Tiina Vapper

Kas head tehes võib teha ka halba?

Põhikooli lõpueksamite kaotamise mõte pole uus. Seda on varemgi arutatud ja pandeemia-aastatel ka järele proovitud. Nüüd on haridusministeeriumis valminud eelnõu, mille järgi 2026. aasta kevadest alates ei sõltuks põhikooli lõpetamine enam lõpueksamite tulemustest.  

Muudatuse mõte on, et lõpueksamite tulemused ei takistaks õpilasel põhikooli lõpetamist, vaid jätaksid talle võimaluse järgmises kooliastmes edasi õppida. Kuna kaasava haridusega seoses on koolis üha enam erivajaduse ja nõrga õpivõimega lapsi, ongi väga tähtis arvestada nendega, kes on pinna jalge alt kaotanud. 

Arvamusi plaanitavast muudatusest on erinevaid. 

Koolijuhtide ühendus toetab järeleksami kadumist ja eksamite kooli lõpetamisest lahti sidumist. 

Õpilasesinduste liit usub, et õpilaste jaoks ei kao eksamite tähendus ka juhul, kui põhikooli lõpetamine neist enam ei sõltu. 

Koolipsühholoogid on seisukohal, et kui õpilane peab kindla lävendi ületama, tunneb ta survet, mis viib ärevuse ja madala enesehinnanguni.

Võib arvata, et eksamiärevus ja läbikukkumise hirm ei ole siiski peamine põhjus, mis takistab eksamil head tulemust saamast. Kui, siis on see nii väikesel osal õpilastest. Pigem tundub asi olevat väheses õpiharjumuses ja soovis pingutada, mille taga võib olla nii professionaalse õpetaja kui ka kodu toetuse puudumine, lisaks mitmed muud tegurid.

Koolijuhtide ja õpetajate seas leidub neidki, kes eksamite korralduse muutmist ei poolda. Nende hinnangul ei ole põhikoolinoor veel nii iseseisev õppija, nagu arvatakse ja loodetakse, ega pruugi talle pandud vastutusega hakkama saada. Mida lihtsamaks õpilase elu teha, seda enam kahanevad õpimotivatsioon ja hariduse kvaliteet. Millise sõnumi me sellega anname? Kui tulemus ei loe, miks siis üldse pingutada? Pole ju põhikool pelgalt üks etapp elus, vaid alus, millele kogu edasine haridustee toetub. 

Omaette küsimus ongi, kuhu õpilane suurte õpilünkade ja kehva eksamitulemusega edasi läheb ning kas gümnaasiumid ja kutsekoolid on valmis tegema põhikoolis tegemata jäänud tööd.  

Mõistagi tuleb õpilasi toetada, sest vaimse tervise murede kasv on kõigile teada. Samas võib nõudmiste liigne leevendamine noorele ka karuteene teha ja hiljem kätte maksta. Elus on vaja ka pingutada, mis on samuti oskus, mida koolis õppida. Lati liiga madalale laskmine ei pruugi näidata hoolimist. Paradoks ongi, et mõnikord võib head tehes teha hoopis halba. 

Kommentaarid

  1. Eksamist läbikukkumise põhjuseks on “… väheses õpiharjumuses ja soovis pingutada, mille taga võib olla nii professionaalse õpetaja kui ka kodu toetuse puudumine, lisaks mitmed muud tegurid.”?
    See on üsna lihtsustatud ja piiratud vaade põhjustele. Väga sooviks, et täiskasvanud püüaksid veidi rohkem noorte reaalsust mõista. Kui palju on meie koolides õpilasi, kellel on diagnoosimata ATH? Õpetajana töötades näen palju õpilasi kelle puhul see võib teemaks olla. Ja olen ka mitmeid juhtumeid lähemalt näinud. Kahjuks tihtipeale täiskasvanud ei märka ja ei oska toetada. Kodune toetus õppimisele on olemas, järelaitamistunnid on olemas, aga lapse päris vajadus jääb tähelepanuta. Kas see on õpilase süü, kui tema aju osade õppeainete puhul keeldub koostööst? Tema aju on selline. Ta ei ole seda ise valinud. Vastupidi, see on suur stressiallikas noorele, kuna ta näeb ennast teistest vähem võimekana ja see hakkab enesehinnangut mõjutama. Aga täiskasvanud ei mõista seda ja peavad seda laiskuseks ja oskuste puudumiseks.
    See ei juhtu kõigi õppeainete puhul. Teistes ainetes on see õpilane heade tulemustega ja uudishimulik, soovib õppida. Kas selle õpilase jaoks on siis põhjendatud, et ta ei saa mitte kunagi minna ülikooli õppima eriala, mis talle sobib ja milles ta on hea?
    Me ei tohiks suhestuda noortesse meenutades enda kooliaega. Aeg on teine, noorte reaalsus on teine. Meeldib see meile või mitte. Me teeme neile karuteene, kui ei arvesta nende reaalsusega.

