Maris Valdmets.

Õppijad ei oota

Maris Valdmets.
3 minutit
1655 vaatamist
4 kommentaari

Kas mäletame veel, kui suur asi oli, kui klassiruumi saabus projektor või kriit asendus markeritega? Või kui digikeskkonnad eKool, Stuudium, Google Classroom, Opiq muutsid õpetamise korraldust? Uuendustega kohanemine nõudis aega, toetust ja eeskujusid. Ent praeguseks on need saanud õpetaja igapäevatöö loomulikuks osaks. Nüüd aga seisame uue ja märksa mastaapsema muutuse lävel: generatiivne tehisintellekt (TI) on hariduses kohal.

Küsimus ei ole enam selles, kas õpetajad (ja õpilased) TI-d kasutavad, vaid kuidas, kui teadlikult ning millise tempo ja toetuseganad seda teevad. Olukord ei ole kaugeltki ühtlane – kooliti on pilt väga erinev.

TI kasutuselevõtt koolides sõltub suuresti koolijuhi otsustest ja väärtustest. Kui juht ei tunne huvi ega näe vajadust innovatsiooni toetamiseks ressursse leida, ei teki ka õpetajatel ruumi ega julgust katsetada. Samas on koole, kus TI tööriistad on igapäevatöö loomulik osa, ning õpetajad tunnevad, et neil on vabadus uurida, proovida ja arendada. Need erinevused ei tulene mitte tehnoloogiast endast, vaid koolikultuurist ja juhtimisest. TI rakendamise tempot dikteerib koolijuhi initsiatiiv. Hariduses ei saa suuri muutusi ellu rakendada ainult õpetajate pühendumuse najal – vaja on selget suunda ja juhtimisotsuseid.

Olukord on paradoksaalne: on vaja olla teadlik ja reageerida kiiretele muutustele, kuid paljud koolid ei liigu üldse. Hariduses on levinud hoiak, et enne tuleb mõista ja alles siis saab katsetama hakata. Kuid selline mõtteviis ei toimi ajastul, mil tehnoloogia areneb kiiremini kui haridussüsteemi soov muutunud olukorda teadvustada.

Õppijad ei oota. Nemad kasutavad juba praegu TI-d kirjutamisel, tõlkimisel, programmeerimisel, ideede genereerimisel. Kui õpetaja ei tea, kuidas need tööriistad toimivad või milleks neid kasutatakse, ei saa ta õpikeskkonda enam mõista ega suunata. Vaikimine, kartlikkus või lootus, et küll läheb mööda, ei vii meid edasi.

Generatiivne tehisintellekt ei ole mõeldud õpetajat asendama. Eesmärk on õpetajat toetada – säästa aega rutiinsest tööst ja luua ruumi loovusele, suhtlemisele ja sisulisele õpetamisele. Kui õpetaja oskab kasutada TI-d näiteks töölehtede loomisel, õppematerjali diferentseerimisel või tagasiside mustandite koostamisel, jääb tal rohkem aega ja energiat selleks, mis päriselt loeb – õppijaga kontakti loomisele ja arengu toetamisele.

TI kasutusvõimaluste rakendamise eeldus ei ole tehnoloogiapädevuse täiuslikkus, vaid julgus katsetada ja keskkond, kus eksimine on lubatud. Usaldus, mitte kontroll on see, mis loob arenguks sobiva ruumi. Samas ei tohi õpetaja jääda üksi – vaja on kolleegide eeskuju, õppimisvõimalusi ja koolijuhi aktiivset toetust.

Nügimine ei ole sund ega kampaania. See on kutse astuda esimesed sammud, katsetada järeleproovitud lahendusi ja jagada kogemusi. Kui õpetajatele ei pakuta võimalusi, ei teki ka arengut. Kui koolijuht ei paku visiooni, jääb TI areng üksikute entusiastide õlule.

Ent kõige suurem risk ei ole mitte see, et keegi kasutab TI-d valesti, vaid hoopis see, et me ei tee mitte midagi. Üha rohkem õppijaid elab TI toel kujunevas maailmas, samas nende koolid ja õpetajad jäävad ajast maha. Lõhe süveneb iga päevaga.

Tehisintellekti eirata pole enam võimalik, kuid selle kvaliteet ja mõju kujunevad vastavalt tänastele otsustele. Haridusuuendused ei sünni iseenesest ega ülemäärase ettevaatlikkuse tulemusel, vaid visioonist, koostööst ja otsustavast tegutsemisest.

