Kadri Paas.

Keelenõudeid eiravad õpetajad tuleb Eesti kestmise huvides koolidest lahti lasta

Kadri Paas.
5 minutit
1520 vaatamist

Tegin ajalehes Sakala usutluse Kaitseväe diviisi ülema kindralmajor Veiko-Vello Palmiga. Ilmnes, et kui muidu on ajateenistus ühiskonnas kenasti vastu võetud – veel kümmekond aastat tagasi soovis Reformierakond selle Eestis mäletatavasti kaotada –, siis eesti keele oskusega ei ole jätkuvalt hõisata. 

Täpsemalt, Eesti vene koolidest ajateenistusse tulevad Eesti kodanikest noormehed on sageli umbkeelsed ega saa allohvitseride lihtsamatestki käsklustest aru. Aga mis peamine, sageli on nende suhtumine selline, et mis see Eesti kaitsevägi üleüldse suudab või mis see Eesti riik ka väärt on.

Oleme jõudnud ummikusse

Valdavalt jõudvat sellised noormehed ajateenistusse Tallinnast, vähemal määral Ida-Virumaalt ehk Narvast, Sillamäelt, Jõhvist või Kohtla-Järvelt. Niisiis, umbkeelsusega käib kaasas nn viiendale kolonnile omane üleolev šovinism ja ihalus punaimpeeriumi järele. Viru pataljonis on etnilisel pinnal isegi kakeldud, sest umbkeelsed ei saanud aru, mis neile riigikeeles räägiti.

Olgu öeldud, et sellised Eesti noored kodanikud kasvavad Eesti venekeelsetes koolides Eesti riigilt palka saavate venekeelsete õpetajate hoole all. Täpsemalt, küllap saab vaenulik meelsus alguse kodust ja venekeelsest lasteaiast, aga põhikool ja gümnaasium annab eestlastesse ja Eestisse suhtumisele veel viimase lihvi. 

Kuigi alati on võimalik vastiku riigi vastikust kodakondsusest loobuda ja emakesse Putingradi kolida – sealtpoolt on ju isegi kutsutud –, sellest sammust millegipärast hoidutakse. Arvatavasti majanduslikel põhjustel, Eestis on ju väga palju mugavam ja mõnusam elu kui Jaanilinnas, Petseris või Soltsõs. Ma ei nimeta nimme Piiterit või Moskvat, mis on rahvusvahelised metropolid ja kuhu kolimine on märksa kulukam ja vaevalisem.

Eesti põhiseadus ütleb üheselt, et arendame ja kindlustame kõikumatus usus ja vankumatus tahtes riiki, mis on rajatud vabadusele, õiglusele ja õigusele ning mis peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade. 

Arvestades, et alates 1991. aastast ametis olnud valitsused on järjepidevalt venitanud eestikeelsele kooliharidusele üleminekuga ja venekeelsete koolide sulgemisega, tuleb möönda, et seni on kehtivat põhiseadust eiratud. Umbkeelse elanikkonna kasvatamine ja sellele peale maksmine ei kindlusta kuidagi eesti keele ega kultuuri säilimist läbi aegade. Olgu nämmutamise põhjused millised tahes, nüüdseks oleme jõudnud ummikusse. 

Hunt vaatab ikka metsa poole

Samasugusesse ummikusse nagu Vene telekanalite õilmitsemisega Eesti inforuumis. Formaalselt on need juba mõnda aega keelatud ja võib-olla mõni õnnetu pensionär ei saa tõepoolest enam „Vremjat“ vaadata, aga vähegi elujõulisem keskealine või noor umbkeelne on leidnud ammugi uue viisi, kuidas Kremli vaenulikust sõnumist osa saada. Need, kelle inforuumi üritas valitsus piirata, ei ole Kremli sõnumitest ära lõigatud. Seda näitab kasvõi pilk venekeelsesse ühismeediasse ja Telegrami kanalitesse või keskerakondlasest Tallinna linnavoliniku Dmitri Budõlini sõnavõtt, mis kopeeris üks ühele Putini ja Peskovi valesid. 

Telekanalite nn kinnikeeramine ei ole viienda kolonni meelsust ega maailmapilti muutnud. See ei muutugi kunagi, sõltumata, mis keelt nad räägivad või oskavad. Hunt vaatab ikka metsa poole.

