Nissi Põhikooli emakeele- ja kirjandusõpetaja Evelin Alliksaar ja Nissi Põhikooli haridustehnoloog, informaatikaõpetaja, klassijuhataja Reelika Väli.

E-päevik võiks olla rohkemat kui igavapoolne TikTok

Nissi Põhikooli emakeele- ja kirjandusõpetaja Evelin Alliksaar ja Nissi Põhikooli haridustehnoloog, informaatikaõpetaja, klassijuhataja Reelika Väli.
3 minutit
564 vaatamist
4 kommentaari

Ühe tavalise kooli tavaline 5. klassi õpilane Juku naaseb pärast kaht nädalat haigust õppetööle. Järeletegemist ootavate tööde hulk võtab silme eest kirjuks ja Jukul pole aimugi, kust alustada. Ta uurib kodus nõutult e-päeviku sissekandeid. Vajalikku infot on keerukas leida ja Juku lükkab õppimist päevast päeva üha edasi. Süvenev lünk õppetöös toob aga kaasa üha uusi halbu hindeid. Seda märkab Juku klassijuhataja, kes kutsub õpilase enda juurde ja aitab vajalike tegevuste jaoks ajakava koostada. Kuigi kohtumine lõpeb mõlema osapoole jaoks lootusrikkalt, ilmneb mõne aja pärast, et Juku pole plaani järginud, sest talle ei tule meelde seda kodus vaadata.

Selliseid ülesannetega jännis olevaid Jukusid on igas Eesti koolis. Kui täiskasvanutel on hulgaliselt valikuvariante ajahaldamise hõlbustamiseks, alustades kalendermärkmikutest ja lõpetades mitmesuguste nutirakendustega, siis õpilastel on selles osas tühjad pihud. Paberpäevikud on ajalugu ning nende asemel ei ole kasutusele võetud midagi, mis õppijat ajaplaneerimise juures toetaks. E-päeviku abil aega planeerida on sama mõttetu kui joonlaua abil ringi joonestada, sest need rakendused on mõeldud pigem õppetöö dokumenteerimiseks ja kooliinfo edastamiseks, mitte ennastjuhtivale õppijale vajalike oskuste kujundamiseks. 

E-päevikut kasutades on õppija passiivses rollis justkui sotsiaalmeedia tarbija, kes sirvib kellegi teise loodud sisu võimaluseta päriselt ise midagi juhtida. Kui Juku oma e-päeviku äpi avab, näeb ta uudisvoogu viimati lisatud hinnete ja sündmustega, kalendris on näha järgnevate päevade õppetöö. Tegemata jäänud või ebaõnnestunud ülesandeid tuleb eraldi otsima minna ning tegevuse planeerimist, sorteerimist või tükeldamist väiksemateks osadeks e-päevikud ei võimalda. Õpilased teavad küll, et arukas on õppetööd mitmele päevale hajutada, kuid nad ei oska õppetööga seotud tegevusi üles märkida. Mälule lootma jäädes selgub aga enamasti, et kodus ei tule planeeritud eesmärgid meelde. 

Kui kool on loodud õpilasele, siis miks ei võiks seda olla ka e-päevik, kus õpilane saaks oma ülesandeid tähtsuse järgi sorteerida ja vajadusel väiksemateks ampsudeks tükeldada? Sotsiaalmeedialikult passiivse uudisvoo asemel võiks avaneda hoopiski jaotis „Minu päev“ olulisemate sündmuste ja eesmärkidega, sh nendega, mille õpilane ise on prioriteediks seadnud. Teavitused saabuvatest tähtaegadest või esitamata ülesannetest aitaksid õppijat õppetööga järjel püsida. Võimalus oma e-päevikut isikupärastada ja mängulised preemiad sooritatud ülesannete eest lisaksid motivatsiooni oma õppetööga seotut järjepidevalt jälgida. 

Kui vajalikud funktsionaalsused oleksid kättesaadavad harjumuspärases e-päevikus, poleks vaja võtta kasutusele üha uusi rakendusi ja luua uusi kasutajakontosid. Täpselt nii, nagu tehisaru pakutud lahendused on kasutusel paljudes ettevõtetes, võiks selline võimalus olla kättesaadav ka õpilasele. Tehisaru saaks anda õppijale eesmärkide ning prioriteetide seadmisel soovitusi just selle õppija eripäradest lähtuvalt, näiteks suunates langustrendis hinnete puhul õppijat konsultatsiooni küsima või pakkudes välja soovituslikke plaane ja tegevusi õppetöös mahajäänule. On aeg muuta e-päevik nutikaks õppijasõbralikuks tööriistaks, mis aitaks õppijal ise oma õpinguid juhtida!

Kommentaarid

  1. Sellise artikli juures peaks olema ka autorite kriitiline analüüs, millised võiks olla selle tegevuse võimalikud ohud, eetilised piirangud lähtuvalt kaasaegsetest uuringutest, eriti haavatavaid sihtrühmi silmas pidades. See oleks väga tõsine sekkumine. Kus on eetikakomitee luba?

