Õpetaja ülesanne on selgitada oma õpilastele täpselt, detailselt ja järk-järgult, mida miski tähendab, mil viisil see toimib ja milliste tulemusteni viib. Kui ühtpidi seletades ei saa õpilane aru, tuleb leida teine ja vajadusel ka kolmas viis. Sellise puust ja punaseks lähenemisega on õpetajad harjunud ja seda ootavad nad ka teistelt.
Kui seletada õpetajale näiteks, kuidas mõni arvutiprogramm, kodulahendus või nutividin toimib, ei saa läbi sellega, et tutvustad neile võõrsõnu kasutades asja ideed. Mitte et nad ei oleks võimelised sellest aru saama, vaid nemad teavad, kuidas seletatakse asju nii, et nendest kõige kiiremini, paremini ja tulemuslikumalt aru saadakse. Nad on selles sõna otseses mõttes professionaalid. Täpselt sellist seletamist ootavad õpetajad ka riigilt. Mida, kuidas, millal ja miks? Kui neile selliseid selgitusi mitte pakkuda, tekib neis trots ja pinged kasvavad.
Põhjusel, et õpetajad on seletamise kunstis nii osavad, tulekski neilt otsuste langetamiseks vajalikku infot küsida – esiteks on neil ühena vähestest see olemas ja teiseks oskavad nad seda ka väga hästi edasi anda.
Hariduse eri osapooltega vesteldes jäi silma, et laias laastus ollakse samal arvamusel: praegused muutused on vajalikud. Seega on soovitud lõpp-punkt kõigi jaoks arusaadav, ja see on tegelikult väga hea lähtepunkt. Me tahame, et Eestis oleks haridus ainult eestikeelne ja et kõigil meie riigi kodanikel oleks võimalikult hea haridus. Raske on vastu vaielda sellele, et praegused reformid meid selles suunas ka tüürivad. Loomulikult on veel nüansse, mis tuleb läbi mõelda, et õigest suunast saaks täpne teekond. Tallinna Reaalkooli direktor Ene Saar toob välja, et tee viib edasi ka siis, kui protsessi vastavalt vajadustele ja uutele teadmistele muuta. Selliselt käitudes ei jõuta mitte ainult õigesse kohta, vaid ka teekond sinna on mugav ja ilusate vaadetega. Ja kuigi paljudel neist, kes toimuva tulemusest hiljem kasu lõikavad, pole äkki tõesti suurt vahet, kuidas kohale jõuti, ei ole vähem tähtis ka nende heaolu, kes on alles teel.
Selle eeldus on aga, et uutele vajadustele ja teadmistele ollakse avatud. Minister Kallas ütles oma intervjuus, et ootab õpetajatelt tagasisidet just selle kohta, mis on need tehnilised igapäevased asjad, mille kohta õpetajatel küsimusi on, ja kinnitas, et sellist tagasisidet peavad nad arvesse võtma. Seega paistab see avatus olevat olemas. Võimalusel võiksid õpetajad siis selgitada. Ja kui ministeeriumis ikkagi täpselt aru ei saada, teha seda teisel ja vajadusel ka kolmandal viisil.
Lisa kommentaar