Seepärast, nii ebameeldiv ja traagiline, kui see esmapilgul ka ei tundu, ei peaks Eesti riik maksumaksja niigi kasina raha eest õpetama praegu venekeelsetele õpetajatele eesti keelt – neil oli aega seda õppida alates 1991. aastast –, vaid koondama umbkeelsed pedagoogid kõigist koolidest, kus neid veel leidub. Eesti keele õpetamisele kulutatav raha – koolitatavaid ju õpetatav tegelikult ei huvita – tuleks suunata eesti õpetajate värbamiseks seni venekeelsetesse koolidesse. 

Kuulen kiljatusi, et õpetajaid ei ole kusagilt võtta, noored ei taha kooli tööle minna, koormus ja palk ei ole kooskõlas … Täiesti nõus. Noored õpetajad ja ka need, kel ammu pedagoogidiplom taskus, läheksid kindlasti kooli tööle, kui koormus ja magistritaset nõudva töö eest makstav tasu oleks parlanksis.

Palgastatistika ütleb, et magistriharidusega töötajad teenivad Eestis keskmiselt 2500 eurot kuus ja aegamööda summa mõistagi suureneb. Järelikult on ametiühingu ja valitsuse kemplus teemal, kas magistriharidusega õpetaja alampalk on mõnikümmend eurot üle või alla 1900 euro, mõttetu. Kuni Kaja Kallas ja osa ühiskonnast eeldab, et õpetaja maksab poes missioonitundega või saab pangast missioonitundest tulvil olles eluasemelaenu, ei vaata praktilise meelega pedagoogidiplomit omav inimene kooli poolegi. Õpetajal on samamoodi üks elu nagu arstil või inseneril, milleks raisata seda virelemisele.

Kas kaitsevägi on keeleõppekoht?

Seega, õpetajaid jätkub, on kogu aeg jätkunud. Küsimus on koolipidaja võimes neid kooli „osta“. Miks peab vene õpetajad, kes hädapärast ja väevõimuga peaksid hakkama sügisest eesti keelt purssima, koondama? Põhjus on jällegi väga praktiline. Keeleoskus, eriti kui see on omandatud sunnitult, ei muuda meelsust ega pane neidsamu õpetajaid Eestist ega eestlastest lugu pidama.

Kui neil polnud tahtmist 35 aasta jooksul riigikeelt omandada – mis näitab kahtlemata suhtumist meie riiki –, siis mis lubab eeldada, et nad õpetavad oma õpilasi alates sügisest teistmoodi, kui on seda teinud seni, ehk „mis see Eesti kaitsevägi üleüldse suudab“ või „mis see Eesti riik ka väärt on“. Pigem ollakse nüüd eriti virilad ja käiakse rusikas taskus, sest nende harjumuspärane keskkond lõhuti ära. Loodetavasti. Sügiseni on veel palju aega, poliitika on aga väga dünaamiline.

Umbkeelsed noormehed, kellele kaitsevägi peab kõige esimese asjana hakkama eesti keelt õpetama, on tulnud nendesamade õpetajate hoole alt, kellele haridusministeerium praegu jõuga eesti keelt õpetab. Kui kaitsevägi on väga hierarhiline süsteem, kus reamees ei saa pikalt allohvitserile vastu hakata, enne kui ta kartsa topitakse, siis kujutan elavalt ette, kuidas umbkeelne teismeline ja hädiselt eesti keelt mõikav pedagoog püüavad sügisel tunnis eesti keelt purssida, ent loobuvad sellest peatselt. Lihtsam on minna uuesti üle suure kodumaa keelele, inspektorite kontrollkäigul etendada Potjomkinit ja kasutada ajalootunnis Putingradist laekunud „õige“ suunitlusega õpikuid. Teisisõnu, kuni Eesti riik end oma koolides ei kehtesta, jääbki kaitsevägi keelekursusi andma.

Kommentaarid

  1. Karm, aga valus kirjutis.
    Neid metsa poole vaatavaid hunte, keda mõned lammasteks peavad on terve Lääne-Euroopa ja nüüd ka Põhja-Euroopa täis. Aga meie oleme ju nii sallivad ja poliitkorrektsed, et paha hakkab…


  2. Tänasel päeval paneb see eriti tundliku meele ja südamega inimesi ahhetama ja ohhetama, et oi oi, kuidas me siis nii karmilt toimime. Ent Kadri Paasiga 100% nõus: ei meeldi Eesti, ei ole suutnud 30+ aastaga riigikeelt omandada – siis tähendab see, et ei hooli. Me ei saadaks neid “õpetajaid” ju riigist välja, me lihtsalt piiraks nende mõju noortele, sageli segaduses ja vastuoluliste infoallikate küüsis niigi vaevlevatele ajudele ja südametele. Huvitav, KGB taustaga inimesi me avalikus elus näha ei soovi ja põlastame neid – ent inimesi, kes sisuliselt praegugi sedasama mentaalsust kannavad, neid me justkui poputame.

    Droonisadu

  3. Kui ma alles lähiminevikus sellist juttu ajasin, siis sõimati mind väga koledate nimedega. Minu lugupidamine arvamusartikli autorile. Parem hilja kui mitte kunagi.
    Eestis häiris (häirib) mind ka arvamus nagu oleks Eesti Vabariigil mingi püha kohustus venelastele koolis süvendatult nende emakeelt õpetada. Isegi nendes nn “eesti keelele üleminevates koolides” hakkavad ju olema kohustuslikud vene keele (kui emakeele!) eksamid! Appi!

    Olen vankumatul arvamusel, et võõramaalaste emakeele tunnid tohivad olla ainult fakultatiivsed ning kui nende emakeel on vaenuliku riigi keel, siis isegi mitte seda.

    Eestlased, kes õpivad teistes riikides, ei saa reeglina koolis eesti keelt ja kirjandust õppida (väike erand on vist üks Soomes asuv põhikool). Kui neil on tublid vanemad, siis on neil lisaks eestikeelne koduõpe. Kui vanemad ei ole tublid, siis kaotavad nad osaliselt või täielikult oma esivanemate keele. Sarnane on olnud ka paljude teiste rahvuste saatus. Miks ei taha Eesti “sallivad” sama saatust Eesti mitteeestlastele? Miks ehitatakse siin riigi raha eest teist Venemaad?

    Piret Kivi

  4. Kes on “Vene õpetaja”? Kas vene emakeelega õpetaja? Minu lapse koolis on mitmed vene emakeelega õpetajad, kelle töökeeleks on eesti keel. Nende õpilased esinevad väga edukalt olümpiaadidel, on loovad ja koostöö suurepärane. On äärmiselt ebaõiglane üldistada ka klišeena kõlavat lauset “Kui neil polnud tahtmist 35 aasta jooksul riigikeelt omandada…” Eesti koolide vene emakeelega õpetajatele. Paljud vene emakeelega edukad õpetajad Eesti koolides on nooremad kui 35 aastat – laseme kõik lahti?, sest siis ja vaid siis jääb Eesti kestma?
    Kahetsusväärne, et ajakirjanik ja diplomeeritud ajalooõpetaja Õpetajate Lehes sellise vihast pulbitseva kitsarinnalise artikliga esineb. Eesti võiks olla “kogu täiega” keeleõppimise kohaks – ka kaitsevägi, miks mitte, hea mõte ajakirjanikul. Vahet pole, kas keelt õpib vene, ukraina või itaalia kodukeelega inimene (vbl ka elukutselt õpetaja).

    Katariina

  5. Äärmiselt ülbelt lajatav aritkkel, mis lööb kõiki venekeelseid õpetajaid ühe puuga. Õpetan praegu ühes Tallinna Vene koolis õpetajaid eesti keele C1 taseme kursusel. Absoluutselt ei saa rääkida, et nad oleksid “umbkeelsed”, nad pole lihtsalt veel “täiuslikud”. Absoluutselt ei saa väita, et “koolitatavaid ju õpetatav tegelikult ei huvita”. Vastupidi – venekeelsed õpetajad õpivad usinalt, teevad kodutöid, kuulavad eestikeelseid raadio- ja telesaateid, loevad Õpetajate Lehte (sic!). Kas autor mõtleb ka, kuidas ta selle tekstiga solvab eestimeelseid venekeelseid õpetajaid, kes oma töös peavad oluliseks ka eesti kultuuri edasiandmist oma õpilastele. Näiteks viies neid erinevatesse Eesti muuseumidesse, linnadesse, teatrisse ja mujale.

    Monica

  6. Tõesti kahetsusväärne, et avalikus ruumis räägitakse nii vabalt sellest, et mõnest rahvusest inimene kõlbab koolis töötamiseks ja mõnest ei kõlba. See on vastuvõetamatu kaasaegses demokraatlikus multikultuurses ühiskonnas. Olen vene keelt emakeelena kõnelev inglise keele õpetaja gümnaasiumiastmes ja olen hingepõhjani solvunud. Minu ema on Eestis sündinud, ise olen Eestis sündinud ja Eesti on ainuke kodumaa, mis meil on. Kuigi on selge, et minu eesti keel pole perfektne, aga armastan Eestit, olen kodanik olnud 28 aastat ning ei lase ennast sõimata ja nimetada “viiendaks kolonniks”. Paljud teist on kohalike venelasi teadlikult hoidnud eemal aga nüüd südistate meid eestimeelsuse puudumises. Me püüame, püüame ja ikka ei ole piisavalt head. Masendav.


  7. Mitmest kommentaarist vaatab vastu oskamatus loetust aru saada. Tsiteerin artikli autorit: “…koondama UMBKEELSED PEDAGOOGID kõigist koolidest, kus neid veel leidub”. Täiesti hämmastav, et pedagoogid ei saa loetust aru. Meil on koolides pedagooge, kelle eesti keel on vaevalt A1. Lisaks hulk neid kes küll rohkem pursivad, ent eesti keeles õpetada ei suuda ja õpilastega suhtlemisel isegi tere eesti keeles ei ütle.
    Olen artikli autoriga sama meelt. Sellega on aastaid hiljaks jäädud, ent parem hilja kui veel hiljem. Ka sellega olen nõus, et umbkeelsetele ei peaks keeleõppeks raha kulutama. Ei ole need inimesed sobivad õpilasi õpetama. See raha tuleks suunata eesti keele õpetajate tasudesse, kes õpilastele keelt õpetavad. Seda tuleb teha sõimerühmast alates, mitte nii nagu praegu vene lasteaedades käib.
    Lisaks on vahe (vähemalt keskealiste) eestlastest õpetajate hariduse ja venekeelse õppe läbinud pedagoogide hariduses. Teatavasti oli venekeelne õpe tunduvalt lühem ja üsna küsitava kvaliteediga.

    Katrin

  8. Pealkiri on rahvust alandav.

    Dmitri

  9. Ma siiski leian, et meie funktsionaalse lugemisoskusega on kõik korras. Artikli pealkiri on “Vene õpetajad tuleb Eesti kestmise huvides koolidest lahti lasta”. See ütleb, et kõik venekeelsed õpetajad tuleks koondada. Selline sõnastus solvab paljusid venekeelseid õpetajaid ja tekitab niigi lõhestunud ühiskonnas veel enam vaenu.

    Saan aru, et Paas juhib tähelepanu probleemile, mis on kindlasti olemas, on umbkeelseid venekeelseid õpetajaid, kes ei soovi Eesti ühiskonda panustada. Siis neist tulekski rääkida. Aga õigluse huvides tuleks ka välja tuua ja tunnustada ka teist gruppi venekeelseid õpetajaid, kes pingutabvad nii, et veri ninast väljas, et olla “piisavalt eestlane”. Eristatagu, mis on venemeelsus ja venekeelsus.

    Monica

  10. Tõesti, mõni eelpool kommenteeriv kommentaator ei saanud vist artikli sisust aru ja neil lõi viha silmist välja.
    Oli ju räägitud nendest umbkeelsetest õpetajatest, kes eesti keelt ei oska ja ei tahagi osata. Neid pole meil vaja! Teised võivad uhked olla, et nad oskavad ja väärivad õpetaja ametinimetust!


  11. Lugupeetud pr Katrin, vene keelt kõnelevate õpetajate funktsionaalne lugemisoskus on korras – artikli pealkiri ütleb selgelt, et “Vene õpetajad tuleb Eesti kestmise huvides koolidest lahti lasta”. Mina sain oma diplomi 2004.a., see oli juba EV aeg, kuid olin, olen ja jään venelannaks.


  12. Aga muutke palun pealkiri ära!
    Praegune pealkiri kutsub üles Eesti põhiseadust rikkuma, kuna põhiseadus keelab rahvuslikku diskriminatsiooni.

    Dmitri

  13. Pealkiri “Vene õpetajad tuleb Eesti kestmise huvides koolidest lahti lasta” on kahetähenduslik. “Vene” on pealkirja esimene sõna ning seega ei ole võimalik öelda, kas tegemist on sõnaga “Vene” või “vene”.

    Vaatame pisut neid tähendusi. Väljend “Vene õpetajad” räägib Venemaa õpetajatest, nt õpetajatest, kes on Vene Föderatsiooni kodanikud. Ülekantud tähenduses ka õpetajatest, kes on Vene Föderatsioonile lojaalsed. Väljend “vene õpetajad” kõneleb aga õpetajatest, kes on rahvuselt venelased.

    On kahetsusväärne, et lehe moderaator eeldas arvamusartikli autorist halvimat ning muutis ära tema arvamuse pealkirja. Olen arvamusel, et Vene Föderatsiooni kodanikud ning Vene Föderatsioonile lojaalsed isikud Eestimaa koolides õpetada ei tohi.

    Piret Kivi

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht