Galeriis vahetuvate näituste toel arutletakse selle üle, kuidas kunstiteost vaadata ning milliste tehnikate abil on need loodud. Pildil uudistavad lapsed Maryliis Teinfeldt-Grinsi torketehnikas valmistatud vaipu. Foto: Vana-Võromaa Kultuurikoda

Muuseumiteekond läbi Vana-Võromaa

Galeriis vahetuvate näituste toel arutletakse selle üle, kuidas kunstiteost vaadata ning milliste tehnikate abil on need loodud. Pildil uudistavad lapsed Maryliis Teinfeldt-Grinsi torketehnikas valmistatud vaipu. Foto: Vana-Võromaa Kultuurikoda
3 minutit
68 vaatamist

Ajalooline Võrumaa pakub palju avastamisrõõmu ja tegutsemislusti nii suurtele kui ka väikestele. Siinsesse kultuuriruumi mahuvad võru keel ja omanäoline kultuuripärand – näiteks suitsusaunakombestik (savvusannakombõ) – ning traditsioonilise elulaadi väärtustamine.

Kui alustame teekonda Tartust ning suundume mööda ajaloolist Postiteed läbi Vana-Võromaa Eesti lõunatipu poole, jääb meie teele neli muuseumi, mis kõik on koondunud Võru Instituudi alla ja kannavad ühist nimetust Vana-Võromaa muuseumid.

Vana-Võromaa põhjapiiril asuvasse Karilatsi Vabaõhumuuseumisse jõudes satume otsekui sajanditetagusesse külaolustikku. Avastamist ootavad ajastutruult sisustatud taluhooned, valla- ja vaestemaja, magasiait ja tuuleveski. Tänavu 155. verstapostini jõudvas Karilatsi vallakooli hoones saab külastaja päevinäinud koolipingis istudes tunda ennast kui sajanditagune koolijüts ning soovi korral ka sule ja tindiga kirjutamist proovida.

Järgmise peatuse teeme 240 aastat tagasi rajatud Võru linnas, kus külastajaid ootab kaks muuseumi. Ajaloolise Katariina allee ääres olev Vana-Võromaa Kultuurikoda ühendab endas muuseumi ja kunstigalerii. Muuseumis saab külastaja uudistada selle kandi arheoloogiliste leidude väljapanekut, piiluda metsavendade punkrisse ja uurida võru keele kujunemise lugu. Galeriis vahetuvad kunstinäitused annavad iga kord erineva sisu ka seal toimuvatele kunstitundidele.

Dr. Fr. R. Kreutzwaldi Memoriaalmuuseumi hoonekompleks oli aastakümneid Lauluisa elu- ja töökoht. Juba peamajja sisenedes tunneme erilist, ülemöödunud sajandi kodule iseloomulikku hingust ja võime ennastki 19. sajandi linnakodanikuks kujutleda. Siin saab ammutada teadmisi Lauluisa tegemiste kohta nii Võru linnakodaniku, tohtri kui ka kirjanikuna.

Liikudes edasi lõuna poole, jõuame Eesti äärealal asuvasse Mõniste Talurahvamuuseumisse. Asukoht läti kultuuriruumi külje all tähendab, et naabrite mõjutused on tajutavad ka muuseumi ekspositsioonis. Ent siin asub ka üks vähestest esialgsel kujul säilinud vanemat tüüpi rehielamutest Eestis. Omamoodi ajastuelamuse pakub muuseumipood, kus saab proovida nii kaupmehe kui poeselli ametit.

Kõiki nelja Vana-Võromaa muuseumi ühendab siinse pärandkultuuri ja keele väärtustamine ning soov toetada nende püsimist haridusprogrammide, muuseumitundide ja keelelaagrite kaudu.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Emotsioon teatrinukus

Nukuteatrimuuseum kuulutab taas välja teatrinuku leiutamise konkursi 1.–12. klassi õpilastele. Mullu esitati ligi 60 omanäolist tööd, mis tõestas, et selline loominguline ülesanne…

2 minutit
Õpetajate Leht