Oleme harjunud vaatama kooli ideaalmaailmana, kus kõik on õigem ja parem kui ühiskonnas. Seepärast tundub esmapilgul ehmatav rääkida korruptsioonist koolis. See on ju olnud ikka rahameeste ja poliitikute rida.
Üldiselt ongi korruptsioon koolile võõras. Kuid on ka erandeid.
Võtame näiteks noored õpetajad, kes on praeguseks juba kolm nädalat koolis töötanud. Kas neil on hääl veel alles või juba kähiseb? Kui neile on antud liiga palju tunde, siis muidugi kähiseb. Aga mis see on, kui alustavale õpetajale antakse liiga palju tunde? Tüüpiline vastus on, et see paneb noore inimese proovile. Nii selguvat, kas temas on või ei ole pedagoogi ainest. Ujub või upub! Tegelikult on see siiski korruptsioon, kui staažikad õpetajad saavad endale sobiva koormuse, aga need tunnid, mida keegi ei taha, lisatakse alustava õpetaja koormusele. See on omade eelistamine. Hoolimata sellest, et just alustajat kurnab ülekoormus kõige rohkem.
Igas koolis on kergemaid ja raskemaid klasse. Paraku on mõnigi kord juhtunud, et raskemad klassid antakse just alustavatele õpetajatele. Ehkki loogiline oleks, kui need klassid saaksid kõige kogenumad pedagoogid, sest nemad lööksid seal korra majja. Aga kogenud õpetajad peavad neid klasse ebamugavaks, seal on konflikte, arusaamatusi lapsevanematega jne – las parem noor õpetaja tõestab ennast seal. Piinlik küll, aga alustavasse õpetajasse suhtutakse mõnigi kord nagu immigranti, kes peab koolis musta töö ära tegema.
Kuna alustav õpetaja ei tea, missugused klassid on rasked, siis ta võtab vastu, mis talle pakutakse. Tagajärg on, et niigi suure koormusega noor õpetaja kulutab raske klassiga hakkama saamiseks veel palju rohkem aega kui tavalises klassis. Näiteks peab ta oma õpilastega tegelema ka pärast klassitunde, sest muidu ei saa ta nendega sõbraks ja klassis töist õhkkonda ei teki. Lõpuks ei jõua noor õpetaja enam tunde korralikult ette valmistada ja klassi hakkab ikkagi lärmi siginema, lapsevanemad hakkavad juhtkonnale kaebamas käima jne. Juhtkond vastab lapsevanematele, et noor õpetaja ei saa veel hakkama. Justkui oleks noor ise süüdi, et on väljapääsmatusse olukorda pandud.
Juhtkonna poolt on see kooli teadlik kahjustamine, kui raske klass antakse ilma kogemusteta õpetaja kätte. Ja mis eesmärgiga kooli niimoodi kahjustatakse? Ikka selle eesmärgiga, et kogenud õpetajatega häid suhteid hoida. Kuidas niisugust käitumist nimetatakse?
Noored õpetajad, kui teile on antud liiga palju tunde ja rasked klassid, uurige linki http://www.alustavatopetajattoetavkool.ee/.
Lisa kommentaar