Küsimus ei ole, kas suudame TI-d kasutada, vaid kuidas – teadlikult, vastutustundlikult ja koostöiselt. Ainult nii saab tehnoloogiast tööriist, mis toetab nii õpetajat kui ka õppijat. Selle eelduseks on koolid, kus areng ei ole juhuslik, vaid juhitud.

Kommentaarid

  1. KOLLEEGID!

    Kaasaegselt mõjumiseks on kasulik vehelda moodsate tehnoloogiliste vahenditega. Meenutagem nn Tiigrihüpet, mis pani alguse Eesti kooli allakäigule (mõned kiidavad seda siiani!). See, mis on suurepärane täiskasvanule, ei aita kaasa LAPSE ARENGULE… Lapse arendamiseks on vaja hoopis tunda arengupsühholoogiat ja DIDAKTIKAT. Just siin on meil õpetajate koolitamisel suured lüngad…

    Kui paneme asjatundmatu õpetaja kasutama kõrgtehnoloogiat, mis ei arenda õpilasi, siis pettub ka aateline õpetaja ise ja… lahkub töölt…

    Peep Leppik

  2. Ma olen mitmel pool kirjutanud, et täna oleme koolides TI sisuka rakendamisega õppimise ja õpetamise abilisena (mitte asendajana ;)) selles faasis, et investeerida tuleb rohkem kui tagasi teenib. See tähendab, et aega kulub täna katsetamiseks, loomiseks, analüüsiks jpms rohkem kui võidame “mehhaniseerimisest” või allhanke korras TI-lt sisseostmisest…
    Küsimus on, mille arvelt täna seda investeeringut teha?

    Tööülesandeid ei ole minu 18 tööaasta jooksul keegi vähemaks võtnud, aga juurde on tulnud ohtralt. Kasvanud on nõudmine individualiseerida, diferentseerida ja suisa personaliseerida. Õppeinfosüsteemide rakendamisega on tegelikkuses suurenenud isegi dokumenteerimiskohustus (tunnikirjeldused, kodused tööd, õppevara…), mitte pole vähenenud (tõsi, seda saab teha ju suisa õhtutundidel kodus…).
    Sellest, et praegu tuleb paralleelselt ainetundidega ka valmistuda põhikooli lõpueksamiteks, need läbi viia, tööd hinnata, tulemused (muidugi üksiku ülesande kaupa!) EISi sisestada jne – ei hakka kõnelemagi. Tööpäevad on 11…12 tundi pikad. Maha ei ole midagi võetud.

    TI-hüppes võib lõpuks võita see, kes ära otsustab ja vastutab, mida enne tagasiteenimise perioodi võime kõrvale tõsta. Pidev surve ainult “lipata” toetab hakkajamate õpetajate läbipõlemist.

    Martin Saar

  3. Lp. Martin Saar ja kolleegid!

    Kui loen Teie kommentaari ja kuulan TÄNASEID õpetajaid, siis imestan, et neid veel on… Õpetajatööd suunavad ju inimesed, kes seda tööd ise ei tunne (vähemalt DIDAKTIKA teaduslikke aluseid)… Tõeline tund sünnib ju tunnis endas, mille aluseks on õpetaja PROFESSIONAALSUS. 40 aastat tagasi pidin klassi ette astudes teadma vaid ainetunni TEEMAT!

    “Ülevalt” nõuti õpetajalt ainult 2 asja – ainejaotuskava õppeaastaks ja oma metoodilise enesetäiendamise plaani (kirjalikult). Kõik! Kõik muu on ÕPETAJA TÖÖ, mille kohta keegi kõrvalt ei oskagi (vastupidi praegusele) midagi nõuda-suunata… Meil on ju ametnike hiigelarmee, millest olen juba arvude keeles kirjutanud. Kus on haridustöötajate liit?

    Peep Leppik

  4. Eks see ole järjekordne kampaanialik moeteema, kus suuremal osal jutustajatest pole asjast õieti aimugi ega arusaamist, kas ja kuivõrd seda üldse koolis rakendada annab.
    Mahakirjutamise jaoks natuke sobib, aga valetab, tõbras, silmagi pilgutamata.
    Aga, noh, moevärk, et kaasaegne ja progressiivne ja puha.
    Kuivõrd mahakirjutamise hõlbustamine õpilasi targemaks teeb, seda küsitakse alles siis, kui esialgne vaimustus üle läheb.

    Heiki Epner

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht