Toomas Raag.

HEV-lapsed täiskasvanute gümnaasiumisse: lahendus või leppimine?

Toomas Raag.
3 minutit
719 vaatamist

Kas hariduslike erivajadustega (HEV) noori on sobiv õpetada täiskasvanute gümnaasiumides, on keeruline küsimus. Täiskasvanute gümnaasiumid on algselt loodud just täiskasvanud õppijatele, kes on tavakoolisüsteemist varem kõrvale jäänud, olgu põhjuseks haridustee katkemine, tööelu või soov omandada täiendavaid oskusi. Kas HEV-õpilaste haridusvajaduse rahuldamine täiskasvanute gümnaasiumites on ikka parim lahendus või oleks mõistlikum pakkuda neile spetsiifilisemaid toetusmeetmeid tavaõppe raames?

Täiskasvanute gümnaasiumite paindlikkus ja õppe individualiseerimise võimalused võivad esmapilgul tunduda HEV-lastele sobivatena, kuid tegelikkuses on need koolid keskendunud täiskasvanud õppijate vajadustele. Seega on oluline leida tasakaal kaasava hariduse pakkumise ja täiskasvanute gümnaasiumite võimaluste vahel.

Täiskasvanute gümnaasiumid võivad olla hea lahendus mõnele HEV-õpilasele, kes on tavaõppe süsteemist kõrvale jäänud. HEV-õpilastele, kes vajavad pidevat õpetaja tuge ja sageli ka individuaalset lähenemist, ei pruugi need aga pakkuda vajalikku keskkonda. Selline lahendus paneb ebaproportsionaalse vastutuse õpetajatele, kes pole eripedagoogid ega ole saanud ka vajalikku täiendkoolitust.

Hariduslike erivajadustega õpilastele on vaja mitmekülgset tugisüsteemi, mis koosneb näiteks eripedagoogidest, logopeedidest ja sotsiaalpedagoogidest. Täiskasvanute gümnaasiumitel sellised tugisüsteemid sageli puuduvad, kuna nende eelarve ja struktuurid on seatud vastama täiskasvanud õppijate vajadustele, kes ei vaja pidevat individuaalset abi. Kui HEV-õpilased suunatakse täiskasvanute gümnaasiumisse ilma erivajadusi toetava personali ja ressurssideta, siis jäävad nad ilma hariduslikust toest, mida õppetöös edasi jõudmiseks vajavad.

HEV-laste jaoks on sotsiaalne ja emotsionaalne tugi äärmiselt oluline, et nad saaksid koolikeskkonnas areneda ja kasvada. Täiskasvanute gümnaasiumite keskkond on loodud siiski täiskasvanud õppijatele, kellel on väga erinev sotsiaalne ja kultuuriline taust ning kelle eluolu ja elukogemused võivad HEV-laste omadest oluliselt erineda. Sellises keskkonnas võivad nooremad HEV-õpilased jääda isoleerituks ja kogeda sotsiaalset eraldatust. See ei toeta nende arengut, ei aita tõsta enesehinnangut ega õppimismotivatsioon.

Samuti on täiskasvanute gümnaasiumites vähe rõhku pandud sotsiaalsetele oskustele ja grupitööle, mida HEV-õpilased sageli vajavad. Tavakoolis on mitmesuguseid programmilisi ja sotsiaalseid tugimeetmeid, mis võimaldavad HEV-lastel eakaaslastega koos tegutseda, kuid täiskasvanute gümnaasiumites pole võimalik selliseid sotsiaalsete oskuste ja toimetuleku programme pakkuda.

Kokkuvõttes on HEV-noorte suunamine täiskasvanute gümnaasiumitesse probleeme tekitav lahendus, mis seab nooremad ja erivajadustega õpilased nende jaoks ebasobivasse keskkonda. Täiskasvanute gümnaasiumid ei ole loodud HEV-õpilaste vajadusi rahuldama, neis puuduvad tihtipeale vajalikud tugisüsteemid ja rahastamismudelid. HEV-õpilaste haridusteed tuleks toetada pigem tavakoolide kohandatud õppeklassides või koolides, kus on selleks olemas kvalifitseeritud personal ja toetav õpikeskkond, mis soodustab nende arengut ja heaolu.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Koolipäeva hilisem algus: laste heaolu on olulisim

Nüüdseks on selge: koolipäev algab järgmise aasta sügisel kõikjal Eestis kell 9. Teoretiseeritud on sel teemal juba…

2 minutit

Kossu valguses

Korvpalli Euroopa meistrivõistluste finaalturniir Riias lõppes Eesti koondise jaoks väga valusalt. Spordisõbrana on raske selle viimase mängu peale mõelda. Paraku tähendas selle mängu…

3 minutit

Õpetajate puudus on hariduse punane tuli

Õpetajate puudus ei ole enam üksikute koolide või piirkondade probleem, vaid kogu Eesti haridussüsteemi kõige valusam väljakutse. Koolijuhid ja…

2 minutit
Õpetajate Leht