Koolijuhid tähistasid 4. detsembril Von Krahli teatris oma ühenduse 35. tegevusaasta täitumist. Õhtu motoks oli „35 aastat laval“. EKJÜ auliikmed Rein Rebane (esimees aastail 1992–1999) ja Martin Kaasik (esimees 1999–2008).
Foto: Toomas Mitt

Rein Rebane: „Konkurents on edasiviiv jõud“

Koolijuhid tähistasid 4. detsembril Von Krahli teatris oma ühenduse 35. tegevusaasta täitumist. Õhtu motoks oli „35 aastat laval“. EKJÜ auliikmed Rein Rebane (esimees aastail 1992–1999) ja Martin Kaasik (esimees 1999–2008).
Foto: Toomas Mitt
3 minutit
92 vaatamist
  • 8. detsembril 1990 kogunes Estonia teatris 393 koolijuhti, et panna alus Eesti koolijuhtide ühendusele. Algusaegu meenutab endine Tallinna inglise kolledži ja Rocca al Mare kooli direktor Rein Rebane, kes oli EKJÜ esimees aastail 1992–1999.

Kuidas ühendus sündis?

1980. aastate lõpus puhusid ühiskonnas muutuste tuuled, vabadust tuli juurde ka kooli ja koolijuhtide jaoks. Paradigma muutus. 

Koolijuhid nägid ringi reisides, kuidas tegutseb koolijuht Rootsis ja Soomes. Teatud mõttes võibki öelda, et ühendusele panid aluse Soome ja Rootsi koolijuhid, aga otseselt olid maaletoojad legendaarne Kadrina keskkooli direktor Otto Amer, kes tõi meile Rootsi kontaktid, ja Tallinna haridusameti juhataja Leonid Fiveger, kes tõi Soome kogemuse. Loomine oli laiema ringi töö, igast maakonnast tulid inimesed initsiatiivgruppi, ma ise osalesin ka. 

Esimeseks presidendiks sai Tallinna reaalkooli direktor Hain Hiieaas.

Millised olid peamised probleemid, millega koolijuhtidel rinda pista tuli?

Suurte muutustega. Nõukogude-aegsed juhtimisstruktuurid kaotati ära, läks tugevaks seadusloomeks, hariduselu korraldati ümber. Ühendust oli vaja, et olla haridusloomes tellija ja partner, vastukaaluks riiklikule juhtimisele.

Koolid ongi ju haridusministeeriumi tegevuse tellijad. Aga tänapäeval hakkavad asjad teistmoodi minema. Ministeerium ütleb, mis kell peaks üle Eesti kool algama, kui pikk peaks olema söögivahetund – see tundub asendustegevusena. 

Olete Rocca al Mare kooli emeriitdirektor. Mida soovitate tänastele juhtidele?

Olen konkurentsimeelne inimene. Kui olin ühenduse juht, leppisime ministeeriumiga kokku, et direktoritele kehtivad viieaastased töölepingud. Aga direktorite survel muudeti need tähtajatuteks. Minu arvates peab koolijuht olema kogu aeg motiveeritud, ainult sisemisest motivatsioonist ei piisa.

Aga kala otsib, kus sügavam, inimene, kus mugavam. Eks koolijuhid ole ka mugavad. Kui satud mugavustsooni, pole sa enam organisatsiooni jaoks parim juht.

Hariduselu on väärt aga parimaid. Ärge olge konkurentsile vastu, see on edasiviiv jõud.

Kas koolijuht on tippjuht?

Meie ühiskonnas peetakse tippjuhtideks juhte, kelle organisatsioonis liigub palju raha ja kasum on suur. 

Inimkontaktide poolest on koolijuhi mastaap kõige suurem. Ta on tippude tipp. Näiteks Rocca al Mare koolis on paarsada õpetajat ja 1400 õpilast – kui lisada veel lapsevanemad, siis üle 3000 inimese. Direktor peab juhtima tervet kogukonda. 

Ei ole palju asutusi, kus juht peab nii paljude inimestega pidevalt suhtlema. See pole kerge mäng. Juhid, kellele makstakse kümme korda rohkem palka, pole koolijuhiga võrdsed. Aga nende valdkonnas liigub rohkem raha ja nad tekitavad ise rohkem raha.

Koolijuhid tekitavad oma tegevusega aga ühiskonnas veel rohkem raha. Meie järgmised töötajad ja juhid tulevad ju koolist.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

KAHEKÕNE ⟩ Koolijuht on nagu tipporkestri dirigent

Eesti Koolijuhtide Ühenduse 35. sünnipäeva eel arutlesid koolijuhi rolli, katsumuste ja kriiside üle Pärnu Kuninga Tänava…

7 minutit

Kooliuuringu kaks palet – juhtimisest sõltub palju

Kooliuuringut tutvustav artiklisari tõi lugejateni sõnumeid eelmisel aastal uuringus osalenud 133 kooli kohta. Kuidas siis on…

5 minutit

Mitte lihtsalt juhtimine, vaid õppimist toetav juhtimine

Tallinna Ülikooli 2024. aasta kooliuuringus uuriti, kuidas tajuvad õpetajad ja juhid Eesti koolis õppimist toetavate juhtimisviiside rakendamist….

5 minutit
Õpetajate Leht