Eeva Savolainen.

Liikumisest ja liikumisrõõmust

,
Eeva Savolainen.
2 minutit
511 vaatamist
2 kommentaari

Meie lasteaed asub Kalamajas ja me käime mõnikord lastega vanalinnas seiklemas. Kuigi sinna ei ole palju maad, kipuvad isegi vanema rühma lapsed jalutuskäigul ruttu väsima, mis teeb murelikuks.

Laste õuemängud koos sõpradega on kadunud, vähemalt linnas. Pole enam ka selliseid mõnusaid hoove ega õuealasid nagu varem, nende asemel on autoparklad. Võib-olla on vanematel isegi turvalisem ja kindlam tunne, kui laps on toas silma all, mis sest et ninapidi nutiseadmes. 

Aeg on selline, et nutimaailm tõmbab lapsi lausa jõuga ligi. Vanematel peab olema väga palju tarkust, et neid sellest kiusatusest võimalikult kaua eemal hoida. Või vähendada ekraani taga olemise aega lapsega koos tegutsedes: mängides, sportides, jutustades.

On tõsi, et lapsed liiguvad üha vähem. Aga kui ema ja isa ise eeskuju ei näita, ei tee väheselgi määral tervisesporti ega käi jalgsi, vaid toovad lapse hommikuti lasteaeda ukse ette autoga kohale, ei saa seda ka lastelt oodata. 

Vanad head soovitused kasutada lifti asemel treppi ja liigutada end kordki päevas nii, et selg läheb märjaks, kehtivad praegugi. Muide, lapsega müramine on samuti üks viis liikuda. 

Lasteaia liikumistundides näen, et mõni tegevus sobib lapsele paremini kui teine. Pean tähtsaks, et liikumisrõõm ei kaoks, ja püüangi leida igale lapsele sellise tegevuse, mis just talle meeldib ja sobib. Vahel juhtub, et lapsed teevad märkusi kaaslaste kohta, kes ei ole teatejooksus või liikumismängus sama osavad ja kiired nagu teised. Siis arutleme lastega selle üle, et igaühe oskused ja võimed on erinevad. 

Arvan, et last tuleb õpetada ka pingutama. Olenevalt inimtüübist ei soovi kõik lapsed olla esimesed ja ilmtingimata võita. Usun siiski, et iga hea õpetaja oskab lapsele selgitada, miks midagi tehes on tähtis anda endast parim ja püüda kasvõi natukenegi enda piire ületada.  

Ehk ei olegi tulevikus enam nii oluline kehaline võimekus kui vaimne tervis: oskus tulla toime ärevusega, õppida rahunema ja ennast vaimselt laadima. Praegu suhtutakse liikumisse ja sportimisse pigem kui hea enesetunde allikasse. Tähtsam kui tulemus on hea enesetunne ja emotsioon.

Ka meie teeme lastega liikumistundides tihti meelerahuharjutusi, sest just meelerahust saab alguse võime midagi saavutada. Sest kui vaim ja keha koostööd ei tee, ei tule midagi välja. 

Kommentaarid

  1. Aitäh, väga õiged tähelepanekud, meeldetuletused igale lapsevanemale! Leian, et liikumise teema, vaimne ja füüsiline areng tuleb veelgi enam arutlusele võtta. Sellised väljaütlemised, nagu “toovad lapse hommikuti lasteaeda ukse ette autoga kohale” võivad olla valusad, aga vajalik! Harjumusi ja tavapäraseid mustreid ei olegi kerge murda, aga kui eesmärk on lapse tervislikust aspektist lähtudes, siis võivad muutused toimuda järk järgult. Mina olin see lapsevanem, kes viis ukseni, valmistas söögi ja mõtles käigud lapse eest. Ühel hetkel ma lõpetasin selle lihtsalt ära! Jah, ma tundsin end halvasti, et kuidas ma ei lähe teda peale võtma, või ei vii trenni jne. Samas sujus kõik kenasti ja täna ma olen küll endale tänulik, et selliselt otsustasi. Laps orienteerub hästi, mõtleb oma peaga, planeerib aega ja kui vaja on ka väga loov!
    Aitäh olulise teema püstitamise eest!

    Lapsevanem


  2. Aitäh, väga õiged tähelepanekud, meeldetuletused igale lapsevanemale! Leian, et liikumise teema, vaimne ja füüsiline areng tuleb veelgi enam arutlusele võtta. Sellised väljaütlemised, nagu “toovad lapse hommikuti lasteaeda ukse ette autoga kohale” võivad olla valusad, aga vajalik! Harjumusi ja tavapäraseid mustreid ei olegi kerge murda, aga kui eesmärk on lapse tervislikust aspektist lähtudes, siis võivad muutused toimuda järk järgult. Mina olin see lapsevanem, kes viis ukseni, valmistas söögi ja mõtles käigud lapse eest. Ühel hetkel ma lõpetasin selle lihtsalt ära! Jah, ma tundsin end halvasti, et kuidas ma ei lähe teda peale võtma, või ei vii trenni jne. Samas sujus kõik kenasti ja täna ma olen küll endale tänulik, et selliselt otsustasi. Laps orienteerub hästi, mõtleb oma peaga, planeerib aega ja kui vaja on ka väga loov!
    Aitäh olulise teema püstitamise eest!

    Lapsevanem


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpetaja abidest ja assistentidest saavad sügisel abiõpetajad

1. septembrist jõustub uus alushariduse seadus ning lasteaedades ja -hoidudes hakkavad õpetaja abide ja assistentide…

9 minutit

Eesti Lastehoidude Liidu juht Mari Kummer: „Kas Tallinnal on alusharidussektoris raha üle?“

10. juunil teatas Tallinna Linnavalitsus kavatsusest kaotada lasteaedade kohatasu…

3 minutit
1 kommentaar
Õpetajate Leht