Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
Martin Pent. Foto: Kristi Saksing

Kuidas ajumäda koolist minema juhtida?

Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
5 minutit
3669 vaatamist
5 kommentaari

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.


Küll alles tahaks, et koolid oleksid tõelised haridustemplid ja et kõik, mida seal tehakse, aitaks kaasa õpilaste vaimsele ja füüsilisele arengule. Ent nagu selgub, ei ole seda paraku lihtne tagada. On üldteada, kuidas ajapikku on koolielu mõtestamisel toimunud oluline nihe, ning õigustatult või mitte, aga üha vähem räägitakse õpilaste õpetamisest ja aina enam õppimist soodustavate tingimuste loomisest ning seda pärssivate faktorite kõrvaldamisest.

Eks aeg annab arutust, kumb mõtteviis õigem on ja kas üldse tasub nende vahele piiri tõmmata. Õppimist pärssivaid tegureid on aga palju ja nende vastu võitlemine on suurele hulgale õpetajatele osa igapäevatööst. Nõnda on see olnud alati, sest pole midagi inimlikumat sellest, et tähelepanu mõnelt vaimset pingutust nõudvalt ülesandelt hajub või et mõni süütu kiusatus segab keskendumist.

Häda on selles, et neid kiusatusi on üha rohkem, ja nüüdseks on sellele antud ka kõnekas ja kõlav koondnimetus, mis räägib iseenda eest – ajumäda. „Ajumäda“ valiti hiljuti läinud aasta sõnaks ja see tähendab mõistuse hääbumist tühiste ja vähest kuni olematut mõttetegevust nõudvate materjalide tarbimise tõttu. Need materjalid pärinevad peaasjalikult mõistagi sotsiaalmeediast, ja nagu tõendasid viimased PISA testide analüüsid, on küsitava kvaliteediga ja lihtsalt odava, meelelahutusliku veebisisu tarbimine saanud paraku igapäevaseks reaalsuseks mitte ainult vahetundides, vaid ka tundide ajal.

Ehkki see viimane paljastus pani imestama nii mõnegi koolikauge inimese, teadis enamik kooliinimesi seda niigi. Tundus, et vähemalt korraks tõusis teema ka ühiskondliku huvi keskmesse, olgu selle tunnistuseks või avalik kiri, mis õhutas haridusministeeriumit välja mõtlema selgemaid nutiseadmete koolis kasutamise reegleid. Põhimõtteliselt käibki võitlus selle nimel, et me ei laseks end oma meelevallas olevatel, kuid mõjuvõimsatel vahenditel juhtida ajumäda teele, vaid hoopis millegi niisuguseni, mis meid inimestena arendaks.

See on mõistagi üks lõputu vaidlus, mille arengut on läbi aastate olnud huvitav jälgida. Mis algas suure optimismiga digitehnoloogia revolutsioonilisest mõjust haridusele, on vähehaaval jõudnud punkti, kus seda optimismi enam nii väga ei ole, on vaid nõutus või hoopiski pessimism. Kõik saavad aru, et nutiseadmed segavad, näib, et seda möönavad isegi nende kõige tulihingelisemad fännid. Nüüd on sihiks võetud, et õpilased ise loobuksid oma digitaalse sõbra liigkasutamisest, pannes sealjuures vapralt vastu ajumäda keelitusele.

Kuulates seda helesinist unistust ja meenutades ajuteadlase Jaan Aru tõmmatud paralleeli nutivahendi ja heroiini vahel, on nõutus kerge tekkima. Ühesõnaga, me loodame ikka veel, et asjandust, mille veetlus põhineb nendel samadel füsioloogilistel mehhanismidel nagu keelatud mõnuainetel, on võimalik õpetada mõõdukalt ja mõistuspäraselt kasutama, ilma rangete piiranguteta – ja tagatipuks, et seda on võimalik õpetada laiadele massidele.

Vahest on see tõesti nii, kuid samal ajal ei oleks ma põrmugi üllatunud, kui meie digiriik jõuaks pärast pikka vastupanu viimaks sinna, kuhu on jõudnud juba suur osa teisi arenenud riike – isiklike digivahendite veelgi rangemate piiranguteni koolis. Kellele siis keelud ikka meeldivad ja tuld antakse nende pihta kõvasti. Kuid kas pakutakse ka mingeid muid alternatiive peale selle, et „õpetage neid lihtsalt paremini kasutama“? Selle koha pealt on pigem põhjust olla pessimistlik. Vähemalt nõnda on elu näidanud.

Näib, et kõik hea, mida piiramatu teabe kasutamise võimalus annab, kipub ajumäda ära tasandama, vähemalt statistiliselt. Otsides sealjuures mingisuguseidki märke mõnest lähiminevikus paranenud koolihariduse mõõdikust ja olles siis sunnitud pettuma, nähes kas stagnatsiooni või hoopis tulemuste taandarengut, tekib hirm, et ajumäda pealetung ongi juba võitmas.

Mulle on õpilased isiklikult kirjeldanud seda, kui lihtsaks on muutunud spikerdamine. Kui varem räägiti, kuidas hea spikri valmistamisel seda lõpuks kasutama ei pidanudki, kuna sisu jäi selle tegemise käigus meelde, siis on sügavalt kahtlane, kes see enam kehtib ja kehtida saabki. Tillukesest juhtmevabast kõrvaklapist juuste all võib lasta kõnerobotil endale ette siristada vägagi põhjalikke vastuseid. Nutikell, kuniks seda ära ei korjata, võib olla oma väiksusest hoolimata avatud õpiku eest. Kui õpetaja valvel pole, võib õpilane ka üpris labasel ja vanamoodsal viisil oma telefonist asju järele vaadata.