    Riinu Lepa

  2. ATH teema vajab tegelikult süvenenumat uurimist põhjuslikkuse mõttes.
    Kujundlikustamiseks toon gluteenitalumatuse laiema levik näite. Inimene, kellel pärast nisujahust toodete söömist tekivad kõhvaevused, on kulnud-lugenud, et on selline asi nagu gluteenitalumatus. Ega perearstidki selles osas paremal järjel ole. Aga teisest otsast on juba piisavalt uuringuid, mis on välja toonud meie seedesüsteemis elava bioomi tähtsuse ning ka selle, et teraviljakasvatuses kasutatavate taimemürkide jäägid annavad sellele põntsu. Kiiresti tuntavad sümptomid on gluteenitalumatse sarnased. Põhjuslik toimemehhanism on täiesti erinev ning järelikult on erinev probleemi lahendus.
    Nüüd tagasi põhikooli III astme õpilaste juurde. Ajuteadlased teavad juba ammu, et selles vanuses hakkab aju ennast ümber struktureerima (ja teeb seda tegelikult ka IV kooliastme kestel, jõudes omadega järjele tüdrukte puhul kiiremini, kui poistel). Nüüd kujutage ette, et Ott Tänak läheb etappi võitma, kuid autot ehitatavad mehaanikud sõidu ajal kogu aeg ümber. Niimoodi rallit ei sõida, eks? Ja nüüd me tahame, et noored “sõidaks rallit” olukorras, kus aju ehitatakse ümber ning lisaks on veel hormoonid oma mõjuga… ATH võib olla lihtne, aga vale seletus. Vaja oleks ikkagi teha kõigile asjaosaliste jaoks selget põhjuslikku pilti, et mis ikkagi toimub. Siis saab kohandada ka omad realistlikud nõudmised ja asjakohased metoodikad/lähenemised.
    HTM peab sllest 20% teadusrahast, mida ministeeriumid saavad oma valdkonna problemaatikaga tegelemiseks, tellima TÜ ja TLÜ arengupsühholoogide ja ajuteadlaste tiimilt ülevaate vastavast maailmas olevast teadmisest ning vajadusel täiendavaid uuringuid. Ja siis tellima ülikoolide haridusteadlastelt kahasse õpetaja-metoodikutega vastavalt kohased õppemetoodikad ja materjalid.
    Selle eksamineerimise idee taga oleva “iga hinna eest piitsa, sest muidu laisk ja lohakas” lähenemisega on juba nii meil kui maailmas proovitud küll ja küll. “Proovime paar tiiru veel, äkki seekord läheb teistmoodi” aga lõhnaks juba ogaruse järele…

    Anzori Barkalaja

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Põhikooli lõpueksamite ümber on palju segadust ja selgusetust

14. oktoobril tuli kooskõlastusringilt haridus- ja teadusministri määruse muutmise eelnõu, millega plaanitakse 2026. aasta kevadest…

17 minutit

Võitlus pärisasjade eest

Minu sügav-sisim ja aina kasvav tunne ütleb mulle kogu aeg, et meie, õpetajate ülesanne on pakkuda, leida ja leiutada õpilastele „pärisasja“,…

8 minutit

Kas me oleme ristiinimesed?

Eestlasi on nimetatud Euroopa kõige usukaugemaks rahvaks, kuid see ei tohiks takistada meid ristiinimeseks olemast. Mu vanaema Frieda-Johanna oli tõsine eesti…

7 minutit
Õpetajate Leht