Halliki Harro-Loit.
Halliki Harro-Loit.

Iseseisva õppimise kaitseks

Halliki Harro-Loit.
Halliki Harro-Loit.
6 minutit
3629 vaatamist
6 kommentaari
  • Industriaalajastust pärit klassitund, kus erineva õpimotivatsiooni, stiili ja võimekusega lapsed saavad standardiseeritud viisil õpetaja jagatud teadmisi, on oma aja ära elanud.
  • Juhendatud iseõppimine on hea võimalus toetada ennastjuhtiva või ennast reguleeriva õppija arengut.
  • Juhendatud iseseisev õppimine on kontseptsioon, mis on hädavajalik, aga mille efektiivne rakendamine vajab paradigmaatilisi muutusi õpetaja rolli ja ajakasutuse mõtestamises; õpetaja kompetentsiprofiili arendamist.

Mõni aasta tagasi oli mul võimalus vaadelda algklassitunde. Üks tähelepanekutest oli järgmine: õpetaja tegi kogu tunni jooksul (sõltumata sellest, kui pikk tund oli) intensiivselt tööd. Umbes veerand õpilastest kaotas järje või fookuse pärast esimest 10–15 minutit.

Teine veerand said ülesannetega kiiresti hakkama ja soovis oma eduelamust jagada, püüdes õpetaja tähelepanu, mida nad mõnel üksikul juhul ka said. Miks üksikul juhul? Sest õpetaja pendeldas eri võimekuse, õpitempo, tähelepanu ja motivatsiooniga õpilasgruppide vahel. 

Tundus, et osa õpilasi oleks õpieesmärgid saavutanud vähemalt poole vähema ajaga, järje kaotanud vajanuks aga tõenäoliselt teistsuguseid ülesandeid ja puhkepause. Industriaalajastust pärit klassitund, kus eri õpimotivatsiooni, stiili ja võimekusega lapsed saavad standardiseeritud viisil õpetaja jagatud teadmisi, on tõepoolest oma aja ära elanud. Koolid otsivad lahendusi. Pärast COVID-koduõppimisi on julgemalt hakatud otsima võimalusi, kuidas õppimise aega paindlikumaks ja efektiivsemaks muuta. On muudetud tundide pikkust ja formaati, on hakatud julgemalt kasutama juhendatud iseõppimist, olgu selleks siis e-õppe päevad või nädalad.

Medali kaks poolt

Aeg, mil õppija õpib arvutiprogrammi abil iseseisvalt ja omas tempos, võiks kasu tuua nii õppijatele kui õpetajatele. Kiiremad õppijad võidaksid lisaaega huvitegevusteks ja vaimse tervise jaoks oluliseks molutamisks. Aeglaste õppijate jaoks vabaneks ehk veidi aega lisatoe jaoks? Õpetajatele tekiks aega õppematerjale koostada ning õppijatele edasi- ja tagasisidet anda, ehk ka täiendada end uuenenud õpikäsituse teemal?

Lisaks sellele on juhendatud iseõppimine oluline võimalus toetada ennastjuhtiva või ennast reguleeriva õppija arengut. See on suundumus, mille meie haridusstrateegia on vajalikuks kuulutanud.

Kuid medalil on ka teine pool – on vanemaid, kes märkavad, et iseseisev õppimine tähendab, et laps peab õppima üksi ja juhendamiseta. Sellised olukorrad viitavad, et kool ja õpetajad ei ole päriselt mõistnud või osanud täita juhendatud iseseisva õppimise tingimusi.

Seega, küsimus on, kuidas saavutada, et kool toetaks e-õppe kaudu ka tegelikult õppija õpimotivatsiooni, õpioskusi, juurdekasvuuskumust, eneserefleksioonioskust – kõiki neid pädevusi, mis on ennastjuhtivaks õppijaks saamise eeldus.

