Janika Valdmann.

Head suve, õpetajad!

Janika Valdmann.
5 minutit
100 vaatamist

Kauaoodatud suvi on lõpuks käes! Uurisime õpetajate käest, millised on nende peamised suvised eesmärgid ning mil moel neid kõige parem saavutada on. Kõige tähtsam paistab õpetajate jaoks olevat koolirütmist välja saada, viigu selleni vaikus ja rahu või reisielamused. 

Kuressaare Vanalinna Kooli füüsika- ja kunstiõpetaja Janika Valdmann räägib, et tema jaoks on alanud suvi väga oodatud. Lausa kurnatust ta ei taju, kuid emotsionaalselt on siiski väsinud ja töö peale natuke aega mõelda ei taha. „Füüsilise poole pealt tahaks natuke rohkem magada,“ alustab Valdmann. 

Lõppenud kooliaasta tegi Valdmanni jaoks tavapärasest erinevaks see, et ta alustas tööd uues koolis ja seega ei osanud õppeaasta alguses päris täpselt hinnata, mis ees ootab. „Lõpuks kujuneb argipäev planeerituga võrreldes alati natuke teistmoodi välja. Seetõttu tuleb ka õppeaasta jooksul palju kohaneda.“ 

Uute kolleegide ja õpilastega tutvumine võtab samuti omajagu lisaenergiat, ainuüksi kümne klassi õpilaste nimede selgeks saamine on katsumus. Veel suuremat pingutust nõuab aga õpilaste huvide ja iseloomudega tutvumine ning omavahelise usalduse tekitamine. „Õnneks käib mul sisseelamine üsna lihtsalt. Poole aasta möödudes tundsin, et olen omaks võetud,“ ütleb Valdmann. 

Kuigi mai on õpetajate jaoks traditsiooniliselt kõige pingelisem kuu, tajus Valdmann suurimat energialangust märtsis ja aprillis. Midagi väga kriitilist õnneks siiski ette ei tulnud ja nii on ta positiivselt meelestatud uut õppeaastat alustama. „Enne seda on aga ühte pikka ja korralikku puhkust vaja,“ naerab ta. 

Rahu ja vaikus

Üks peamiseid asju, mida muudes valdkondades töötavatel inimestel võib olla raske lõpuni mõista, on lärm, mille sees õpetajad kogu õppeaasta vältel viibima peavad. Kui uurisin Valdmannilt, mis tema peamised suve-eesmärgid on, ütles ta väga kiiresti, et tahab olla üksi. „See on suurim ja tähtsaim eesmärk, kuna tihedat suhtlust on koolis väga palju,“ nendib ta. Vahetunnid on väga lühikesed ja kuna õpilased tahavad ka nende vältel õpetajatega rääkida, on ainus võimalus saada rahu minna korraks õpetajate tuppa. Selleks aga jääb tihtipeale aega ainult mõni minut. Valdmanni sõnul on õpilased ju vahvad ja siirad ning tahavad lihtsalt suhelda, kuid pikal koolipäeval on vaja ka õpetajatel kasvõi korraks lõõgastuda. „Suvel paluks selle vastukaaluks vaikust ja linnulaulu. Väga palju suhtlust ma suveks ei planeeri,“ ütleb ta. 

Eelkõige tahab Valdmann suve jooksul tegeleda oma huvide ja hobidega, milleks on joonistamine, botaanika, liblikad ja loodusfotograafia. „Kunstihuvilisena leian äkki variandi ka Pariisi minna, et inspiratsiooni saada.“

Oma ideaalsel suvepäeval magaks Valdmann kella üheksa või kümneni. Siis võimleks, jooks kohvi ja vaataks aias lilled üle. Kui veetemperatuur vähegi lubab, hüppaks ka merre, mille lähistel elab. Kindel plaan on ka koos koeraga väga palju looduses kõndida. „Ideaalse suvepäeva kõige olulisem tingimus on see, et kellaajaliselt ei oleks mitte ühtegi kohustust või plaani ja kogu tegevus oleks spontaanne. Mõnda kontserti ja näitust peaks muidugi külastama, sest muidu on oht, et suvi läheb märkamatult mööda,“ arutleb Valdmann. 

Carita Hommik.

Täisväärtuslik suvi

Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi matemaatikaõpetaja Carita Hommik ei ütle, et lõppenud õppeaasta olnuks tema jaoks oluliselt keerulisem kui mõni eelnev, aga suvi on õpetajate jaoks alati oodatud. „Koolis on õppetsükkel väga tugevalt tajutav. Suvi kuulub sinna sisse ja on väga oluline,“ alustab Hommik. 

Õppeaastad mööduvad tema hinnangul läbivalt üsna sarnases rütmis: esimene energialangus saabub novembri kandis. „Seal aitab natuke taastuda ja rütmist välja astuda iseseisva õppe nädal,“ ütleb ta. Kevad on mõistagi kõige kiirem ja keerulisem aeg, aga nende koolis valmistutakse selleks vaimselt väga hästi. „Meie üritame oma koolis tööülesanded juba eelnevalt ära jagada, siis on oht end üle koormata väiksem,“ selgitab Hommik. 

Päris palju oleneb sellest, kas õpetaja enda klass on lõpuklass või mitte. Kui me Hommikuga vestlesime, oli ta parajasti teel lennujaama, et sõita oma õpilastega lõpureisile. Nii tekkis hea võimalus uurida, milliste emotsioonidega üks õpetaja abiturientide lõpuekskursioonile vastu läheb. „Minu ootus on ikka see, et saaksin ka ise sellel reisil natuke vedeleda ja raamatut lugeda. Õpilased on juba piisavalt suured ja neid kantseldama ei pea. Pigem on reisi eesmärk pärast kolme aastat veel viimast korda koos toredalt aega veeta,“ leiab ta. 

Puhata saab mitmeti. Hommiku jaoks sisaldab üks õige suvi palju reisimist. Reise on tal plaanis lausa mitu „Kaks kuud suve tundub küll pikk puhkus, aga aeg läheb kiiresti. Ma arvan, et see on õpetaja jaoks täpselt paras aeg end uuesti täis laadida. Ise olen endale mitu reisi planeerinud: nii sõprade, perega kui üksi.“ 

Hobina annab Hommik Exceli kursuseid. Suve jooksul tahab ta kindlasti ühe uue kursuse valmis teha. „On väga hea, kui saad puhata, aga mingi produktiivsus on ka. See tekitab hiljem tunde, et oli igati väärtuslik suvi,“ räägib Hommik. 

Tööuudised

Mis puudutab hariduselus toimuvat, siis infole kumbki küsitletuist otseselt kätt ette ei pane, kuid pingsalt sellel silma peal ka ei hoita. „Teadlikult ei plaani ma end suvel hariduse vallas toimuvaga kursis hoida, aga ei väldi seda ka. Mul ei ole tunnet, et ei suuda tööle üldse mõelda. Kui midagi põnevat minuni jõuab, tutvun sellega kindlasti,“ ütleb Hommik. „Õppeaasta vältel ei ole mul ju üldse aega ega energiat haridusvaldkonnaga seotud uudiseid jälgida. Siit-sealt ikka midagi kuuleb ja kui teema kõnetab, vaatan käsitlused üle. Suvel samuti, aga kindlasti mitte puhkamise arvelt,“ lisab Valdmann. 

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Hyvää kesää! Tavataan!

Armastus soome keele ja kultuuri vastu viis Ruth Rappoldi soome keele õpetajaks. Pealegi veel aasta soome keele õpetajaks.  

Enne õppeaasta lõppu kuulutas…

6 minutit

Kuidas läheb, aasta klassijuhatajad 2013 ja 2024?

10. aprillini on kõigil võimalik esitada oma lemmikõpetaja, -koolijuht, -õppejõud, haridusse panustaja või haridustegu aasta õpetaja konkursile….

5 minutit

Kuidas läheb, aasta põhikooli aineõpetajad 2013 ja 2024?

10. aprillini on kõigil võimalik esitada oma lemmikõpetaja, -koolijuht, -õppejõud, haridusse panustaja või haridustegu aasta õpetaja…

4 minutit
Õpetajate Leht