
Tartus tegutsev teaduskeskus AHHAA on juba aastaid muutnud teaduse kooliõpilastele käegakatsutavaks ja mänguliseks. Ka 2025/2026. õppeaastal on klassid oodatud osalema haridusprogrammides, mis viivad avastusretkele keemia, bioloogia ja meelte maailma.
„Tahame, et õppimine oleks õpilaste jaoks elamus, mitte ainult õpikuleht,“ ütleb AHHAA tegevuste koordinaator Karl Kraus. „Kui õpilane saab ise katsetada, arutleda ja avastada, jääb omandatu hoopis teistmoodi meelde.“
Osalemise tingimused on lihtsad: hind 17–20 eurot (soodusperioodil, 22.09–10.10; jaanuaris 17 eurot), õpetaja saab kaasa tasuta ning rühm võiks koosneda 12–24 õpilasest. Õppida saab septembrist maini.
Keemia kui põnev põgenemistuba
Keemiaõppes uuritakse, millega teadus tegeleb, kuidas ära tunda reaktsioone ja mis tähtsus on keemial igapäevaelus. Kõige erilisemaks muudab programmi selle vorm: põgenemistoas peavad õpilased juhendaja toel leidma õiged lahused ja reaktsioonid, et avada salapärane kohver. „See lähenemine paneb lapsed kohe koostööd tegema ja muudab teadmiste omandamise mänguliseks ning võistluslikuks,“ kirjeldab Kraus.
Meeled ja taju – iseenda tundmaõppimine
Selles töötoas keskendutakse inimese meelte uurimisele. Katsetades selgub, kuidas silmad, kõrvad, nina ja teised meeleorganid infot koguvad ning miks tuleb meeli kaitsta. Õpilased saavad kogeda ka eksponaate, mis nende tajudega mängivad. „See annab tõelise vau-efekti – õpilased saavad aru, kuidas me ise oma aju trikitame ja segadusse ajame,“ lisab Kraus.
Anatoomia – süda kui elu allikas
Anatoomiaõppes saavad õpilased uurida päris südant ja kopse: tuvastada kojad ja vatsakesed, vaadata südameklappe ning arutleda vereringe toimimise üle. Saaliülesannetes avastatakse ka teisi organeid ja räägitakse tervisest. „Kui lapsed näevad oma silmaga südant või kopsu ja saavad seda uurida, tekib neil hoopis selgem pilt sellest, kuidas organ toimib,“ kinnitab Kraus.
Rohkem kui tund
Kõigi õppepäevade eesmärk on soodustada rühmatööd, arutelusid ja pakkuda avastamisrõõmu. „Meie kogemus näitab, et praktiline tegevus mitte ainult ei täienda teadmisi, vaid aitab ka klassil ühtsemaks muutuda,“ märgib ta.
AHHAA ootab õpetajaid ja õpilasi osa saama õppepäevadest, mis pakuvad teadmisi ja avastamisrõõmu ning õpetavad tegema koostööd.

Lisa kommentaar