Ma ei kavatse siin norutada, nagu oleks vanasti olnud rohi rohelisem. Aga vastukaaluks meie üldkehtivale arengu ja progressi narratiivile ei teeks paha vahelduseks ausalt möönda, et meie suureks pettumuseks ei paista midagi paranevat. Hea ei tundu kurja võitvat, kvaliteetsisu ei mata ajumäda enda alla, vaid pigem vastupidi. Ei saa välistada, et parim viis ajumäda tõkestamiseks ongi vaid lihtlabane keelamine – koos kõige heaga, mis viimasega kõrvu käib.

Kommentaarid

  1. Olen üllatunud, et keegi ütleb välja just need samad mõtted, mis eile teiste sõnadega väljendatud said. Mõtisklusele ajendas eile ilmunud õpilase arutluskäik hariduse meelelahustumisest ning täna ilmus järg. Aitäh🙏🏽


  2. Ongi keerline keelata nutikate kasutamist … aga vastamine võiks minna suuliseks elik tahvli ees tuleb teadmised välja öelda. Kindlasti see koormab õpetajaid aga tulemus võib olla hea. Siin muidugi seab piirid õpilaste arv klassis aga millestki peab alustama. Mingid muud lahendused. Kontrolltöö ntx mida vastatakse nutikaga aga samal ajal ei saa :kribada: sest peab põhiasjaga tegelema!? Sellised mõtted … Päikest …

    JÜRI MERESMAA

  3. Hariduspoliitika on suurim ajumäda mis üldse olla saab. Kala mädaneb peast. Fakt.

    Tiiu Prants

  4. EU s on hulga aastate eest võetud vastu seaduseid kooli töörahu kaitseks.
    Miks Eesti ei ole reageerinud???

    Lähemalt sellest ,mis toimub Prantsusmaa koolides…
    . 1.Mobiiltelefonide kasutamine on kooli territooriumil keelatud ning ka kõigi õuesõppetegevuste ajal (väljasõidud, külastused, kehaline kasvatus jne).
    2.Mobiiltelefonid:
    a) Meeldetuletuseks: haridusseadustiku artikkel L. 511-5, mis tuleneb 3. augusti 2018. aasta seadusest nr 2018-698, sätestab mobiiltelefonide keskkoolides kasutamise keelamise põhimõtte.
    b) Iga õpilane peab enne kooli sisenemist oma telefoni välja lülitama ja hoidma seda oma kapis kogu koolis viibimise ajal. See kapp peab olema suletud õpilase enda ostetud tabalukuga (rahuldava suurusega tabalukk).
    c) Kui õpilasel ei ole kappi, jätab ta oma telefoni kooli sekretäri kätte, kelle ruumides on selleks ette nähtud kapp.
    d) Reeglitest mitte kinnipidamise korral kehtestub karistus, mis seisneb õpilase kinnipidamises väljaspool kooliaega.(Prantsusmaal on selleks kolmapäeva pärastlôuna, kui koolitunde ei toimu aga karistatud ôpilased teevad ôpetaja kohalolekuga lisaôppetööd vôi iseseisvat ôppetööd)
    f) Mobiiltelefoni purunemise, kadumise või varguse korral loobub kool kogu vastutusest. Iga õpilane, kes on kooli ruumides teinud heli- ja/või videosalvestisi, kutsutakse distsiplinaarnõukogu ette. Inimesi, keda on filmitud ilma nende teadmata (või nende seaduslikud eestkostjad), vôivad esitada kaebuse. 3) Sotsiaalvõrgustikes registreerumiseks peab olema 15-aastane (7. juuli 2023. aasta seadus 2023-566)ning ilmneb, et nende kaudu toimuvad erinevad ôpilaste vahelised konfliktid. Nagu on sätestatud sise-eeskirjades, “vastutavad vanemad oma lapsele antud telefoni kasutamise ja sotsiaalvõrgustikes registreerimise eest. Konfliktide korral on ainsad, kellel on õigus neid lahendada, vanemad. Kool vabastab end kõigist kohustustest”.(Kooliôpilased moodustasid näiteks iseseisvalt klassigruppe vôi ôppegruppe ning kui nendes gruppides tekkisid konfliktid siis vanemad pöördusid lahenduste leidmiseks kooli poole)

    Regina

  5. Tänud ausa ja olukorda realistlikult kirjeldava artikli eest.
    Ja jõudu edasiseks .

    Tuleks kõik need vidinad üsnagi range kontrolli alla saada, vähemalt lasteaias ja koolis. Kurb, et teadlaste hoiatusi eiratakse ning mängitakse laste tervisega.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Atesteerimine – kas järjekordne bürokraatlik koorem?

Koolijuhtide professionaalse arengu toetamiseks on valmimas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (PGS) muudatus, mis näeb ette, et koolijuhiga…

6 minutit
1 kommentaar

Kokkuvõtete tegemise aeg

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.

Aeg, mil haridusvaldkonnas pakkus enim kõneainet…

5 minutit

Stressita kool – Eesti õpetaja muljed Taani koolidest

Kuidas toimib ilma hinneteta kool? Taanis arvatakse, et tõhusa õppimiseni võib jõuda ka välise surveta. Eesti…

8 minutit
3 kommentaari
Õpetajate Leht