Ülle Matsin.
Ülle Matsin.

Julgete otsingute aeg

Ülle Matsin.
Ülle Matsin.
2 minutit
154 vaatamist

Nüüdseks juba terve aasta on koolide õppe- ja kasvatustöö kestnud COVID-19 piirangute tingimustes. Selle teekonna dünaamika, mis on hariduse vormi ja sisu mõjutanud, jätab oma jälje. Kooli ja hariduse toimimisega seotud inimesed hindavad erinevalt, kui suurel määral on kaug-, põim- ja paindõpe mõjutanud nii õpitulemusi kui õppija üldist arengut. Tõenäoliselt ei oska me veel tuvastada või defineerida kõike, mida piirangute tingimustes õppimine meie laste ja noortega teinud on.

Üks on kindel: see aeg on võimaldanud meil kõigil näha, kui olulisel määral mõjutab õppimise õnnestumist õppija üldiste oskuste ja hoiakute areng, enesejuhtimine ja -määratlemine, vaimne ja füüsiline tervis. Eelmisest kevadest alates on haridus olnud üha rohkem inimnäoline. Oleme omal nahal tunda saanud, kui tugevad seosed on õppekeskkonna kujundamise ja motivatsiooni püsimise, üldpädevuste arengu ja õppimisoskuse, vaimse tervise ja edasiviiva tagasiside vahel. Iga eesliinil töötav õpetaja on kogenud, kui tähtis on igapäevane toetav juhtimine, tõhusalt korraldatud töökeskkond ja asjakohane professionaalse arengu võimaldamine.

Kõikides koolides on pingutatud leidmaks laial spektril toimivaid metoodilisi võtteid, mis toetaksid võimalikult hästi erineva suutlikkusega õppijat positiivse õpitulemuseni jõudmisel. Sellest tööst on võimalik teekonna lõpus (mis loodetavasti varsti silmapiiril paistab) kaasa pakkida mitu kohvritäit kasulikku kogemust. Oluline on mitte unustada neid avastusi, kogemusi ja kinnitusi, mida piirangute tingimustes õppimine ja õpetamine meile andnud on. Saame analüüsida, mida võiksime tulevikus teisiti tegema jäädagi.

Kas COVID-19 jätab jäädava lünga meie õpilaste eluteele? Ei pruugi. Me õpime kogu elu. Oma teadmistes lünkade täitmine on igal ajal vajalik ja selle oskuse olemasolu määrabki inimese edenemise. Praegused õpilased on seisnud silmitsi iseenda nõrkuste ja tugevustega. Selline enesest teadlikuks saamise kogemus on neile kätte tulnud varem kui enamikule eelkäijatest. Kui oskame seda kogemust koolis arvesse võtta, suudame neid õppijad suunata edasiste õpingute edemusele. Soovin kõikidele koolidele nendeks julgeteks otsinguteks tahet ja jaksu.  

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Oleme samal lainel ka kaugõppe ajal

Motivatsiooni hoidmine ja kasvatamine on ProTERA-s läbiv eesmärk kogu kolmanda kooliastme, eriti  aga 9. klassi lõpetajate jaoks, sest eesseisvad lõpueksamid…

4 minutit

Eesmärk pühendab abinõu

Kõik algab suhtumisest, mitte teostusest. Kui suhtuda nii, et „kaugõpe ei tööta, keegi ei õpi ja kõikjal on lüngad“, on teostus…

5 minutit

Kuidas toetada ja hoida motivatsiooni?

Oleme õpilasesindusega arutanud, mis võiks nende hinnangul kaasõpilasi kõige enam aidata. Osa nende mõtteist on töös, teised juba täide…

3 minutit
Õpetajate Leht