Jaan Mikk.
Jaan Mikk.

Jaan Mikk 80

Jaan Mikk.
Jaan Mikk.
2 minutit
228 vaatamist

19. detsembril sai 80-aastaseks Tartu ülikooli emeriitprofessor haridusteadlane Jaan Mikk.

Jaan Mikk lõpetas Tartu riikliku ülikooli füüsika-matemaatikateaduskonna füüsika erialal. Aastal 1967 astus ta aspirantuuri pedagoogika kateedris ning sai 1970. a pedagoogikateaduste kandidaadi kraadi. 1983. a kaitses Jaan Mikk NSVL-i pedagoogikateaduste akadeemia üldpedagoogika instituudi juures doktorikraadi ning sai 1984 Tartu ülikooli pedagoogikaprofessoriks. Emeriteerus aastal 2005, kuid õpetab praeguseni Tartu ülikoolis populaarset kiirlugemise kursust ning osaleb aktiivselt erialastel teadusüritustel.

Jaan Miku teadustöö läbiv teema on olnud õppetekstide mõistetavus. Ta on uurinud, kuidas nelja tunnuse –  teksti abstraktsus, terminilisus, sõnade ja lausete pikkus – põhjal on võimalik prognoosida õppeteksti raskust õpilase jaoks ning anda soovitusi hästimõistetavate õpikute koostamiseks. Viimastel aastatel on teadlase huvi kandunud õpitarkvara kasutamisele õppetöös.

Jaan Miku endised õpilased räägivad temast suure soojusega.

Piret Luik: „Minu doktoritöö juhendajana oli professor Mikk toetav ja mõistev. Samas andis ta alati vabaduse otsustada ja teha ka vigu. Kui ta nägigi, et miski ei pruugi töötada, siis ei öelnud ta seda enne, kui olin ise jõudnud järeldusele, et nii ikka ei saa. Sellega ma õppisin! Ma arvan, et ta on hea inimesetundja. Ma olen üsna kangekaelne inimene, kes tahab kõike ise teha. Ju ta nägi seda läbi ja seepärast ka mulle nii palju otsustamisvabadust andis. Usun, et kui ta oleks ette öelnud, kuidas ja mida teha, poleks ma iseseisva uurijana niimoodi arenenud. Selle eest suur tänu!“

Ülle Säälik: „Jaan Miku alati korrektne välimus, tähtsaid tarkusi sisaldav portfell ning kustumatu huvi kõige uue ning intellektuaalselt keerulise vastu annavad kokku ühe tõelise professori etaloni. Minu haridusteaduste doktoriõppesse sattumises oli temal kõige suurem osa. Doktorikooli infopäeval tegi ta minuga ääri-veeri ühest uurimisteemast juttu. Mõni päev hiljem saabus kiri palvega esialgsed mõtted kirja panna ja hetk hiljem olin juba teadustöö kiirrongile tõmmatud.  Esialgsest lihtsast uurimisteemast jõudsin hoopis keerukama mitmetasandilise analüüsini ja alati oli mu saatjaks toetavalt muhelev ja teravaid tähelepanekuid esitav professor Jaan Mikk. Mulle läksid sügavalt hinge tema sõnad: „Iga õpetaja suurim rõõm peaks olema näha oma kasvandikke kaugemale ja kõrgemale jõudmas.“ Seda põhimõtet olen püüdnud järgida ning ka õpetades edasi anda.“

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht