Eesti Draamateatri töötuba „Muutumismäng” eelmise aasta koolinoorte teatripäeval. Foto: Kalev Lilleorg

Teatri mitu nägu Haapsalus

,
Eesti Draamateatri töötuba „Muutumismäng” eelmise aasta koolinoorte teatripäeval. Foto: Kalev Lilleorg
8 minutit
84 vaatamist

26. märtsil, päev enne rahvusvahelist teatripäeva peavad oma teatripidu koolinoored. Sel korral Haapsalus ja deviisiga „Teatri mitu nägu“. Endla ja VAT Teatri juhtimisel ning kokku 18 teatri ja haridusasutuse abil saavad õpilased osa laiast valikust töötubadest – ja õhtu lõpuks ka ainulaadsest etendusest, kus mängivad Läänemaa enda noored.

Alustasin oma teatritööd Eesti Draamateatris ja imestasin esimesest päevast, kui erinevate elukutsete esindajaid seal majas trehvasin – milliseid meistreid ja eksperte oli vaja selleks, et igal õhtul istuks publik saalis ja algaks etendus. Olin tollal küll juba kõrgharitud ja vähemalt teoorias teatriprotsessidega kursis, kuid ometi jätkus mul avastamist tükiks ajaks. Praeguseks olen veendunud, et teater on kõige mitmekülgsem ja kaasavam kunstivorm. Teater toimib vaid siis, kui hulk eri oskustega inimesi tahavad ja oskavad koos asju ajada. Teater on koostöökunst.

Vanemuise teatri butafooria töötuba. Foto: Indrek Rammus

Et teatri võimalusi avastataks juba koolipõlves, kutsus Eesti Etendusasutuste Liit ellu koolinoorte teatripäeva, mille eesmärk on avada õpilastele teatri telgitaguseid ja pakkuda praktilisi töötube professionaalsete teatritegijatega. Ühtpidi on tegemist inspiratsiooniüritusega, kus erinevaid võtteid, lähenemisi ja tehnikaid saavad kõrva taha panna nii õpilased kui õpetajad; teisalt annab see teatritegijatele endale võimaluse kokku saada ja mõtestada draamakunsti läbi haridusprisma. Kuigi töötoad on mõeldud igale kooliastmele, soovime just gümnaasiumiealistele näidata, et näitleja- ja lavastajaõppe kõrval on võimalik Eestis õppida ka butafooriks, valguskunstnikuks, tehniliseks produtsendiks, koreograafiks ja veel paljudeks teisteks etendusvaldkonna ekspertideks.

Esimene koolinoorte teatripäev toimus 2015. aastal Pärnus. Igal aastal on sündmus väisanud mõnda uut Eesti kantsi, Kuressaarest Rakvereni, Viljandist Tallinnani. Tänavu on järg jõudnud Lääne- ja Hiiumaani – sündmuste epitsentriks on Haapsalu ja kõige tihedam tegevus käib Haapsalu kultuurikeskuses. Ka korraldajateater vahetub igal aastal, et sündmusel oleks alati pisut oma iseloom. Ometi saab rääkida ringi täitumisest, sest tänavust koolinoorte teatripäeva korraldavad üheskoos Endla ja VAT Teater – sama tandem organiseeris ka esimese sündmuse üheksa aastat tagasi. Ja nagu tollal, korraldame töötubade kõrval projekti „Teater 1 päevaga“, mille raames saavad maakonna noored professionaalsete lavastajate käe all lavastuse luua.

