Päikesevarjutuse vaatamine Tartu Tähetornis. Foto: Angelina Pjatkovskaja

Valgusest ja iidsete aegade kumast Tartu Ülikooli muuseumis

Päikesevarjutuse vaatamine Tartu Tähetornis. Foto: Angelina Pjatkovskaja
3 minutit
32 vaatamist

Tartu Ülikooli muuseumis avatakse külastajatele 27. jaanuaril 2023 uuendatud püsinäitus „Mis on valgus?“ – teemaruum, mis ühendab ajaloolist pärandit ja tänapäevaseid füüsikateadmisi. Lisaks heidab jätkuvalt valgust aastasajandite ja -tuhandete vanustele kultuuridele Tartu Ülikooli kunstimuuseumi näitus „Iidamast-aadamast. Heaks eluks vajalikud asjad“, mis on avatud 27. maini 2023.

Päevadel, mil päevavalgust napib, ei ole liigne rääkida valgusest ja sellest, kuidas valgus meil maailma tajuda aitab. Suurepärase võimaluse pakub selleks tõenäoliselt üks kui mitte Eestis üldse, siis vähemalt Tartus meie peamisele valgusallikale päikesele kõige lähemal asuv muuseumi ekspositsioonisaal Tartu Ülikooli muuseumis. Just siin, ajaloolise toomkiriku 7. korrusel saab alates jaanuari lõpust külastada ajaloolise füüsikalabori vaimus kujundatud näitust, mis on taas avatud Tartu Ülikooli esimese rektori ja füüsikaprofessori Georg Friedrich Parroti järgi nimetatud professor Parroti füüsikakabinetiks.

Ruumi loomisel on jõu ja nõu kokku pannud ajaloolased, füüsikud, kunstnikud ja meistrid. Tulemuseks on teemaruum, kus saab näha nii ajaloolisi füüsikainstrumente kui ka nende jäljendeid. Pearõhk on valgusel ja optikal – valdkonnal, milles tehti 19. saj alguses suuri edusamme. Parrot oli nende uuendustega hästi kursis ja tellis Tartu ülikoolile oma aja parimaid teadusriistasid. Need, moodustades omakorda Tartu Ülikooli muuseumikogu ühe väärtuslikuma osa, ongi nüüd näitusel oma täies eheduses vaatamiseks väljas.

Kui võimalus uudistada õpilastega ainulaadseid, kakssada aastat vanu teadusriistu ei tundu piisav põhjus muuseumisse tulla, siis lisaks on näitusel võimalik ise käed külge lüüa. Näiteks saab kiirteoptika põhitõdede omandamiseks kasutada ajalooliste demoriistade jäljendeid, nagu camera obscura või camera lucida. Samuti tutvustatakse optika rakendamist teleskoopides ja valguspiltide projitseerimisel. Tulekul on ka optikateemalised haridusprogrammid, värskeima info jälgimiseks tasub külastada muuseumi kodulehte. 

Erakordsete füüsikainstrumentide kõrval väärib märkimist teinegi harulduste väljapanek. See on näitus ülikooli kunstimuuseumis „Iidamast-aadamast. Heaks eluks vajalikud asjad“. Iidsete kultuuride eluolule valgust heitval näitusel ei saa näha mitte ainult ülikooli kogudesse kuuluvat vanimat, u 4000 aastat vana sumerikeelse kiilkirjaga savikoonust, vaid palju esemeid teiste Eesti muuseumite kogudest. Näitusel juba käinud ja haridusprogrammides osalenud õpilasgrupid on imestanud ja imetlenud ning leidnud ohtralt äratundmisrõõmu nende teemade juurde, millest koolitundides räägitud ja õpikutest loetud-vaadatud. Seda näitust on võimalik külastada veel vaid 2023. aasta mai lõpuni, siis lähevad vanaaegsed aarded taas puhkama muuseumite kogudesse, kust neid tõenäoliselt aasta(kümne)id enam välja ei tooda.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

„Surve all“. Kuidas õpetada headust, kui normid teevad haiget

Mis on normaalsus ja kes selle määratleb? Kuidas tunneb end õpilane, kelle „vorm“ ei…

2 minutit
Õpetajate Leht