Kaisi Õispuu, juhendaja Piret Soodla ja Kristin Kask ülikooli lõpetamisel. Foto: erakogu

LÕPUTÖÖ ⟩ Magistritööna valmis lugemik lugemisraskustega õpilastele

Kaisi Õispuu, juhendaja Piret Soodla ja Kristin Kask ülikooli lõpetamisel. Foto: erakogu
4 minutit
1047 vaatamist

Kaasava haridusega on tekkinud vajadus lihtsustatud ja diferentseeritud õppematerjalide järele. Õppematerjalide arendamisel on vaja pöörata erilist tähelepanu õpilastele, kelle lugemisoskus areneb keskmisest aeglasemalt. 

Meie magistritöö eesmärk oligi luua 2. klassi eesti keele lugemiku esimese poolaasta kohandatud versioon lugemisraskustega õpilastele. 

Lugemisoskus on akadeemilise hariduse ja ühiskonnas toimetuleku alus. Liiga keerulised õppematerjalid võivad takistada lugemisoskuse arengut. Praegused õppematerjalid on tihti keerulise keele ja sisuga ning võivad õpilastele üle jõu käia. Tekstid, mis sisaldavad pikki ja keerulisi sõnu ning lauseid, ei toeta õpiraskustega laste lugemismotivatsiooni. Õpilaste vähene lugemismotivatsioon on aga üks suuremaid väljakutseid, millega õpetajad silmitsi seisavad. Sobimatu õppematerjali kasutamine võib oluliselt vähendada õpilaste keskendumisvõimet ja huvi. Lihtsustatud ja kohandatud materjalid, mis vastavad eri tasemega õpilaste vajadustele, võivad oluliselt aidata. Illustreeritud tööraamatud, kus olulised osad on markeeritud ja kasutatud on visuaalseid elemente, aitavad õpilastel õpitut mõista ja kinnistada.

Kaasava hariduse rakendamine seab õpetajatele suure koormuse, kuna nad peavad suutma kohandada õppematerjale vastavalt iga õpilase vajadustele. Sealhulgas on oluline arvestada ka andekate õpilastega, kelleni õpetajad oma suure töökoormuse tõttu jõuavad vähe. Näeme, et üks päästerõngas on õpetajate ja tugispetsialistide koostöö kirjastustega, et luua materjale, mis toetavad kõiki õpilasi. Õpetajate töömahu vähendamiseks on kirjastuste pakutavad diferentseeritud õppematerjalid hindamatu väärtusega. Selline lähenemine aitab vähendada ka tugispetsialistide töökoormust, kuna kohandatud materjalid võimaldavad õpetajatel pakkuda esmast vajalikku tuge.

Uuringu ülevaade

Meie magistritöö lähtus uurimisprobleemist, et kasutusel olevad eesti keele õppematerjalid ei toeta piisavalt aeglase lugemisoskuse arenguga õpilaste oskuste arengut ja motivatsiooni. Uurimismaterjaliks valisime 2. klassi eesti keele I poolaasta Skriibuse kirjastuse välja antud „Marta ja Karli lugemiku“. Vaatluste tulemusena selgus, et kohandatud lugemik toetab madalama motivatsiooniga õpilasi, tekitab huvi ning mõjutab nende keskendumist lugemistegevuses. Vanemad tõid välja, et kohandatud lugemik motiveeris nende lapsi lugema ja koduseid ülesandeid lahendama. Toodi välja ka positiivne mõju lugemiku vormilisele ülesehitusele, mis muutis lugemise lapse jaoks lihtsamaks. 

Eksperdid kiitsid lugemikku kui sisukat ja kvaliteetset materjali, mis toetab lugemisraskustega õpilasi. Eriti toodi esile värvikoodide, illustratsioonide, keeruliste sõnade selgituste ja liitsõnade poolitamise kasutamist. Kokkuvõtvalt pidasid eksperdid kohandatud lugemikku vajalikuks ja kasulikuks. 

Lähtudes valminud magistritööst ning kolleegide tagasisidest, peame vajalikuks luua õppe diferentseerimist võimaldavaid õppematerjale eri ainetes ja klassitasemetel. Rõhku tuleks panna nende ainete õppematerjalidele, kus lastel on teksti keeruline mõista. Õpikute (sh lugemike) koostamisel on oluline kaasata eksperte, kes tunnevad põhjalikult laste kognitiivse, keelelise ja lugemisoskuse arengu seaduspärasusi ning arengu mahajäämuse korral ilmnevaid vajadusi lugemistekstide keelelistele, sisulistele ning vormilistele omadustele.

Kirjastuste ja õpetajate koostöö on siin edu saavutamiseks kriitilise tähtsusega. Soovitame jätkata uurimist ja arendustööd, kaasates eri osapooli, et luua jõukohaseid ja õpilasi toetavaid õppematerjale.


Kaisi Õispuu ja Kristin Kask kaitsesid Tallinna Ülikooli eripedagoogika õppekaval magistritöö teemal „2. klassi esimese poolaasta eesti keele kohandatud õppematerjal õpiraskustega õpilastele“. Juhendaja oli Piret Soodla. 

Magistritööga saab lähemalt tutvuda TLÜ digitaalraamatukogus ETERA. Kohandatud lugemikuga on võimalik tutvuda, kirjutades kaisi.oispuu@hariduse.edu.ee või kristin.kask@sydalinna.edu.ee.


Juhendaja Piret Soodla: 

Kaisi ja Kristini magistritöö idee tulenes otseselt praktilisest vajadusest: klassiõpetajana koges Kaisi iga päev, et osale õpilastest on lugemiku tekstid liialt keerukad ja pikad, muutes lugemise vastumeelseks. Et sellest takistusest üle saada, hakati koos õppematerjali kohandama. Suur sisemine soov midagi kasulikku luua ja suurepärane omavaheline koostöö päädis lugemikuga, mis sobib kasutamiseks kaasavas klassiruumis, kus õpivad koos erineva lugemisoskusega õpilased. Koostatud lugemis- ja kuulamistekstid on hea materjal ka vanematele oma laste arengu toetamisel.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht