Kirjandusraali radadelt

„Küll on hea, et teil jäi keemiaeksamil kolmest pool punkti puudu ja läbi kukkusite, sest tänu sellele on meil nüüd kirjanik Urmas Vadi,“ ütles konkursi „Kirjandusraal 2013“ külalist huvitava esinemise eest tänades üritust juhtinud noormees.

On tõesti hea, et meil, eestlastel, on vaatamata väiksusele oma keel, riik ja kirjanikud. Nii mõnegi autori puhul on juhusel kirjanikuks saamisel oma osa. Küll aga pole õnneks juhus, et Eesti koolides on kirjandushuvilisi õpilasi ja innukaid õpetajaid, kelle koostöös on juba 13 aastat valminud kirjanduslikud veebipõhised õppematerjalid. Konkurss on olnud pidevas muutuses: algselt võistlustööks olnud slaidiesitlustest on nüüdseks saanud veebilehed ja lihtsalt materjali kogumisest ning süstematiseerimise etapist on jõutud teoste ja probleemide võrdlemiseni.

Viimastel aastatel on konkursi üldteemad olnud juba üsna loomingulised, näiteks 2017. aastal suunas „Erinevad vaatenurgad Eestile ja eestlastele“ uurima eestlaste kuvandit nii kirjanduses kui filmis ning eelmisel aastal valiti Eesti kirjanduslikku parlamenti. Lisaks Kirjandusraalil tavapärasele veebilehtede loomisele tuli igal võistkonnal ka enda kandidaate valijatele esitleda. Võistlustööde veebilehtedes kajastatud tegelaste seltskond oli kirev: välja oli valitud nii kirjandustegelasi kui nende loojaid. Seega tulid esitlusele Ivan Orav, Kõrboja Anna, Lotte, Rehepapp, Räägu Liina, Kalevipoeg, Raja Teele, Toomas Nipernaadi, Pearu Murakas, Vanapagan, Tiit Piibeleht, Ukuaru Minna, Suur Tõll, K. J. Peterson, L. Koidula, Fr. Tuglas. Lisaks žüriile said teha oma valiku kirjandusparlamendi valimiseks saalis viibinud külalised ja osalejad. Rahva lemmikuteks osutusid seekordsetel valimistel Lotte, Ivan Orav ja Kalevipoeg.

Vahendid, mida õpilased veebilehti tehes kasutavad, on muutunud ja muutuvad arvatavasti edaspidigi aina põnevamaks. Nõnda on olemas veebilehed paljudest eesti kaasaegsetest kirjanikest, nagu näiteks L. Tungal, M. Heinsaar, K. Kender, L. Hainsalu, T. Õnnepalu, L. Kunnas, J. Kaplinski, E. Niit, B. Rohelend.

Võistluse eesmärgid on olnud tuua lapsed kaasaegse eesti kirjanduse juurde ja luua õppematerjalid, mida on nii õpilastel, õpetajatel kui ka teistel huvilistel võimalik kasutada. Oleme pidanud oluliseks seostada arvutimaailma ilukirjandusega. Kui ei õnnestu neid lähendada, siis vähemalt tahame panna raali kirjandust teenima. Ka aitab konkurss õpilastel materjale koguda, süstematiseerida, analüüsida. Osalejad on esile tõstnud grupis töötamise meeldivat kogemust ja lõppvoorus suuliste ettekannete esitlust. Oleme tänulikud nii HTM-ile kui EES-ile ürituse toetamise eest.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Igast algusest võib saada lugu

Vahva, et Eesti emakeeleõpetajate selts (EES) saab tähistada oma 30. sünnipäeva eesti keele aastal. Selts valis sellega seotult oma tunnuslauseks…

7 minutit

Sõprus emakeelse kirjandusega õpetab oma keelt armastama 

„Ütle, kes on su sõbrad, ja ma ütlen, kes oled sa ise.“ Eesti emakeeleõpetajate seltsil…

9 minutit

Teadmised ja suhtlemisrõõm seltsi reisidelt

EES on algusest saadik soovinud oma liikmetele pakkuda eneseharimise ja eneseteostuse võimalusi. Tegevuste juures on ikka olnud oluline…

2 minutit
Õpetajate Leht