Tiina Vapper.
Tiina Vapper.

Kaasav haridus nõuab palju ressurssi

Tiina Vapper.
Tiina Vapper.
2 minutit
3345 vaatamist
5 kommentaari

Kaasavat haridust puudutavates aruteludes jagunevad arvamused enamasti kaheks. Ühed arvavad, et kvaliteetse hariduse andmiseks ja ühiskonna polariseerumise vältimiseks peavad kõik lapsed õppima koos ning ühiskonna hoiak tuleb kujundada kaasamise suhtes senisest sallivamaks ning toetavamaks. Teised väidavad vastu, et kaasata pole võimalik, kui selleks puuduvad võimalused ja tingimused, ning soovitavad otsida muid lahendusi.

Tahtest ja teadmisest, et liigume õiges suunas, on vähe abi, kui asi ei tööta. Et see nii on, selgus ka eelmise aasta lõpus avaldatud Tartu Ülikooli töörühma kaasava hariduskorralduse tõhususe uuringust. Uuringu lõppraport toob kaasava hariduse olulise takistusena välja raha ja tugispetsialistide puuduse, mis on eriti tuntav maapiirkondades. Kaasava hariduse põhimõtet peetakse pigem õigeks ja heaks, kuid on ka väga negatiivseid hoiakuid. Uuringu tegijad rõhutavad vajadust mõisted ühtlustada ja leppida omavahel kokku, mida kaasav haridus sihtgruppide jaoks tähendab.

Lastega töötavad praktikud teavad oma kogemusest, et pelgalt koostöö parandamisest, koolitustest ja nõustamisest ei ole kasu, sest üks õpetaja klassis lihtsalt ei suuda seda tööd ära teha. Ka ei ole igas koolis tingimusi, et erivajadustega lastele tuge pakkuda 

Eestist on käidud tutvumas paljude riikide kaasava hariduse korraldusega, hiljuti olid Californias kogemusi saamas viis meie haridustöötajat. Nende hinnangul toimis kaasav haridus USA-s hästi just põhjusel, et lisaks ühiskonna hoolivale hoiakule oli seal selleks piisavalt raha, aga ka õpetajaid, tugispetsialiste, abiõpetajaid, tugiisikuid. Kui seda kõike pole, satuvad halba olukorda kõik asjaosalised: erivajadusega õpilased jäävad suures klassis vajaliku toeta, ülejäänud õpilaste jaoks ei jagu õpetajal aega ega tähelepanu ning õpetajad ise põlevad suure koormuse tõttu läbi.

Ehk oleks üks võimalik lahendus koondada sarnaselt Californias nähtuga piirkonna erivajadusega lapsed ühte-kahte kooli ning suunata sinna rohkem raha ja personali, mis võimaldab neid paremini toetada. Veel on meil olemas ka erikoolid, kus on palju pädevust ja kogemusi ning kus nii mõnigi laps tunneb end turvalisemalt ja paremini kui tavakoolis, sest seal pakutakse praktilisemat õpet ja ta on kooliellu rohkem kaasatud. Halb variant oleks pooliku lahendusega jätkata.

Kommentaarid

  1. Erivajadusega laste jaoks on vajalikud nende eripärasusi arvestavad väikeklassid ning spetskoolid. Nendes on olemas kõik tugiteenused, kes igati toetavad ja abistavad õpilasi. Lapsele tuleb tagada turvaline keskkond, kus end hoituna tunda.
    Õnneks on Viljandis toimiv Kaare kool, maakonnas Lahmuse ja Ämmuste kool.
    Oleme välja pakkunud nn kompetentsikeskuse loomise, kus ühe katuse all töötaksid Rajaleidja, Päevakeskus jm abipakkuvad ametid.
    Viljandimaa Haridustöötajate Liit on sellesisulise avaliku pöördumise teinud mitu aastat tagasi HM-le. Ministri ütlus, et kõik erivajadusega lapsed saavad tavakoolis hakkama, ei päde, uurigu praktikutelt.

    Rita Kadaja

  2. Nõustun.
    Kaasav haridus saab toimima hakata ka alles siis kui on piisavalt pädevaid ja professionaalseid spetsialiste ning ka tugipersonali, selleks et lapsi kaasata. Pelgalt paar koolitust läbinud õpetajat ei saa võrrelda personaliga, kes on erispetsialistiks või kaasava hariduse valdkonda mitu aastat fudneeritult õppinud ning fudneeritud teadmisi ja praktikat saanud.
    Samuti nagu artiklis mainitakse mängib väga suurt rolli ka ühiskonna hoiak: raske on kaasata lapsi kui lapsevanemad ja/või ühiskond ise seda ei toeta, vastuvoolu töötamine on ju topelttöö ning seetõttu jäävad ka tulemused kesisemaks.

    Agnessa

  3. Näib, et mõnuga on aastaid lammutatud varasemat toimivat süsteemi, kus suurte erivajadustega lapsi suunati erikoolidesse.
    Nüüd, kus paljud erikoolid on suletud ja oleme tahtmatult kuulnud kiidulaulu kaasavale haridusele, ei olegi olnud tavakoolidel võimalik lapsi kuhugi suunata. Ise ei oska nende probleemidega valdavalt tegeleda, spetsialiste napib, nii abi vajavad lapsed pole õnnelikud, veel vähem klassid ja õpetajad, koolides on tohutul hulgal väikeklasse 1-2 õpilasega, maadeldakse ruumipuuduse ja rahaprobleemidega….ja kuhu me jõudnud oleme? Ütleme otse välja – ei kuhugi. Väsinud ja ületöötanud õpetajad, kohati tüdinud ja kartusega kooli tulevad lapsed, rahulolematud lapsevanemad ja toetuseta jäänud andekad õpilased…

    Terje Truska

  4. …minu kogemuse põhjal võib ju kaasav haridus turvaline olla erivajadusega laste jaoks, kuid terve ja õppida tahtev laps peab maakoolis kaasava haridusega kaasnevate klassikaaslaste tõttu kannatama, kuni selleni välja, et lõpuks tuleb lapsed koduõppele võtta, sest segases kooli keskkonnas pole võimalik õppida lihtsalt. Lõpuks on terve laps koolisüsteemis kannataja sest kõikides koolides ei ole väikeklasse. Suurim lollus hariduses on kaasav haridus.


  5. Minu arust pole mõeldav, et tavaklassis (24 last klassis), mis on ühtlasi ka ülemineku klass, on koos vähemalt 6 erivajadusega last. Eriklassi avada ei saa, kuna koolil puudub ressurss. Juhtkonna vastus on pidevalt, et meil on kaasav haridus ja õpetajal tuleb ise hakkama saada. Mis on aga reaalsus? Kannatab enamasti laps, kes on motiveeritud õppima, laste psüühika kannatab ja osad võtavad üle ka erivajadusega lapse käitumismustrid.

    Kätlin

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht