Õpetajate Leht 28. novembril

Milliseid uusi olukordi peaks õpetaja eetikakoodeks aitama lahendada?

Kas õpilane võib olla õpetaja sõber sotsiaalmeedias? Kas õpetaja võib tunnis oma poliitilisi vaateid väljendada? Kas romantilised suhted õpetaja ja õpilase vahel on lubatud? Õpetajatöös tuleb pidevalt langetada eetilisi valikuid ja vahel kõhutundest ei piisa. Meil on moraalinormide kogumikke kogunisti kaks: õpetajate liidu koostatud Eesti õpetajaeetika koodeks ning haridustöötajate liidu õpetaja kutse-eetika. Ent mõlemad pärinevad paarikümne aasta tagant ja õpetajad seisavad silmitsi sootuks uute olukordadega. Seepärast ongi hakatud eetikakoodeksit ajakohastama. Sõna sekka ütlema oodatakse kõiki õpetajaid.

Õpetaja eetikakoodeksist ja vajadusest mõtestada õpetajaametit

Tartu Ülikooli praktilise filosoofia professor Margit Sutrop kirjutab, et õpetaja eetikakoodeksi uuendamine annab võimaluse mõtestada õpetajaametit lähtuvalt uuenenud õpikäsitusest, sõnastades õpetaja ees seisvaid ülesandeid ja mõeldes läbi, kellega koos ja kuidas neid täita. Eetikakoodeksi uuendamine aitab õpetajatel teadvustada ühiskonna ootusi ja ühiskonnal teadvustada õpetajaameti olulisust.

Muuta õpetajaeetika koodeksit või kaasava hariduse seadusi?

Oleme jõudnud tõdemuseni, et eetikakoodeksis on toodud välja väärtused, mis eraldivõetuna on kõik olulised, aga millest lähtuvalt käituda pole nii mõnigi kord võimalik. Eriti palju vastuolulisi ja eetilisi dilemmasid tekitavaid olukordi on kaasavas hariduses.

Kui õpilasel on aktiivsus- ja tähelepanuhäire

Aktiivsus- ja tähelepanuhäiret diagnoositakse üha rohkem. Kõige rohkem pöördutakse ATH-sümptomitega arsti poole algkoolis ja põhikooli 5., 6., 7. klassis. Millised on ATH põhitunnused? Kuidas see kodus ja koolis väljendub, milliseid probleeme võib kaasa tuua ning kuidas sellega toime tulla?

Tartu Kannikese lasteaias saab seigelda ja lustida ka koridoris!

Tartu Kannikese lasteaia suures U-kujulises majas on 14 rühma, mida ühendavad pikad koridorid. Koridoride seinad ja põrandad pakuvad tegutsemiseks palju võimalusi. Siin saab hüpata, keksida, ronida, pilli mängida, treenida ja teha palju muudki. Sel sügisel lisandusid koridoridesse veel tegevuskastid ning laste jaoks sündis tõeline seiklusmaa!

Õpetaja palvehelmed

Raivo Juurak tutvustab nädalakommentaaris lugejale oma isiklikku tööalast eetikakoodeksit. Kümmekond põhimõtet, mida ta nimetab õpetaja palvehelmesteks, hakkasid töö käigus ise kogunema ja on suures osas koolielu enda esile kutsutud.

Kõrvalpilk

Arstiteadlane ja Tartu Ülikooli rektor Toomas Asser käis lapsena viiulitundides ning osales keskkooli ajal edukalt Vanemuise teatri kirjandusvõistlusel. Siiski oli juba varakult selgemast selge, et sügava bioloogiahuviga noormehest saab arst. Toomas Asseri arvates on heal õpetajal õpilastega aus ja vahetu suhe.

Õpetaja päevik: Kaarel Aadli

„Õpetaja päevikut“ täidab sel nädalal Tallinna Tõnismäe Riigigümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Kaarel Aadli. Kuidas sai temast õpetaja, mida ta hariduselus muudaks ning milline on tema arvates õpetajaameti maine Eestis?

EHA esimene kümmeaastak

Eesti haridusteadlased on vähemasti ühes asjas naaberriigist Lätist ette jõudnud – juba kümme aastat on meil ilmunud emakeelne hariduse teadusajakiri. Lisaks Tartu ja Tallinna ülikooli teadlaste uurimustele avaldab Eesti Haridusteaduste Ajakiri (EHA) ka tuntud välisautorite artikleid koos eestikeelse tõlkega ning tutvustab värsket valdkonna teaduskirjandust.

Õpetajate Leht