Leo Siiman. Foto: Raili Adoson

Kuidas TI saab õpetajat aidata?

Leo Siiman. Foto: Raili Adoson
3 minutit
358 vaatamist

Eelmisest kevadest kasutavad Tartu Ülikooli õpetajakoolituse tudengid praktikumides Microsoft Copiloti vestlusrobotit, et õppida, kuidas tehisintellekti abil õpetamist diferentseerida, õppematerjali kohandada ning õpilasi paremini toetada. 

Tudengid suhtlevad tehisintellekti vestlusrobotitega kohustuslikus õppeaines „Õppekeskkond ja õppevara“. Selle aine praktikumis töötavad üliõpilased 45 minutit Microsoft Copilotiga – TI-vestlusrobotiga, mida ülikool pakub töötajatele ja üliõpilastele tasuta. Ülikoolilitsentsiga vestlusroboti kasutamine tagab, et vestlustes kasutatav teave on kaitstud ega jõua ülikoolist välja.

Tartu Ülikool julgustab TI-rakendusi sisukalt õppeprotsessi lõimima. Üliõpilased peaksid õppima TI-vestlusroboteid eesmärgipäraselt, eetiliselt ja kriitiliselt kasutama. TI loodud teksti enda omana esitamine on akadeemiline petturlus. Küll aga võib TI-vestlusroboteid kasutada oma teksti loetavuse parandamiseks, tagasiside küsimiseks ning oma mõtete arendamiseks.

Õpetajakoolituse praktikumis alustame ülikooli TI kasutamise suunise ülevaatamisest ja palume seejärel TI-vestlusrobotil loetleda kõik, mida ta suudab teha. Nimekiri on pikk ja alati leiduvad selles punktid, nagu küsimustele vastamine, teksti loomine ja ümberkirjutamine. Tekstiga ümberkäimise oskuse esiletõstmine on õpetajatele tähtis. 

Vaatleme, kuidas muudab TI-vestlusrobot ühe kiire viibaga (ingl prompt) kursusel loetud teksti selliseks, et teise klassi õpilane sellest aru saaks. TI-vestlusrobot säilitab teksti põhisisu, kuid lihtsustab sõnavara, lühendab lauseid ja lisab selgitavat konteksti. Õpetajale antud võimalus teksti taset kiiresti muuta on näide sellest, kuidas saab TI klassiruumis eristavat õpet toetada.

Ameerika teoreetiline füüsik, Nobeli preemia laureaat ja füüsika populariseerija Richard Feynman on öelnud, et ta ei leidnud kunagi üht kindlat meetodit, mis õpetaks kõiki õpilasi ühtviisi hästi. Selle asemel katsetas ta paljusid võtteid: jutustas haaravaid lugusid, korraldas elavaid klassikatseid, esitas provokatiivseid küsimusi ja visualiseeris abstraktset matemaatikat. Ta uskus, et iga lähenemine kõnetab eri õppijaid eri hetkedel. 

Alustaval õpetajal võib uue teema õpetamisel olla keeruline vahetada sujuvalt nii paljusid meetodeid. Oluliselt lihtsam on leida üks tuttav meetod ja sellest kinni hoida, eriti kui on kiire ja tööd palju. Just siin saab TI-vestlusrobot abiks olla. Ühe viibaga saab õpetaja paluda sama mõiste paralleelseid versioone: ühe loo, ühe analoogia igapäevaelust, ühe visuaalse kirjelduse, ühe mängulise mõistatuse ja ühe mängu. 

Kaks õpilast ei mõtle kunagi täpselt ühtmoodi: mis ühes äratab uudishimu, võib teises tekitada segadust või ükskõiksust. Jätkates katsetamist ja kasutades eri võtteid, jõuavad õpetajad klassi mitmekesiste mõteteni paremini ja soodustavad sügavamat, püsivamat arusaamist. TI-vestlusrobotitelt eri õpetamismeetodite kohta ideede saamine aitab õpilasi värskel ja kaasahaaraval viisil õpetada.

TI-praktikumi lõpus mainib iga üliõpilane lühidalt ühte asja, millega Microsoft Copilot hätta jääb. Kõige sagedamini tuuakse välja, et vestlusrobot esitab vahel valeinfot. Valeinfost rääkides jõuame tagasi ülikooli suuniseni: TI vastuseid tuleb alati kriitiliselt kontrollida ja vajaduse korral allikate abil kinnitada. Kuna praktikumis on aeg piiratud, keskendume peamiselt sellele, kuidas TI-vestlusrobotid aitaksid õpet diferentseerida ja õppematerjale ette valmistada. Ent me teame, et üldhariduse õpilased kasutavad TI-d koolitööde tegemisel. 

Tänapäeva pedagoogikas on seega väga vaja juhendada õpilasi, kuidas nad saaksid oma õppimist koos TI-ga hõlbustada. Kui tehakse rohkem uuringuid õppimises TI kasutamise kohta, saavad õpetajakoolitajad ja õpetajad üha rohkem teadmisi, kuidas õpilased TI-d kasutavad ja mil moel nad saaksid selle enda kasuks tööle panna. Kui tulevased õpetajad kasutavad TI-d oma õppetöö rikastamise assistendina, võib TI pakkuda neile loovaid strateegiaid ja eri lähenemisi. Nii saavad nad juhendada õpilasi läbimõeldumalt ja tõhusamalt.

Tutvu:
TÜ tehisintellekti kasutamise suunis
https://ut.ee/et/sisu/suunis-tehisintellekti-kasutamiseks-oppetoos

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht