Allar Veelmaa.

Õnnetus hüüab tulles!

Allar Veelmaa.
8 minutit
9267 vaatamist
  • Kui tahame, et targemad lapsed saaksid areneda ja nõrgemad vajalikku tuge, tuleb loobuda illusioonist, et üks klass ja üks õpetaja tuleb kõigi vajadustega korraga toime. 

Uus õppeaasta on alanud – suvepuhkus on seljataga ja õpihimulised poisid ja tüdrukud valmis alustama rännakut teadmiste ja avastamise maailma labürintides. Eelmises lauses kasutasin teadlikult väljendit „õpihimulised“. Viimaste aastate jooksul jõuga peale surutud pedagoogiline lõssenkism (stalinlikus Nõukogude Liidus aset leidnud moonutused bioloogiateaduses, geneetika eitamine – toim) kaasava hariduse näol on viinud selleni, et ühes klassiruumis on need, kes soovivad õppida ja on selleks motiveeritud, aga ka need, kellel igasugune huvi end arendada puudub. 

Liiga palju erisuguseid vajadusi

Kaasava hariduse põhimõte on ilus: kõik õpilased, sõltumata oma võimetest või erivajadustest, õpivad koos. Kuid see on loonud olukorra, kus klassiruumis on liiga palju eri tasemel vajadusi ja üks õpetaja ei suuda kõiki korraga toetada. Tagajärg on, et tublimad õpilased ei saa piisavalt pingutada ning nõrgemad vajalikku tuge.

Nõrgemate õpilaste jaoks oleks lahendus väiksemad õpirühmad, kus nad saavad piisavalt tähelepanu ja tempo on rahulikum. Selline lähenemine aitaks vältida frustratsiooni ja mahajäämust, mis kaasavas suures klassis kipub süvenema. Samas tekib õigustatud küsimus: kust võtta piisavalt kvalifitseeritud õpetajaid ja tugispetsialiste, et väikseid rühmi moodustada? See on kulukas ja hariduses napib niigi raha. Kui klasside suurust vähendada või tasemerühmi luua, on vaja rohkem personali, keda paljudes riikides – sh Eestis – pole lihtsalt võtta.

Mitmed riigid, näiteks Soome ja Saksamaa, on pidanud tunnistama, et kaasavat haridust ei õnnestu lausrakendada nii, nagu algselt loodeti. Soomes tehti juba mõni aasta tagasi korrektuure, sest õpetajad kurtsid läbipõlemist ja õpilaste tulemused halvenesid. Saksamaal on mitmes liidumaas hakatud taas looma eraldi õpirühmi või väiksemaid koole erivajadustega lastele, sest universaalne kaasatus ei taganud piisavat õppeedukust ega sotsiaalset arengut.

Kui tahame, et targemad lapsed saaksid areneda ja nõrgemad vajalikku tuge, tuleb loobuda illusioonist, et üks klass ja üks õpetaja tuleb kõigi vajadustega korraga toime. Vaja on paindlikku süsteemi, kus osa lapsi õpib väiksemates tugirühmades ja teised saavad liikuda kiiremas tempos. Alles siis saab rääkida tõelisest võrdsusest – mitte formaalsest võrdsest kohtlemisest, vaid sisulisest võimalusest õppida vastavalt võimetele.

Lahendamata probleem

Põhikooli matemaatikaeksam on olnud aastaid Eesti hariduse komistuskivi, mille tulemused tekitavad igal kevadel tuliseid vaidlusi. Statistika räägib iseenda eest: 2023. aastal jäi alla 50% tulemuse 23,2% õpilastest, 2024. aastal juba 24,5%. 2025. aasta kevadel olukord ei paranenud: Haridus- ja Noorteameti andmetel ei saavutanud rohkem kui kolmandikus koolidest vähemalt 30% õpilastest nõutud taset. See osutab süsteemsele probleemile, mille juured on sügaval Eesti koolikorralduses.