Õpetaja roll peab muutuma

Üks lohe, millega Tartu Ülikooli juures tegutsenud väärtusprogrammi inimesed on aastaid võidelnud, on deklareeritud ja „elatavate“ ehk igapäevaselt rakendatavate väärtuste erinevus. „Ennastjuhtiv või ennast reguleeriv õppija“ on kontseptsioon, mis on deklareeritud heaks ja oluliseks, aga mille teostamiseks on vaja, et kriitiline hulk õpetajaid oskaks eelnimetatud pädevusi rakendada ja oleks selleks motiveeritud. 

Näiteks summeeriv hindamine ei loo ennastjuhtivat õppijat, sest õppija saab teada, milliseid vigu ta tegi. Õppeprotsessi toetav edasiside on ehitatud üles aga sellele, et õpilane saab pidevalt teada, millist osaoskust peab ta harjutama, et jõuda järgmisele tasemele. Iga edasine samm on jõukohane pingutus ja väärib tunnustust. Jõukohase õppimise jaoks on aga vaja luua eri raskusastmega harjutusvara, pidevat tagasisidet peaks andma arvutiprogramm, õpetajal peavad olema võtted ja aeg, et toetada lisaks tavapärasele välisele motivatsioonile (nt õpilane väldib halba hinnet) ka sisemist motivatsiooni (huvi tekitamine õpitava vastu, juurdekasvuuskumuse toetamine jms). 

Ennastjuhtiva õppija toetamiseks peab õpetaja muutuma teadmiste edastajast lapse õpiprotsessi juhiks: ta on diagnostik, kes analüüsib, mida laps peab harjutama, mis on takerdumise põhjused jms; õpiülesannete kavandajaks, õppematerjalide valijaks – ja seda kõike koostöö õppijaga.

Juhendatud iseseisva õppimise (näiteks e-õppe päevadel) üks eeldusi on, et eri oskuste harjutamiseks on loodud ülesanded ja õppimistestid. Õpilane loeb, lahendab ülesandeid, saab testide kaudu edasisidet ja liigub seejärel järgmisele raskusastmele. Õpetaja jälgib tulemusi, aga kontakttunni aega kasutab näiteks ka selleks, et õpetada õpilast esitama küsimusi selle kohta, kus ta jäi hätta.

See ei tähenda, et traditsiooniline tund, kus õpetaja selgitusi jagab, peaks kaduma, küll aga võiks traditsiooniliste tundide osakaal väheneda, eriti progümnaasiumi- ja gümnaasiumiosas. Traditsiooniline tund võib olla inspireeriv, aga on aineid, kus tulemuse saavutamiseks tuleb paratamatult omas tempos lugeda ja harjutada. Lisaks, õpetajad vajavad tööaja sees aega enesetäiendamiseks ja õpilaste arengu analüüsimiseks ning harjutusvara loomiseks või valimiseks. 

Õpilase õppimist sisuliselt juhtiv õpetaja ei peaks parandama kontrolltöid (sellega saab AI hakkama), vaid tema peamine ülesanne on õpilase tulemust analüüsides ja õpilast kuulates ning küsitledes välja mõelda, kuhu õpilane takerdus ja mis võiks teda aidata (nagu meedikul, kes diagnoosi panemiseks mõtleb kõigepealt, milliseid uuringuid teha, seejärel tõlgendab andmeid ja kuulab patsienti, lõpuks otsustab ravi üle). 

Kontakttund tuleb ümber mõtestada

Tõsi, et AI saaks testide kaudu õpilast treenida, on vaja need testid nupukalt koostada. Ka selleks vajab õpetaja tööaega. Niisiis tuleb kontakttund ümber mõtestada. Mida enam tehnoloogia areneb, seda efektiivsem on jätta teadmiste jagamine ning harjutamist vajavate oskuste tagasisidestamine selle hooleks. Tehnoloogia abil õppimine on nagunii üks elukestva õppe viisidest.

