Krabi kooli sulgemine näitab, et haridus- ja teadusministeeriumis ei ole veel aru saadud, et lapsed on erinevad. Kui õpetaja Laur lubas Joosep Tootsil kahe rehkenduse asemel teha ühe, siis HTM Krabi kooli õpilastele seda ei luba. Samas need lapsed oma elukohajärgses koolis hakkama ei saanud, Toots lõpetas edukalt oma elukohajärgse kooli.
Samuti näitab see sulgemine, et endiselt on esiplaanil ainete õpetamine, mitte laste kasvatamine ja õpetamine. Krabi koolile heidetakse ette, et ei toimunud tööõpetuse tunde, kuigi lapsed õppisid tööd tegema. Samuti ei kajastunud paberites inimeseõpetuse tunnid, kuigi lapsed hakkasid üle pika aja tundma end koolis inimesena.
Lapse huvid ennekõike
Vanasõna ütleb, et kus viga näed laita, siis tule ja aita. Oleks huvitav teada saada, millal kuulis HTM Krabi kooli raskustest ja mida tegi Krabi kooli aitamiseks. Maailmas on laialt levinud arusaam, et kui mõni kool või hariduspiirkond on sattunud raskustesse, lisatakse sinna ressursse, antakse abiks spetsialiste või korraldatakse täiendavaid koolitusi, selmet kool kinni panna.
ÜRO lapse õiguste konventsiooni artikkel 3.1 sätestab, et igasugustes lapsi puudutavates ettevõtmistes riiklike või erasotsiaalhoolekandeasutuste, kohtute, täidesaatvate või seadusandlike organite poolt tuleb esikohale seada lapse huvid. Nüüd jääb vaid loota, et HTM-il õnnestub leida Krabi koolist veel paremad koolid, kuhu 40 last õppima lähevad, sest nende elukohajärgsed koolid nendega toime ei tulnud.
Siinjuures ei ole tegemist etteheitega nende koolide aadressil, sest erinevalt HTM-ist mööname, et lapsed ongi erinevad ning kõigis nn tavakoolides pole ressursse kõiki lapsi võrdväärselt õpetada. Seega ei saa tõsiselt võtta HTM-i Arteris avaldatud seisukohta, et kui vanem muud lahendust ei leia, peab lapse vastu võtma elukohajärgne kool.
Need lapsed on juba elukohajärgsest koolist välja kukkunud, sest seal polnud piisavalt vajalikke tugispetsialiste ja -süsteeme. Uue kooli otsimisega peab tegelema ikkagi HTM kui probleemi tekitaja.
Vajadusel peaks HTM diferentseerima nõudeid koolidele, et Tootsidele oleks võimalik anda kahe asemel üks rehkendus ning selle eest ei pea enam kooli kinni panema. Riigi ülesandeks peab jääma ikkagi reaalsete reeglite kehtestamine ja nendest kinnipidamiseks tingimuste loomine. Ei ole mõtet nõuda reeglite täitmist, millega ei tulnud toime ka riigile alluvad erikoolid.
Väikekoole on vaja
Kuna nüüd räägib HTM Krabi kooli vastutusest, siis ootame huviga, milles väljendub HTM-i ja riigi vastutus, kui mõnele Krabi kooli õpilasele sobivat lahendust ei leita. Ütleb ju vanasõnagi: ära aja vana kaevu enne kinni, kui uuest kaevust vett saab.
Igal juhul peaks HTM kompenseerima nendele lastele, peredele ja kohalikele omavalitsustele tekitatud kahju seoses Krabi kooli sulgemise järel uue kooli otsimisega, sest neil oli õiguspärane ja põhjendatud ootus seoses Krabi kooliga.
Loodame, et HTM ja Krabi kooli esindajad istuvad siiski ühise laua taha ja arutavad läbi, kuidas luua sobivad tingimused lastele, kes nn tavakoolis toime ei tule ja kellega tegelemiseks ei ole seal vajalikke tingimusi. Riigi jaoks oleks see suur kokkuhoiuvõimalus, sest vanglate ehitamine ja ülalpidamine on oluliselt kulukam.
Kokkuhoid on see juba praegu, sest kui analoogilisi õpilasi õpetava Maarjamaa hariduskolleegiumi 2020. aasta eelarve uutes riigi kulul ehitatud ruumides on üle 5,18 miljoni euro, siis poole väiksema Krabi kooli 2019. a eelarve oli vaid 150 000 eurot, sellest 20 000 tasusid vallad ja linnad, kelle lapsed selles koolis käisid.
Kokku tuleks leppida ka selles, kuidas võimalikult hästi kasutada Krabi kooli kogemusi ja spetsialiste, vajadusel kaasates ülikoolide teadlasi, et paremini kasvatada lapsi, kellega tavakoolid hakkama ei saa. Väljaõppinud spetsialistid tulevad kooli, kui nad näevad, et nende tegevusel on tulemusi ja nad saavad õppekava läbivõtmise asemel lapsi kasvatada.
Oleme seisukohal, et koolivõrgu korrastamisel tuleb arvestada sellega, et õpilased on erinevad ning paljudele õpilastele sobib paremini väikeses koolis. Seega peaks väikseid koole olema ka linnades või olgu võimalus suunata linnalapsi väikestesse koolidesse väljaspool linna, kus rakendatakse Krabi kooli kogemusi. Õpilaskoduga koole on vaja ka nende laste jaoks, kellel pole kodus arengut toetavat keskkonda.
Lisa kommentaar