Tänavuse dramaturgilise lähteteksti pealkirjaga „Me ju leppisime kokku …“ kirjutasid Eesti Kirjanike Liidu noored, valides teemaks manipulatsiooni ja kodanikujulguse. Seda teksti interpreteerivad Läänemaa koolinoored sõna-, objekti- ja füüsilise teatri võtmes Peep Maasiku, Helen Rekkori, Raho Aadla, Mirko Rajase ja Taavi Tõnissoni juhendamisel. Samuti panustab lavastusse noortest koosnev teatrikunstnike tiim, mida juhendab Liina Tepand. Videokujundus valmib Taavi Varmi juhendamisel. Lisaks saab olla töövarjuks Karmen Tellisaarele. Need töögrupid komplekteeriti aasta alguses ja märtsis toimuvad ka mõned ettevalmistavad kohtumised, kus noored tutvuvad oma grupi teatrivormi eripäradega. Peamine töö leiab aset aga samuti 26. märtsil, mil pannakse iga grupi fragmentidest ühise pingutusena kokku lavastustervik. Seda, kuidas näeb üks lugu välja kolmes eriilmelises võtmes, saavad kõik huvilised uudistada teatripäeva lõpus avalikul etendusel.

Kaasaegse teatri mitmekülgsus väljendub nii tegijates kui žanrites. Tänavuse sündmuse pealkiri „Teatri mitu nägu“ paneb fookuse teatrivormide mitmekesisusele. Korraldusmeeskonnaga eri teatrivorme nimetades saime viimaks kokku aukartustäratava nimekirja, ent just nii värvikirev meie teatrimaastik praegu ongi. Seda põhimõtet oleme silmas pidanud ka töötubade valikut luues: pöördusime teatrite poole konkreetsete lähteülesannetega, et kaetud saaks võimalikult lai valik teatritegemise viise. Ja valik on tõepoolest saanud lai! Maski meisterdamise ja klassikalise balleti kõrval saab tutvuda labürint- ja improteatriga. Esindatud on nii sissejuhatus grimmikunsti ja lavakõnesse kui ka teatri ja tehisintellekti sümbioos ning dokumentaaldraama. Saab kirjutada, saab meisterdada, saab kuulata ja kaasa lüüa, saab mõtestada lavastuse sünni kõiki etappe. Kokku pakume huvilistele üle 50 töötoa. Teatrite kõrval on esindatud ka haridusasutused: TÜ Viljandi kultuuriakadeemia, Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia ja MUBA. Töötoad kestavad 45–120 minutit ja on kõigile huvilistele tasuta. Registreerimine avati 4. märtsil ja kohad täituvad kiiruse alusel.

Olen ise saanud osaleda pea kõigil koolinoorte teatripäevadel, andes loovkirjutamise töötube eri kooliastmetele. Loovkirjutamine tundub esmapilgul pisut kummalise ettevõtmisena, näidendikirjutamine veelgi spetsiifilisema „veidrusena“. Vaevalt leidub ühes klassis liiga palju neid noori, kes sellest huvituks. Hoopis vastupidi! Just sellise sündmuse raames mõjub ühine näidendikirjutamine igati loogilise ja kaasahaaravana. Tihti on noored saabunud mu töötuppa lausa kindla lähteülesandega: kooliaktuseks on vaja käsikirja või õpilased soovivad loetud romaani loominguliselt analüüsida. Ja vahel soovitakse lihtsalt saada osa kirjutamise ja koosloomise protsessist. Loomulikult leidub õpilasi, kes taltsalt istuda ja kirjutada ei malda. Neid saab aga loovkirjutamise asemel suunata mõnda aktiivsemasse töötuppa. Teatripäeval toimub ühel ajal mitmeid töötube ja seetõttu on klasse lihtne gruppidesse tükeldada. Pealegi piirduvad paljud töögrupid 15 inimesega. Julgustame õpetajaid noortega koos arutama, milliseid töötube valida ja kuidas gruppe moodustada. Nii saab üks klass osa väga erinevatest töötubadest, mida hiljem üksteisele tutvustada.

Erinevalt varasematest koolinoorte teatripäevadest tänavu professionaalseid etendusi ei näidata. Selle asemel oleme pannud rõhu ainulaadsete töötubade väljatöötamisele. Kes teab, millal jälle Haapsalus näiteks kuuldemängu või voogteatrit tutvustatakse. Kes teab, millal Läänemaale üldse nii palju teatritegijaid kokku sõidab. Plaan on meil igatahes lihtne ja selge: meie toome kaasa teatri mitu nägu ja ootame töötubadesse kõiki Läänemaa ja Hiiumaa koolinoori!


Kolm küsimust esimesel koolinoorte teatripäeval osalenud Emilie Kirsile

Mis sul on meeles 2015. aasta koolinoorte teatripäevast?

Osalesin koolinoorte teatripäeval „Teater 1 päevaga“ projektis kunstnike meeskonnas, kus tõime välja lavastuse „Mõttetu mees“. Mäletan, et registreerisin end butafooriks, aga kuna lavastuskunstnikuks registreerunuid ei olnud (või oli neid vähe), määrati ka mind koos minu klassiõega kunstnike hulka. Alguses mind hirmutas lavakujunduse loomise ja kavandite tegemise mõte, aga tagantjärele olin selle kogemuse eest väga tänulik. Sain julguse enda ideid välja pakkuda, ükskõik kui ebakindel neis parajasti olin – ühtki ideed ei praagitud kohe välja, arutasime koos läbi ja valisime välja sobivaimad, mida arendama hakkasime. Mõtlesime läbi rekvisiitide nimekirja, valmistasime mõned puuduolevad rekvisiidid ja dekoratsioonid, otsisime teatrimaja pealt vajaminevaid mööbliesemeid, vaipu, laudlinu jne. Mäletan toredat situatsiooni lavameestega, kellelt pidime paluma abi ühe laua kättesaamiseks külglavalt. Lauad paiknesid kõrgel rõdude peal üksteise otsas hunnikus ja meie soovisime kasutada just üht kõige kaugemal nurgas asunut. Vabandasime ette ja taha ja küsisime ääriveeri, kas oleks võimalik seda kuidagi kätte saada, pakkudes kohe välja ka lihtsamini kättesaadavaid alternatiive. Lavamees nägi meie ebakindlust, vaatas meile algul naeratades, siis tõsiselt otsa ja ütles karm-humoorikal toonil: „Teie olete kunstnikud. Teie näitate näpuga täpselt seda, mida teil vaja on, ja meie toome.“

Õppisin selles projektis osaledes olema enesekindlam, julgem, väljendama end täpsemalt ja mitte unustama kiires ja pingelises situatsioonis huumorimeelt.

Milliseid teatri uusi külgi see sündmus sinu jaoks avas?

Kuna olin ka enne seda projekti suur teatriskäija ja telgitagustega juba pisut kursis, siis midagi väga üllatuslikku lavastusprotsessi või üldiselt teatri kohta ma ei avastanud. Küll aga mõistsin, kui oluline roll on koostööl ja kommunikatsioonil – kuidas kuulata päriselt, olla kaasas ja takistuste korral pakkuda välja uusi lahendusi, mitte jääda vanasse ideesse kinni.

Millistele noortele koolinoorte teatripäeva soovitad?

Uudishimulikele, kelle jaoks on põnev avardada oma silmaringi, näha, mis ametikohtadel teatris üldse töötatakse ja kui paljudest väikestest osadest üks lavastustervik koosneb. Soovitan seda nii neile, kellel kokkupuude teatriga praktiliselt puudub, kui ka neile, kes on suured teatrihuvilised. Olen päris kindel, et mõlemal juhul on kogemus põnev, õpetlik ja ehk kellelegi isegi elumuutev. Mina ise näiteks läksingi pärast gümnaasiumi õppima Viljandi kultuuriakadeemiasse dekoraator-butafooriks. Kas just ainult selle projekti tõttu, aga igal juhul oli see väga hea hüppelaud: olin saanud olla algusest lõpuni ühe lavastuse valmimise juures ja ise kaasa lüüa, mis oli minu jaoks sellal väga suur asi.

Sündmuse ajakavaga tutvumiseks ja töötubadesse registreerimiseks külastage VAT Teatri kodulehte www.vatteater.ee/teatripaev.

Registreerimine töötubadesse on juba avatud!

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht