Loodusteaduste olümpiaadi lõppvooru laboritööd.
Foto: Jaanus Uibo

Tartu Ülikooli teaduskool – formaal- ja mitteformaalhariduse lõimingu teerajaja

Loodusteaduste olümpiaadi lõppvooru laboritööd.
Foto: Jaanus Uibo
3 minutit
34 vaatamist

Tartu Ülikooli teaduskooli e-kursused, hübriidõpe, uurimislaborid ja õpikojad annavad noortele võimaluse siduda kooliõpe teaduse ja praktiliste kogemustega – ning viivad teadmised uuele tasemele.

Tänavu tähistab teaduskool oma 60. sünnipäeva. Kuus aastakümmet oleme pakkunud noortele teadmisi, väljakutseid ja inspiratsiooni ning olnud formaal- ja mitteformaalhariduse lõimingu teerajaja. Esimestel kümnenditel saadeti õpilastele posti teel õppematerjali ja ülesandeid täppisteaduste vallast – eeskätt matemaatikast ja füüsikast. Praeguseks on kursuste valik laienenud kõikidesse ainevaldkondadesse: loodusteadustest ja matemaatikast kuni humanitaar- ja sotsiaalaineteni. 

Õppetöö toimub e-kursuste, hübriidõppe, uurimislaborite ja õpikodadena, pakkudes nii süvitsi minevaid teadmisi kui ka praktilisi oskusi. Tänu selgelt sõnastatud ja hinnatavatele õpi-tulemustele saavad koolid neid arvestada valikainetena ning kasutada õppetöö diferentseerimiseks ja rikastamiseks. See toetab iga õpilase arengut, aitab hoida õpimotivatsiooni ning võimaldab vajadusel õpikoormust tasakaalustada.

Teaduskooli moto „Teadmiste kullaproov“ viitab kursuste kvaliteedile ja järjepidevusele, mis on püsinud 60 tegutsemisaasta jooksul. Materjalide autorid on teadlased ning juhendajatena tegutsevad Tartu Ülikooli õppejõud ja kogenud õpetajad. Õpitulemused on selgelt mõõdetavad ning nende saavutamist tõendab Tartu Ülikooli täiendõppe tunnistus.

E-kursused võimaldavad õppida omas tempos ja kohas, kus on internetiühendus, pakkudes juhendaja ja kursusekaaslaste tuge ning pidevat tagasisidet. 

Hübriidkursustel lisanduvad veebitööle õppepäevad Tartus Ülikooli laborites ja valdkondades.

Õpikojad jõuavad koolidesse üle Eesti, pakkudes uurimisõpet bioloogias, keemias või füüsikas, sealhulgas piirkondades, kus laborivõimalused on piiratud. 

Uurimislabori programmid toimuvad Tartus Chemicumi laboris ja on sisuliselt STEM-õppeprogrammid, kus terve klass lahendab uurimisõppe meetodite abil igapäevaelu probleemi. See annab õpilastele võimaluse teooriat rakendada ja kogeda teadusliku mõtlemise protsessi algusest lõpuni.

Teaduskooli kaks põhisuunda

Rikastamiskursused annavad võimaluse süveneda huvipakkuvatesse teemadesse, näiteks „Rahvusvaheliste suhete alused“ või „Inimesed ja märgid: sissejuhatus semiootikasse“.

Olümpiaadikursused valmistavad ette nii Eesti aineolümpiaadideks kui ka rahvusvahelisteks võistlusteks, arendades süvitsi aineoskusi ja probleemi-lahendusvõimet.

Kursused algavad oktoobris ja kestavad kevadeni, andes keskmiselt 3 EAP-d, mida koolid saavad oma õppekavas arvestada.

Avasta endas geenius

Teaduskooli kursuste peamine eesmärk ei ole anda teadmisi, vaid avada õppija sisemine potentsiaal. See seobki õppetöö teaduskooli teise motoga „Avasta endas geenius“. Õppides omas tempos ja sobivas keskkonnas, saades pidevat tagasisidet ja tuge juhendajatelt, avastavad paljud õpilased endas tugevusi ja oskusi, mida nad varem märganud ei olnud.

Teaduskooli õpikeskkond on turvaline, kuid põnev. Siin on lubatud katsetada, eksida ja uuesti proovida. See protsess kasvatab enesekindlust ning õpetab usaldama oma mõtlemist ja loovust.

Paljud õpilased leiavad kursustel võimaluse süveneda oma huvialasse, mõni jõuab sealt Eesti või rahvusvahelisele olümpiaadile, teine leiab tänu kursusele oma tulevase eriala.

„Teaduskoolis õppides sain aru, et pühendudes on võimalik jõuda palju kaugemale, kui arvasin. Õppisin usaldama oma mõtlemist ja sain julguse proovida ka kõige keerulisemaid ülesandeid,“ kirjutas kursuse tagasisidevormis üks olümpiaadiks valmistunud õpilane.

Lisainfo: www.teaduskool.ut.ee


TÜ teaduskool arvudes 2024/2025. õa

Õpilasi kursustel 2099. Kursusi 54. Koole 236 (sh välisriikidest).

Riigid: Peruu, Luksemburg, Hispaania, India, Moldova, Venemaa, Austraalia.

Kõige rohkem kursusi valinud koolid:

Tartu Jaan Poska Gümnaasium – 91,

Tartu Annelinna Gümnaasium – 84,

Kohtla-Järve Gümnaasium – 63,

Gustav Adolfi Gümnaasium – 57,

Tallinna 21. Kool – 54,

Miina Härma Gümnaasium – 49.

2025. aastal ülikooli täiendusõppe kvaliteedimärgi saanud kursused:

Rahvusvaheliste suhete alused,

„Inimesed ja märgid“. Sissejuhatus semiootikasse.

2025/2026. õppeaastal avame uue kursuse:

Immunoloogia.

Õpikojad (osalejad):

bioloogia – 278, keemia – 217, füüsika gümnaasiumis – 199, füüsika põhikoolis – 365.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpilasakadeemia valmistab noori ülikooliks ette

Kellele on Õpilasakadeemia? Kaia Ljaš, Õpilasakadeemia projektijuht:

Õpilasakadeemia (ÕA) kursustel Tallinna Ülikoolis on juba 20 aastat koolitatud gümnaasiuminoori…

3 minutit

Uurides, kogedes ja avastades – loodusharidus käega katsutavaks

Tartu Ülikooli loodusmuuseum ja botaanikaaed pakuvad lasteaedadele, põhikoolidele ja gümnaasiumidele kvaliteedimärgisega „Läbimõeldud programm“, murakamärgisega,…

2 minutit

Viimsi Teaduskool alustab uut õppeaastat uute võimalustega

Viimsi Teaduskool alustab septembris juba neljandat õppeaastat. Kaasaegne huvikool Viimsi Artiumi hoones tegutseb inspireerivas keskkonnas:…

2 minutit
Õpetajate Leht