Selle üks peamine põhjus on kaasava hariduse kilplaslik rakendamine. Idee iseenesest on ilus: kõik lapsed, olenemata oma võimetest või erivajadustest, õpivad ühes klassis. Koolis tähendab see aga, et õpetajad ei saa keskenduda õpetamisele. Suur osa ajast kulub klassis korra tagamisele ja üksikute laste probleemide lahendamisele. Kui ühes ja samas klassis on korraga õpilasi, kes valmistuvad olümpiaadiks, ja neid, kes veel kümneni loendamisega maadlevad, ei saa ükski õpetaja anda igale lapsele seda, mida ta vajab. Nii jäävad hätta nii tugevamad kui ka nõrgemad. Õpetamine asendub pideva tulekahjude kustutamisega.

Õpetajate nappus – aastaid ignoreeritud kriis

Eesti suurim haridusprobleem ei ole isegi mitte eksamisüsteem, vaid õpetajate nappus. Matemaatikaõpetajate keskmine vanus on üle viiekümne, noori tuleb peale vaid üksikuid ja paljud neistki ei jõua kooli või lahkuvad sealt kiiresti. Väiksemates koolides on matemaatikatunde sunnitud andma inimesed, kellel puudub erialane ettevalmistus. Pole ime, et eksamitulemused on halvad – kui teadmistesse jäävad lüngad juba 5.–6. klassis, maksab see eksamil õpilasele valusalt kätte.

Probleem ei tekkinud eile. Juba üle kümne aasta on eksperdid hoiatanud, et õpetajate järelkasv pole piisav. Ometi ei ole tehtud ühtegi tõsiseltvõetavat sammu, mis muudaks õpetajaameti noorte jaoks atraktiivseks. Palgaküsimust on aeg-ajalt arutatud, kuid kui töökoormus ja ühiskondlik surve jäävad samaks, sellest ei piisa. Ja toimunud palgatõusud ei ole õpetajatööd väärtustanud.

Õpetajate töö on muutunud raskemaks kahel põhjusel. Esiteks kaasava hariduse läbimõtlematu rakendamine. Õpetajale on antud ülesanne hallata klassi, kus erinevuste skaala on hiiglaslik, kuid abi ei ole. Tugispetsialiste napib, väiksemaid rühmi ei teki. Teiseks lapsevanemate ootused ja õpetajate survestamine. Vanemad ei taha kuulda, et nende laps võib vajada lisatuge või et hinne kolm peegeldab lapse taset. Selle asemel nõutakse nelja või viit – ükskõik mis hinnaga. See õõnestab õpetaja autoriteeti, moonutab hindamist ja võtab õpetamiselt sisulise sisu.

Koolieksam – ebaõiglane loterii 

Eestis kehtib põhimõte, et alla 50% tulemuse saanud õpilane võib põhikooli lõpetada koolieksamiga. Idee anda noorele teine võimalus on hea. Ent tegelikkuses on tegemist loteriiga. Mõnes koolis on koolieksam formaalsus, mis garanteerib tunnistuse igale soovijale. Teises koolis on aga koolieksam sama raske kui riiklik test. Tulemus: ühes koolis pääseb noor läbi pingutusteta, teises jääb tunnistusest ilma, ehkki teadmiste tase võib olla sama. Selline ebavõrdsus õõnestab kogu süsteemi usaldusväärsust.

Kõnekas on näide ühest väikelinna koolist. Seal oli tänavu 85 lõpetajat. Riikliku matemaatikaeksami sooritas edukalt vaid 35. Võimalus teha koolieksam anti ülejäänutele, kuid 22 õpilast ei ilmunud kohale või ei saanud hakkama. See ei ole enam ainult ühe kooli mure, vaid laiema kriisi sümptom.

Kas lühem õppeaeg õigustab end?

Haridus- ja teadusministeerium püüdis olukorda leevendada, tuues 2025. aastast eksamite toimumisaja kevadvaheaja järele ja lühendades eksamiperioodi. Sellega loodeti, et eksamid ei toimu samal ajal gümnaasiumide sisseastumiskatsetega ja õpilastel on lihtsam. Tegelikult juhtus vastupidine: aega õppida, teemasid läbida ning eriti korrata oli varasemast vähem. Õpilased pidid kiirustama, õpetajad samuti.

Kui eksamid toimuvad enne õppeaasta lõppu, ei hinnata enam kogu põhikoolis õpitut. Eksamist saab pigem mõõdupuu, kui hästi õpilane kiirustamisega toime tuleb. Irooniline küsimus kerkib paratamatult: miks siis mitte korraldada eksamid juba septembris, õppeaasta alguses? Oleks kohe asi tehtud ja kevadel võiks kooliõues rahus lilli istutada. Selline loogika näitab, kui formaalseks on eksam muutunud.

Veelgi segasemaks teeb pildi see, et põhikooli lõpueksamid ei täida oma kõige olulisemat eesmärki: ei määra, kuhu õpilane edasi pääseb. Suuremad gümnaasiumid korraldavad endiselt oma katsed. Ja loobumise märke pole. Kui põhikooli lõpueksam peaks olema riiklik kvaliteedimärk, siis miks gümnaasiumid seda ei usalda ja testivad õpilasi uuesti?

Nii tekib absurdne olukord: õpilane teeb esmalt riigieksami, seejärel koolieksami (kui vaja) ja lõpuks veel gümnaasiumikatsed. Lõpetajale tundub, et iga eksam on pigem takistus kui võimalus.

Vaja on sisulist reformi

Eksamite mõtet ei päästa kalendri ümbertõstmine, vaid sisuline reform. Matemaatikas võiks olla kaks taset: süvendatud eksam neile, kes soovivad reaalaineid edasi õppida, ja praktilisem eksam neile, kellele piisab igapäevaeluks vajalike oskuste omandamisest. Ka põhikooli lõpetamise süsteem peaks arvestama mitme aine tulemusi, mitte jätma noore saatuse ainult ühe aine eksami otsustada.

Lisaks tuleb ausalt tunnistada, et kaasava hariduse praegune mudel ei tööta. Tasemerühmad on vältimatud – õpilasi ei saa ühte patta panna, kui nende tasemevahed on meeletud. See ei ole eraldamine, vaid võimalus anda igale lapsele see, mida ta päriselt vajab. Nõrgematele rahulikum tempo ja rohkem tuge, tugevamatele pingutus ja arenguvaru. See aitaks ka õpetajal keskenduda sisulisele tööle, mitte ainult klassi distsipliini hoidmisele.

Õpetajate nappus ei tekkinud üleöö. Aastaid on räägitud, et probleem on tõsine, aga ühtegi toimivat sammu õpetajate järelkasvu tagamiseks astutud pole. Nii olemegi lõhkise küna ees ja see õnnetus hüüdis tulles. Kui õpetajate palgaküsimus lähiajal ei lahene, süveneb kriis veelgi. Siis tuleb hakata koole kinni panema, sest ka saekaatrimehest tehnoloogiaõpetajat ei ole selle palga eest võimalik leida.

Haridusministrid tulevad ja lähevad, aga Eesti kool jääb. Kõikide raskuste kiuste.

Võimalikud lahendused

Lõpetuseks neli ettepanekut, millega tahes-tahtmata tuleb arvestada.

Õpetajate järelkasv. Luua motiveeriv toetusprogramm üliõpilastele, et noored valiksid õpetajaameti ja jõuaksid ka päriselt kooli tööle.

Palgatõus. Tagada õpetajatele palk, mis muudab töö atraktiivseks võrreldes teiste kõrgharidust nõudvate ametitega. See ei tohi olla juhuslik samm, vaid süsteemne ja prognoositav lahendus.

Senisest paindlikum eksamisüsteem. Korraldada matemaatikas kahel tasemel eksamid.

Tasemerühmad kaasavas hariduses. Loobuda illusioonist, et kõik õpilased õpivad ühesuguses tempos, ning jagada õpilased vajadusel tasemerühmadesse. Nii saavad tugevamad kiiremini edasi liikuda ja nõrgemad vajaliku toe.

Kommentaarid

  1. “Nii saavad tugevamad kiiremini edasi liikuda ja nõrgemad vajaliku toe.” Aga miks õpetaja ei valmista tunde selliselt ette, et tegevust on nii tugevamatele kui nõrgematele? Õppimist ei pruugi toimuda kui õpetaja terve tunni ise rahmeldab. Las tugevamad pusivad mõnda aega ise ja samal ajal saab nõrgemaid toetada ja siis jälle vastupidi. Saab ülteadmisi jagada algul kõikidele ja seejärel anda õppijale autonoomia ülesannete valiku ja hulga osas. Saab koostada ülesandeid nutikamatele ja juhendmaterjaliga neile, kes vajavad rohkem abi. Jne, jne võtteid, mida KH praktikasse veidigi uskudes saab juba rakendada.

