Ülle Sillasoo.

Õpetaja karjäärimudel – kas sinna mahub ka teadus?

Ülle Sillasoo.
5 minutit
1123 vaatamist
3 kommentaari

Õpetaja karjäärimudel on tõepoolest palgaastmestiku poole kaldu. Haridustöötajate liidu kodulehel on reas alustav õpetaja, õpetaja, vanemõpetaja ja meisterõpetaja ning selle järgi peaks toimuma ka palgaarvestus, kus alustava ja „päris“ õpetaja tasu on sama, vanemõpetajal veidi ja meisterõpetajal kõige suurem. Mudel eeldab tõenäoliselt, et õpetajaks õppinu asub pärast ülikooli lõpetamist kohe koolis tööle ja töötab seal elu lõpuni. 

Kui palju aega on vaja, et ülikooli lõpetanud noor (või vana) jõuaks meisterõpetaja tasemeni? Kas see on mudel, mida peavad järgima kõik, ja kas inimesed, kes soovivad elus rohkem korda saata, üldse tohivad täiel määral üldharidusse panustada? Kas see mudel sobib ka neile, kes on õpetajaks õppinud rohkem kui kümme aastat tagasi?

Tõsi, õpetaja karjäär peaks algama õpetajaks õppimisest kõrgkoolis, kust saadakse algteadmised ja -oskused. Paraku ei kulge elukaar alati ülikoolist otse oodatud tööpostile, sest õppimine võtab aega ja korrektuure võivad teha nii isiklik elu kui ka põnevad väljakutsed akadeemilises sfääris. Põhiõpingutele võivad järgneda teadustöö ja doktoriõpingud. Pärast doktoriõpinguid ja ehk ka järeldoktorit osaletakse paaris, sageli viie aasta pikkustes projektides, sest noor tööjõud on hinnas. Edasi võib areng viia ülikooli õppejõu kohale või ka professoriks, kes korraldab ülikoolis õppetööd ja juhib teadusprojekte.

Aga kui see lõpeb ja teadlane kõrgkoolist lahkub, et alustada pereeluga kodukohas, jõuab ta sisuliselt tagasi algusse. Tagasiteed tavaliselt ei ole; teadus on tippsport, kus loevad publikatsioonid ja konkurents on tihe.

Uuringutest johtub, et ligi poolte teadlaste karjäär piirdub vähem kui kümne aastaga. Poola teadlaste analüüs on näidanud, et mõne teadlase karjäär kestab vaid paar aastat, kolmandikul viis aastat ja naised lahkuvad teadusest meestest sagedamini (ERR-i Novaator, „Uuring: ligi poolte teadlaste karjäär piirdub vähem kui kümne aastaga”). Karjääripöörde põhjuste hulgas on siirdumine tööstusse ja tööle asumine juhtivale kohale, aga ka palk, koht karjääriredelil ja perekondlikud põhjused. Need põhjused on laias laastus samad, mis sunnivad õpetajaid karjääri pöörama, lisaks läbipõlemine.

Kummaline tundub see, et kuigi haridus on väidetavalt teaduspõhine, ei arvesta praegune õpetaja kvalifikatsiooni-, karjääri- ja palgamudel üleüldse õpetajaks õppinu panusega teadusse ja sellest saadud kogemusega. Teaduslikku meetodit õpetavad koolis õpetajad, kes pole ise teadust teinud ega oska suhtuda kriitiliselt ei teooriatesse ega sellesse, mis teaduses tegelikult toimub. Teadust teinud õpetaja oleks justkui kvalifikatsiooni kaotanud, sest on liiga kaua õppinud, lisaks töötanud väljaspool üldhariduskooli (kõrgkoolis), teinud alusuuringuid, õpetanud ja osalenud konverentsidel ettekannetega kolleegidele haridus- ja teadussüsteemis – sealhulgas õpetajatele – ning avalikkuses.

Häda 2013. aastal vastu võetud seaduse rakendussättega, mis tühistab varasemad õpetajakvalifikatsioonid, on suur. Kohati jääb mulje, et tegemist on näpuveaga, sest seaduse põhitekstis on kõik kenasti paigas. Taheti ju neile, kes ilma kutseta sel ajal koolis töötasid, anda kvalifikatsioon, mõtlemata, et kutse kaotavad need kvalifitseerunud, kes parasjagu õpetajana ei töötanud, sest olid lapsega kodus, võtsid vaheaasta, osalesid kraadiõppes, teadustöös, avaldasid artikleid rahvusvahelistes teadusajakirjades.

Kõik toimus nii, et ei kõrgkoolide rektorid ega enne 2013. a lõpetanud saanud uue seaduse mõjust esiti midagi aru. Veel praegugi, kui õpetajate kvalifikatsioon seltskonnas teemaks tuleb, vaatab nii mõnigi üllatunult otsa ja imestab, kuidas on see võimalik.

Seda enam, et pärast 2013. aastat saadud kvalifikatsioonid kehtivad „elu lõpuni“.