    Suur osa põhikooliõpilasi on keskmiste või tõsiste digisõltuvuse sümptomitega, “keskmisel õpilasel” on digisõltuvuse sümptomid keskmisel tasemel. Õpiraskustega õpilased on kõige enam ohustatud digimängusõltuvusest ja muudest digisõltuvustest. Soovitan lugeda:
    Symptoms of digital addiction of Estonian primary school students https://esmed.org/MRA/mra/article/view/5902
    Students’ digital addiction and learning difficulties: shortcomings of surveys in inclusion https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2023.1191817/full

    Kahju, et tõsimeeli räägitakse paberpäevikust kui minevikust, kuid arusaadavalt ei ole paberpäevik digitehnoloogide huviobjektiks.

    Põnev e-päevik, mis haaraks last terve päeva, koos mängude ja preemiatega, tekitaks ekraaniaega ja sõltuvust juurde, mitte ei vähendaks seda. Isegi kui ülesanded saaks tehtud, kinnistaks selline kaval e-päevik lapse veelgi tugevamalt, hetk-hetke järel digimaailma. See ei aitaks tõelisele enesejuhtimisele kaasa, ega ka digisõltuvuse sümptomite vähendamisele.

    Võib-olla oleks see lahendus raskekujulise digisõltuvusega lapsele, kes juba niikuinii ei suudagi ekraanist välja tulla ja keda pere ei suuda toetada. Palun ärge aga pakkuge seda kõikidele lastele ja peredele kui võluvitsa. See on ebaeetiline. Eelkõige palun ärge pakkuge nendele, kes on veel terved ja kellel on normaalne digikasutus! Leian, et digitehnoloogid peaksid digiohte lastele tõesti teadvustama, sest need on kirjas ka digipädevuste mudelites.

    Paberpäevikute kaotamine, alahindamine on laste arengule ja enesejuhtimise oskusele teinud väga suure kahju. See on eraldi teema, mida võiks Õpetajate Leht põhjalikumalt analüüsida.

    Riin Seema

  2. Digi/videomängu sõltuvus on reaalne oht teismelistele.Tänapäeval diagnoositakse seda ka juba haigusena.

    Gaming disorder https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/gaming-disorder

    Y.X.,Gao jt. (2022). The prevalence and possible risk factors of internet gaming disorder among adolescents and young adults: Systematic reviews and meta-analyses. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35926424/

    “The following 12 factors are the possible risk factors of IGD among AYAs, which are stress, long average game time, family dysfunction, poor academic performance, being bullied, bullying, interpersonal problems, hyperactivity/inattention, anxiety, depression, emotional distress and low self-esteem.”

    Digisõltuvus
    https://15410.ee/digisoltuvus/

    Riin Seema

  3. Kolleegid!

    Kogu selle nn digisõltuvuse oleme ju ise Eestis tekitanud. Ja kaotanud ise MÕTLEMISVÕIME, kiidame oma Tiigrihüpet siiani. Mõtlevad ja teaduse ALUSEID tundvad inimesed on selle vastu KOOLIS võidelnud juba 30 aastat (vt näiteks P.Leppiku emakeelsed raamatud-artiklid. Hm!)…

    Et Eesti Raamatu Aastal pakutakse enese harimiseks VAID võõrkeelset nö materjali, on eriti absurdne. Kuulanud aga K.-19.märtsil kell 14.05 meie Vikerraadios intervjuud kahe noore koolijuhiga, sain ühelt nooremalt kolleegilt e-kirja küsimusega – kas ka ERR tahab eesti kooli ja kultuuri lõplikult HÄVITADA?

    Peep Leppik

  4. Kutsun veel ühe nurga alt seda e-päevikut vaatama.
    Kui varasemalt oli just ja ainult õpilase vastutus see, et kirjutada (pliiatsiga ja päriselt, treenides ka kirjaoskust) õpilaspäevikusse üles kõik oluline (kodused ülesanded, mida kooli kaasa võtta, millal konsultatsiooni või õppereisile minna jne), siis nüüd on see vastutus õpilaselt läinud üle ….õpetajale! Õpetaja on see, kes peab meeles pidama ja e-kooli kõik kirja panema. Kurb-naljakas juhtum elust enesest: lapsevanemalt palve, et õpetaja kannaks õppimise esimesel võimalusel veebi, sest koju jõudnud laps, keda vanem soovib õpingutes toetada, ei tea, mida oleks vaja teha….
    Kas me mitte pole suures innovatsioonituhinas ja ülemäärases hoolimises võtnud õpilaselt ära ühe mitte vähetähtsa kohustuse – ise oma aega ja tegemisi kavandada. Seda oskust võiks vähemalt põhikooli lõpuni harjutada kas paberpäeviku või märkmiku abil. Unistame ju sellest, et noored oskaksid oma aega ja tegemisi paremini kavandada ja tegemiste eest vastutust võtta. Ärgem siis täiskasvanutena võtkem neilt seda võimalust.

    Pille Vaiksaar

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht