Toomas Raag.

Mitteformaalõppe arvestamine – võimalus, mis eeldab head koostööd

,
Toomas Raag.
2 minutit
45 vaatamist

Septembrist jõustunud seadusemuudatus, mis kohustab üldhariduskoole arvestama huvikoolides ja muudes mitteformaalsetes õppevormides saavutatud õpitulemusi, on oluline samm õppijakesksema hariduse poole. See annab õpilastele ja peredele juurde valikuvõimalusi, vähendab dubleerimist ning väärtustab huvihariduses tehtud pingutusi. Samas ei tähenda see automaatset vabastust tundidest – iga juhtum eeldab kooli, lapsevanema ja õpilase kokkulepet.

Näiteks muutub olukord keerulisemaks võõrkeeltega. Siin tuleb mängu nii lapsevanema kui ka õpilase vastutus ja distsipliin – kui huvihariduses alustatud õpe katkeb, ei saa kool enam vastutada. Seetõttu on arusaam ja läbimõeldud otsus enne taotluse esitamist hädavajalik. Kool peab olema kindel, et lapse õpitee on järjepidev ja kulgeb eesmärgipäraselt.

“Lõiming on eelkõige võimalus toetada noore arengut ja motivatsiooni tingimusel, et otsused sünnivad läbimõeldult ning koostöös kõigi asjaosalistega.

Tallinn ja Tartu on toonud esile nii võimalusi kui ka kitsaskohti. Tallinn ootab riigilt juhendmaterjale ja digilahendusi, mis aitaksid halduskoormust vähendada. Tartu rõhutab seevastu, et muudatus ei tohi muutuda bürokraatlikuks – keskmesse peab jääma õpilane oma huvidega. Mõlema linna kogemused kinnitavad, et ühtsed põhimõtted ja heade kogemuste jagamine toetavad süsteemi sujuvat toimimist. Just selliste kogemuste koondamine võib aidata ka väiksemaid koole, kellel ei pruugi olla samaväärset tugistruktuuri.

Õpetajate ja koolijuhtide sõnul on suurim katsumus koolipäeva korraldus: mida teeb laps ajal, mil ta tunnis ei osale? Lahenduseks võivad olla loovtööd, lisaõpe või lugemisaeg – peaasi et aeg ei mööduks sisutult. Ka siin on võtmesõnad koostöö ja usaldus. Muusikaõpetajate liidu hinnangul ei sünni õnnestunud lõiming mitte seadusepügalatest, vaid õpetaja ja õpilase usalduslikest suhetest.

Huvihariduse ja formaalhariduse lõimimine ei ole Eestis uus. Mitmes koolis on seda tehtud aastaid. Nii kahaneb õppijate koormus ja ühtlasi saavad nad aru, et haridus ei piirdu ainult koolimaja seintega. Lõiming on eelkõige võimalus toetada noore arengut ja motivatsiooni tingimusel, et otsused sünnivad läbimõeldult ning koostöös kõigi asjaosalistega. Selle kõige juures ei tohiks unustada ka õpetaja rolli: just tema aitab õppijal kogemusi siduda ja näha tervikut.

LOE KA

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Huvi- ja üldhariduse lõimimine võimaldab lastel päevi paremini planeerida

„Tantsutunnid ja pallitrenn kehalise kasvatuse osana? Pilliõpe muusikaõpetuse osana? Sotsiaalse sisuga projekt ühiskonnaõpetuse…

6 minutit

Koolijuhtide atesteerimise ihalus nimega „Hukkunud alpinisti hotell“

Direktorite atesteerimine ei toeta juhi professionaalset arengut, vaid on bürokraatlik kontrollimehhanism. Koolijuhtimise kvaliteet on…

5 minutit

Kui lapsed ei kohtu kultuuriga täna, siis mis saab homme?

5–14-aastaste laste kultuurikülastused on viimase kümnendiga vähenenud mõnes valdkonnas pea poole võrra ning koolist on saanud…

9 minutit
Õpetajate Leht