Veikko Porkanen ja Ken Rüütel kaksikvendade rollis lavastuses „Päevaraamat“. Foto: Maris Savik

Vanemuiselt puhastav „Päevaraamat“

Veikko Porkanen ja Ken Rüütel kaksikvendade rollis lavastuses „Päevaraamat“. Foto: Maris Savik
2 minutit
229 vaatamist

Teatriaasta 2024 kokkuvõtetes on Vanemuise draamalavastustest mitut puhku esile tõstetud Sadamateatris mängitavat lavastust „Päevaraamat“. Valus, lunastav, ängistav, puhastav – nii on nähtut iseloomustanud näiteks koreograaf Heili Lindepuu.

Lavastuse aluseks oleva romaani autor, ungari päritolu, kuid Teise maailmasõja koleduste eest Šveitsi rännanud Agota Kristofi (1935–2011) looming ei ole varem jõudnud Eesti teatrilavadele, küll aga on eesti keeles ilmunud tema romaane. Ka selle lavastuse aluseks olev romaanitriloogia (lavastus hõlmab sellest vaid esimese osa) ilmus eesti keeles pealkirja „Kaustik. Katsumus. Kolmas vale“ all 1997. aastal.

Lavastuse fookuses on lapseeas kaksikvennad, kes saadetakse sõja eest vanaema juurde pisikesse maakülla kahe riigi piiril. Nad loovad oma treeningsüsteemi ja selged reeglid, mille abil julmas maailmas hakkama saada. Ühtlasi asuvad nad kõike juhtunut fikseerima oma päevaraamatus. Tuleb aga kohe öelda, et tegu pole päris realistlikus võtmes lavastusega. Nii nagu autor ei määratle täpsemalt romaani tegevusaega ega -kohta, nii toimub ka lavastus pigem tinglikus aegruumis, kus oluliseks saavad lavaline atmosfäär ja mänguline lummus ning kus on aega mõelda üldisemas plaanis inimelu haprusele ja visadusele. „See lugu räägib äraspidises võtmes inimlikkusest ja inimeseks jäämisest õudsetel aegadel ja hullumeelses keskkonnas,“ on „Päevaraamatu“ sõnumi kokku võtnud lavastaja Ringo Ramul, kes töötas Vanemuise näitlejatega esmakordselt. 

Vanemuise draamatrupi ammune tava hääletada aasta algul eelmise aasta meeldejäävamaid lavastusi ja rolle tõi „Päevaraamatule“ tähelepanu mitmes kategoorias: kolleegide arvates on tegu läinud aasta Vanemuise parima draamalavastusega, Ken Rüüteli ja Veiko Porkaneni erakordset kontsentratsiooni kaksikvendadena tunnustati parima meespeaosa ning noore näitleja Kristin Pritsi osatäitmist parima naiskõrvalosa auhinnaga. Veel osalevad lavastuses Merle Jääger, Kaarel Pogga, Rasmus Vendel ning Ilo-Ann Saarepera Tartu Uuest Teatrist. Lummava lavaruumi loomisel tuleb seekord kindlasti mainida ka kunstnik Arthur Arula, helilooja ja muusikalise kujundaja Kenn-Eerik Kannikese ja valguskunstnik Ivar Piterskihhi (Endla teatrist) nimesid.

Kuna tegu on üsna otsekohese lavastuslaadi ja mitte kõige lihtsamate teemadega, ootab teater „Päevaraamatut“ vaatama noori alates gümnaasiumieast. 

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Eesti Noorsooteatri 74. hooaeg toob lavale nii tänapäeva lood kui ka klassika uues kuues

Eesti Noorsooteatri 74. hooaja repertuaarist leiab nii tänapäeva autorite teoseid…

2 minutit

Rütmitormist metsalaulupeoni

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia (EMTA) pakub ka alanud õppeaastal kooliõpilastele mitmekesiseid muusikaelamusi. Sügisesse mahub kolm eriilmelist muusikaprojekti.

Juba 1. oktoobril, rahvusvahelisel muusikapäeval,…

2 minutit

VAT-i märkimisväärsed lood märkamata jäänud inimestest

VAT Teatri sügishooaja uuslavastuste seas leidub lugusid kõikidele kooliastmetele. Lisaks jõuavad lavale lavastused inimestest, kelle…

2 minutit
Õpetajate Leht