Võrdõiguslikkuse printsiibi kohaselt peaksid ka nende kutsed, kes õppisid õpetajaks enne 2013. aastat, kehtima „elu lõpuni“, isegi kui nad vahepeal õpetajana töötada ei saanud. Paljud õpetajaks õppinud, kes on sattunud praktilistele ja tasuvatele elualadele, kooli tööle ei tule, kuid kui seljataga on aastaid kestnud teadlasekarjäär, tundub loogiline jätkata haridussüsteemis, et omandatud teadmised nooremale põlvkonnale edasi anda. 

Andmed ametioskuste ja kutsete kohta on kogutud SA Kutsekoda kutseregistrisse (asutatud aastal 2001, vastutav töötleja on haridus- ja teadusministeerium).

Andmebaas kajastab kutseid alates 2016. aastast. Varasemaid kutseid seal ei ole ja nagu ametkonnast väideti, ei ole need ka enam kehtivad. Kuna kutsete väljaandmise süsteem muutus, siis kehtivad vaid uute kutsestandardite alusel välja antavad kutsed. Nii ei leia ka mina andmebaasist enda nime, õpinguid ega kutset. Lihtsam kui varasemate kutsete andmebaasi kandmine oli ametkonna arvates nende tühistamine ja uute reeglite kehtestamine. Ehk et kogu aastatepikkune töö hariduse omandamisel ja teaduses kirjutati riiklikult mängleva kergusega korstnasse. Nagu oleks see vaid paber, elu igavene ja alati saab jälle otsast alata!

Õpetaja karjäärimudelis peab leiduma ruumi ka teadusele, eriti kui tegemist on aineõpetajaga, sest see süvendab aineteadmisi ja avardab silmaringi, mis on õpetajatöös oluline. Teaduse tegemisega ei saa õpetaja kvalifikatsioon katkeda ja teadmiste loojail on samuti ootuspärane üldhariduskoolis tööle asuda. On arutu raiskamine hakata uuesti õpetajaks õppima või kvalifikatsiooni taotlema olukorras, kus tegelikult ollakse kogu aeg õpetaja olnud. Doktorikraadiga õpetajad mõistavad haridussüsteemis ja koolis toimuvat liigagi hästi ja võivad seetõttu olla pinnuks silmas neile, kelle pingutused akadeemilisel karjääriredelil on jäänud tagasihoidlikuks. 

Ainus probleem, mis teaduses võib olla, erialast sõltuvalt, on suhtlemisoskus, mis teatavasti kujuneb suheldes. Kuid kui on olemas missioon ja kutsumus lastega töötada, arenevad needki oskused kiiresti, ilma vajaduseta teist korda õpetajaks õppida või uuesti kutset taotleda. Pealegi puudub magistrikraadiga või madalalamal hindajal pädevus otsustada doktorikraadiga diplomeeritud õpetaja üle.

Kommentaarid

  1. Suures osas nõus artikli autoriga.Olen olnud 5 või 6 a vanusest lakkamatult kõiki tahtnud ,olude sunnil pidanud õpetama.Alustanud oma õe ja vendadega, keda oli kokku 4, nii et õpetamise staaži on 77 aastat?

    Õpetamise meetodid on selle aja jooksul lõpmatult palju muutunud aga põhimõte on jäänud TULEB PANNA ÕPETATAV M-Õ-T-L-E-M-A.Muidugi ei sobi kõik olendid õpetajaks, paljude teiste erialade puhul.
    See , mida 2013. Oli vale.

    .


  2. Oi kui palju on siis õpetajaid, kes töötavad ilma kutseta. Kas tõesti peavad kõik õpetajad, kes senini on töötanud või tõesti vahepeal kusagil muul alal töötanud, uuesti hakkama kvalifikatsiooni taotlema?
    Nii imestamapanev mõttekäik – kõik teadmised ja oskused nagu mingi ajaga kaoksid. Selline hariduse tühistamine on ka minu arvates ebaõige ja eriti just olukorras, kus koolides on õpetajaid vähe.

    Anu Aunap

  3. Kirjutatud on maksimaalse selgusega. Kunagi ütles õigusprofessor: Ega siis juristid ei tee seadusi. Selge, mida ta mõtles. Kuid õigus- ministeeriumis on ametnikudki juristid. Neil on võimalik riigikogule juhatust pakkuda, et sobimatud asjad seaduseks ei saaks. HM-s on ka ametnikud potentsiaalselt õpetajad. Nende asi on riigikogule mõtteid pähe panna, et tulemus=seadus objektiivselt kõrgema kvalifikatsiooniga õpetajaid ei madalda. Selle teema tagant paistab välja, et 12 aasta tagused, kui nad seal olid suutnud tõendada oma kvalifikatsiooni doktoridispuudil ja eelretsenseeritavais väljaandeis, sunnitakse oma latti allapoole laskma ja tõendama oma sobivust enda omast aste või kaks madalamat taset hindajatele. Sedaviisi “lohiseb nende ankur mööda merepõhja.” (Perearst võib arstiprofessoril leida tõve, mida see ise ei ole leidnud, aga kohta ametiredelil see ei muuda!)

    Valdar Parve

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht