Lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest. Foto: Jaana Süld
Lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest. Foto: Jaana Süld

Asendame tuupimise kogemustega

Lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest. Foto: Jaana Süld
Lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest. Foto: Jaana Süld
2 minutit
9 vaatamist
Lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest. Foto: Jaana Süld

Maailma sündides saab inimene enne selgeks praktilise tegevuse ning alles seejärel hakkab vastuseid otsima teoreetiliste käsitluste kaudu. Miks uskuda siis tuupimisse, kui lapsed neelavad teadmisi eelkõige kogemustest?

Asendame maksimalismitaotluse süvenemisoskuse õpetamisega. Õige ja vale skaala juurdub meie kultuuriruumis muude mõjutajate kõrval ka hindamissüsteemi kaudu. Me kasvatame lastes selle abil täiuslikkuse ihalust. Meie õhutamisel tundub maksimaalne tulemus lastele nii kättesaadav, et enne ei peatuta, kui tulemus käes – aga maksimalisti maksimalism ületab paraku maksimumi ning viib inimese paljudel juhtudel vaimse kokkukukkumiseni. Miks mitte anda tulemuse suunas kihutamise asemel aega süvenemiseks?

Usaldame nii matemaatikat kui ka muusikat. Kelleks saada? Milline aine valida? Kumb on olulisem, kas matemaatika või muusika? Nendele küsimustele vastates vaatame sageli pigem valitavate ainete kui inimese otsa, kelle kasuks me valikut teeme. Tore oleks proovida mõlemat ning seejärel avastada huvi. Mida varem avastame, mis just selle inimese südame hõiskama paneb, seda suurem on tema motivatsioon õppida.

Asendame vastuste kultuse küsimustetulvaga. Ükskõik, kui palju me ka selgeks saame ja õpime, on sellel kaalu vaid siis, kui oskame omandatuga midagi peale hakata. Kui miski äratab meie huvi ja me võtame aega süveneda, tekib enamasti ka küsimusi. Küsimuste tekkimine on parim tunnistus arenguprotsessis olemisest. Mida fantaasiarikkamad on küsimused, seda põnevam on õppimise protsess. Huvitav seiklus jääb meelde.

 

NUKU koolitunnid

NUKU koolitunnid on teatri keskkonnas korraldatavad tunnid, kus praktiliste harjutuste käigus selgub, et elu on homogeenne tervik. Iga osaleja saab ise katsetada, koos kaaslastega luua ja küsimusi esitada. NUKU lõimtunnid on koostatud õpilastele 1.–12. klassini. Tundide loetelu koos tunnis käsitletavate teemade märksõnadega on järgmine.

Füüsika ja unistamise tund. Universum. Planeedid. Tähistaevas. Müüdid. Varjuteater.

Matemaatika ja loomise tund. Pindala-, pinna- ja ruumalaühikud. Eelarve. Rekvisiidid. Makett.

Keemia ja kirjanduse tund. Katsed. Materjal. Sündmus. Muinasjutt. V. Proppi muinasjututeooria.

Muusika ja kunstide tund. Vaimne sügavus. Kujutav kunst. Arhitektuur. Muusika. Draamaõpetus.

Ajaloo ja ühiskonnaõpetuse tund. Eesti Vabariigi loomisaeg. Nõukogude aeg. Kaasaeg. Objektiteater.

 

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Muuseumid ravivad koolitüdimust

Mõni aeg tagasi potsatas Juhan Liivi muuseumi postkasti Viljandi Kesklinna Kooli ajaleht koos postkaardiga, millel muuhulgas kirjas: „Käisime 9. klassiga…

4 minutit

Aktiivõppeprogramm ei ole tuim tuur

Olen väga suur muuseumide aktiivõppeprogrammide armastaja ja harrastaja. Kuna töötan Miina Härma Gümnaasiumis, pärineb minu kogemus suuresti Tartu linnast….

4 minutit
Õpetajate Leht