Juhendatud iseseisev õppimine on kontseptsioon, mis on hädavajalik, aga mille efektiivne rakendamine vajab paradigmaatilisi muutusi õpetaja rolli ja ajakasutuse mõtestamises; õpetaja kompetentsiprofiili arendamist. See viimane eeldab omakorda motivatsioonipaketi loomist. Ruttav ja üha enam ebakindlust loov ühiskond toob järjest enam kaasa ka vaimse tervise muresid, millega tegelemiseks tuleb samuti aega võtta või … koolipäeva aeglustada.

Õpetajad ja koolid on hakanud üha enam tajuma, et vanamoodi tõesti enam ei saa. Õpilased ja õpetaja kärssavad ühtemoodi läbi. Seetõttu ma tõesti soovin kaitsta koolide püüdu leiutada ja õppida võimalusi, kuidas toetada õpilaste e-päevi ja nädalaid, seda eeskätt vanemates kooliastmetes. 

Alguses võibki olla, et koolid ja õpetajad ei oska teha seda parimal viisil. Aga jagagem siis häid kogemusi. Ka haridusest väljaspool töötavad professionaalid (nt vanemad) võiksid appi tulla, et koolipäev muutuks nii õppijatele kui õpetajatele efektiivsemaks, väsitaks vähem ja annaks võimalusi omas tempos süvenemiseks, hädavajalikuks eneseanalüüsi õppimiseks ja õpimotivatsiooniga tegelemiseks.

Kommentaarid

  1. Tundub olevat idealistlik, et haridusest väljaspool töötavad professionaalid (nt vanemad) võiksid hakata koolipäevi efektiivsemaks muutma. Tegelikkuses on professionaalid tööelus sageli pigem hõivatud ja seda mitte üksnes Eestis, vaid kogu maailmas. Võib-olla saaksid elanikkonna vanimad tegusad liikmed õla alla panna.

    Pille Tamm

  2. Vanaemana olen sellele teemale juba tükk aega mõelnud. Nüüd on peres jälle kooliminejaid, Lausa tahaks koolile teha ettepanek, et laps saaks olla koduõppel, sest kool asub 16 km kaugusel ja bussiliiklus on kohutav, bussipeatus kodust 2 km. Olen ise vanaemana võimeline last aitama ja õpetama. Lapsel ja vanematel jääks üle raha ja aega, mida muud moodi kasutada. Selline koduõppe variant peaks olema võimalik algklasside lastel, kes elavad koolist kaugel ning koolis käimine on probleemne.

    Virge Kalden

  3. Mulle tundub naisena ja poja emana, et tänapäevane õpetamisstiil ei sobi poistele. See on igav ja lähtub tüdrukute omadustest. Minu arust peaks olema eraldi poiste ja tüdrukute klassid, et õpetaja saaks soopõhiselt läheneda. Poistele igav kohapeal istumine ei sobi. Neile tuleks teistmoodi, rohkem mänguliselt läheneda.


  4. Väga ajakohane artikkel. Just valmistan materjale ühele põhikooli lõpuklassi koduõppe õpilasele.
    Töötan jooksvalt õpetamise metoodika kallal, st kuidas ainet anda, mida õpilane peaks omandama ja kuidas teadmisi hinnata.

    Hetkel koosneb minu õpe koosneb tinglikult kolmest osast.
    1.Ülesanne – lugeda, tutvuda teemaga. (allikad lisan juurde)
    2.Arutelu – ajaloosündmuste põhjuste, seoste ja tähenduse üle.
    3.Mini test – oluliste faktiteadmiste kohta.