    Mataõps

  2. Väga hea artikkel.Sellega on välja toodud kõik karmid probleemid koolitöös. Kaasavast haridusest algas koolitöös tagasikäik. Mitte ainult matemaatikat ,vaid ka võõrkeeli rühmades on raske edukalt õpetada kui klassis on tavaõpilased ja erivajadustega lapsed. Suur tänu autorile.

    Pille Savisaar

  3. Väga hea ja isegi vajalik artikkel.Kuigi mul pole vastavat haridust,olen sama juba mõned aastad mõelnud ja mõelnud – miks seda pole märganud meie haridusministeerium,haridusministrid (kes üks-teist välja vahetavad aga asjalikku,vajalikku pole näinud ega midagi ette võtnud) Sellisel,praegusel süsteemil,on veel üks väga suur miinus see,et need lapsed,kes vajavad abi ja jäävad sellest ilma, kaotavad huvi õppida ja nii on neil raskusi ka kutsehariduse omandamisega.

    Ene Mikk

  4. Kõik erivajadused ja diagnoosidega õpilased ühte klassiruumi lükata ja õpetajalt oodata, et ta seal hakkama saab ja ise terveks jääb, on päriselt utoopiline ootus. Töö on tasemerühmades, aga mitte -võrdsetel alustel on töötingimused. Ja töökeskkond.

    Kogemustega õetaja

  5. Põhjalik ja asjatundlik lugu

    Merike Metstak

  6. Miks MATAÕPS ei kirjuta oma nime ja avalda kooli – saaks ju temalt ideid ja materjali selliste tundide läbiviimiseks. Võiks ju ka näidistunde anda. Olen ise artikli kirjutajaga samu mõtteid mõlgutanud. Kust neid nii ülitublisid õpetajaid siiski võtta? Probleem on arvatavasti ikka milleski muus, mitte selles, et õpetaja ei valmista tunde ette.

    Anu Aunap

  7. Aituma taas, Allar Veelmaa!
    Aga rõõmustab ka, et me ei elagi päris lollide maal – on ka mõtlemisvõimelisi inimesi… Kuis neid saada aga
    poliitikute-ametnike hulka? Eesti koolil on ju suurepärased kogemused ja kui neile lisada kognitiivse psühholoogia uuringud ning arengupsühholoogia, siis vast suudame oma väikerahva päästa-?

    Peep Leppik

  8. Kaasav haridus, hea mataõps, ei pea ju tähendama seda, et kõik õpivad ühes ruumis või grupis. Kui õpilased on ühes majas, koos ollakse näiteks oskus ainetes või ühistegevus tehes. Nii Portugalis kui Soomes olen seda praktikat näinud.
    Ma võin küll planeerida ja püüda, aga kui mul 20+ lapsega grupis on tegevust vaja organiseerida nt kuulel eri tasandil, siis selle toimima paneks on nii füüsilisel kui ajalisel tasandil võimatu missioon.


  9. “Kaasava hariduse kilplaslik rakendamine…” – Haridustee algab juba lasteaiast. Kui ühe rühma suurus ulatub 20 lapseni ning nende hulgas on mitu tõhustatud või erituge vajavat last, siis on põhjust küsida, kui reaalselt on võimalik pakkuda lapsest lähtuvat ja individuaalseid vajadusi arvestavat õpikeskkonda.

    Merlin

  10. P.S.
    Kolleegid!
    Kogu nn kaasava hariduse probleemistik on meil (muud maailma ahvides) IDOLOGISEERITUD… Vaimse arengu puudujäägid võivad olla sünnipärased või (NB! – nagu tänapäeval tihti) – lapsega vähese tegelemise tulemus (eriti kõne). Neid pole võimalik hiljem koolis kompenseerida! Neid lapsi saab-tuleb õpetada eraldi…

    Vt lähemalt – “Lapse arendamine algab hällist” (EÜK, 2009, 68 lk.)

    Peep Leppik

  11. Lisaks erinevatele oskustasemetele on klassis ka erinevate emakeeltega õpilased, kes eesti keelt üldse ei oska või oskavad minimaalsel tasemel.
    On koole, kus õpetajad pidevalt vahelduvad, väga paljud tunnid jäävad ära, kuid eksam on kõigile üks. See meenutab anekdooti, kus pandi tänavale tööle habeme ajamise automaat. “Kõik näod ei ole ju ühe mõõduga”, kaebas üks huviline. Vastus: “Pärast esimest korda on kõik ühe mõõduga”. Me ei mõista, et kõik pole ühesugused ja ei sobigi ühte ja sama eksamit tegema!? Paljud saavad põhjendamatult haiget.

    Lea Sillaots

  12. Eksam peabki kõigile üks olema. Kes ära ei tee, saab tunnistuse, et on kooli külastanud, aga midagi eriti külge pole jäänud.
    Kahel tasandil eksam on kahtlane. Õpilane orienteerubki kergemale ja võtab õppimist veel kergemalt, sest “eksam on ju kerge”. Ja põrub siis sealgi.
    Laste arvu kahanemine tähendab, et koole likvideeritakse ja õpetajate vajadus kahaneb.
    Mida hakkavad peale need, kes praegu õpetajakoolitusse lähevad nii umbes 15 aasta pärast?

    Muide, 2022.a. kukkus Venemaal gümnaasiumi matemaatikaeksamil läbi samuti ligi veerand. Samas oli eksam tehtud nii, et kes põhikoolist midagi mäletas, suutis selle kuidagiviisi ära teha. Lihtsamaks pole võimalik.
    Ehk ongi veerand neid, kes baasharidust pole suutelised omandama.

    Heiki Epner

  13. Aitäh väga hea artikli eest!

    Kooli HEVKO-sotsiaalpedagoogina tänan, et ka tugimeeskonna vähesust on märgatud.

    Töötan koolis, kus mõnes aines kasutatakse taseme(tempo-)rühmi, kuid õpetajatega rääkides ei ole probleem mitte üksnes vaimselt võimekates ja vähem võimekates lastes ühes klassis, nende puhul on isegi võimalik erisusi arvestada (niivõrd-kuivõrd), kuid eriti hulluks teeb olukorra käitumusliku erivajadusega laste hulk koolis. Nad ei pruugigi vaimselt vähevõimekad olla, küll aga suudavad nad ükskõik millise klassi rütmi täiesti segi pöörata nii, et õpetajal ei jagu enam teiste jaoks aega. Ja kahjuks ei ole kuskilt ka abi saada. Mina ja mu kolleegid saame aru küll, et konkreetne, käitumiselt isegi ohtlik õpilane ei sobi tavakooli, kuid kaasavat haridust propageeriva ja toetava süsteemi seisukoht on, et kool peab nendega ise hakkama saama. Ning lapsevanema sõnum on lihtne: ta ongi selline ja kodus ta ei ole nii hull, seega ei hakka lapsevanem sekkuma. Ja siis tekibki jõuetuse tunne, sest õpetajast on kahju, kui iga päev mingi ports õpilasi ähvardab õpetajat ja kaasõpilasi, segab järjepidevalt tunde ja keeldub üldiseid norme omaks võtmast. Ning õpilased, kes tegelikult tahaks õppida, hakkavad kaotama motivatsiooni, sest õpetajal ei ole nende jaoks lihtsalt aega…
    Surnud ring, vähemalt hetkel tundub nii.

    Katrin

  14. Õige jutt. Kui juba noored, kes on suureks saanud minu kui ülikooli õppejõu juurde sattuvad vaatan ka, et mille eest nõrgemad on diplomi saanud. Ja see hinnete fetišism või lunimine on küll ebanormaalne.


Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kirjandustunde on karjuvalt vähe

Raamatuid ilmub palju, aga neid ostetakse aina vähem. Kohustuslik kirjandus on vajalik kultuurilise mõõtme tajumiseks. Lapsed ei pea õppima kohustuslikus…

7 minutit

Usaldades õppijat ja õpetajat

Igal lapsel peab olema võimalik elada ja õppida just temale võimetekohasel moel. Kooliharidus on elu oluline osa, mis ei tohi…

6 minutit

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist…

3 minutit
Õpetajate Leht