    Olen alles alguses, päris huvitav on – olen üle 30 aastase õpetaja kogemusega. Kevadel võin jagada oma kogemusi.

    ajaloo õpetaja Tiiu

  5. Lp.prof.H.H-L tabas 10-sse.
    1.Tehisaru+arvutiprogrammeeritud
    õpikud võimaldavad nn.i n d i v i d u a l i s e e r i t u d lähenemisviisi teostamist.2.Kahe (õpetaja+tehis)aruga suunatav iseõppija töötab o m a tempos. Aeglane ei ole tõrjutud;oivik tö
    ötab oma võimete ülempiiril ja saavutab ülihäid tulemusi.Põhikooli edukalt lõpetab 99-100% abi-“põhituriente”.3.HEV laste arv esialgu ei kasva;hiljem väheneb.

    Iva Kulik

  6. Õpetajate Leht tõstatas olulise teema. Viimasel ajal on levinud arvamus, et koduseid ülesandeid ei tohiks koolis üldse anda. See tekitas minus küsimuse, kuidas need õpilased tulevikus ülikoolis hakkama saavad, kus iseseisval õppimisel on väga suur osakaal. Iseseisva õppimise oskust on vaja edaspidi ka iseseisvas elus.

    Kahjuks on meie koolides palju negatiivseid näiteid, kus e-õpe tekitab negatiivset stressi nii õpilastele kui ka nende lapsevanematele. Nii näiteks antakse õpilastele ülesanne, millele vastamiseks tuleks kasutada mõnda teist õpikut, kui õpilasel on. Vähe abi on viitest, et vastuse leiate tabelist 2.6, kui ei ole teada, millise aasta õpikus selline tabel on ja õpilaste õpikus selliseid tabeleid ei ole. Sel juhul võiks jätta õpilasele võimalus vastus guugeldada, kuid samas arvestada ka sellega, et sellise ülesande lahendamine võtab palju rohkem aega ning õpetaja peaks eelnevalt veenduma, kas selle ülesande vastus on üldse Googlest või tehisaru abil leitav. Seega ei piisa lihtsalt töövihiku ülesande numbri andmisest.

    Võtmesõnaks on iseseisva õppimise juhendamine. Selline juhendamine peaks algama juba klassitunnis, kus õpetaja annab sobiva ülesande ning juhendab, kuidas seda lahendada. Alates teisest klassist võib anda ka koduseid ülesandeid, kuid ka siis on eelduseks, et õpetaja peaks eelnevalt selgitama, kuidas neid ülesandeid täita. Näiteks kuidas uusi sõnu õppida, luuletust pähe õppida jne.

    Kui see on tehtud, saab hakata korraldama e-õppe päevi. Eelnevalt on vaja aga õpilastele selgitada, kuidas nad peaksid oma päeva planeerima nii, et õppimine vahelduks aktiivse füüsilise tegevusega. Halliki Harro-Loit märgib õigesti, et sellisel juhul tuleks ümber mõtelda ka hindamine, sest kui õpilase motiiviks jääks iseseisval õppimisel vaid hinne, siis suure tõenäosusega kirjutab ta teiste pealt maha. Paremal juhul teevad õpilased omavahel tööjaotuse ja sel juhul areneb vähemalt õpilaste koostööoskus.

    Kui need sammud on tehtud, siis saab iseseisvat juhendatud õppimist kasutada mitte üksnes kordamiseks, vaid ka uue materjali omandamiseks. See oli võimalik juba 60 aastat tagasi, kui minu matemaatikaõpetajaks oli Igor Holts. Ma ei mäleta, et ta oleks mulle üldse midagi õpetanud. Ta andis mulle vaid pidevalt ülesandeid, mida ma iseseisvalt lahendasin ajal, kui õpetaja teistele midagi tahvli ees seletas ja tulemusena jagasin ma vabariigi matemaatika olümpiaadil esimest kohta.

    Ma väga loodan, et meie õpetajatele juba õpetatakse, kuidas iseseisvalt õppimist juhendada ning vastavat juhendamist on vaja ka lapsevanematele, et e-õppe päevadest ei kujuneks täiendav stressi allikas.

    Jüri Ginter

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht