15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid ning teda peetakse kasvatamatuks poisiks. 14-aastane läbinisti viieline õpilane Mia aga ei taha enam kooli minna ega õppida, sest tal on raske taluda õpetaja märkusi, nagu teeks ta oma koolitöid AI abiga.
Igal lapsel on oma lugu ning peret, kuhu laps sünnib, ta ise valida ei saa. Laps tahab alati parimat, aga tal puuduvad veel oskused. Tihti süüdistatakse lapse probleemides üksnes kodu, kuid tegelikult vastutab iga spetsialist, kes lapsega suhtleb – õpetaja, noorsootöötaja, huvijuht jne – lapsele loodud keskkonna eest. Täiskasvanu ja lapse suhte eest vastutab alati täiskasvanu.
Lapsed on öelnud, et tunnevad täiskasvanutega suheldes sageli, et nad ei ole kuhugi soovitud ega oodatud. Nii tekib tunne, et laps on justkui pall, mida ühest väravast teise lükatakse. Laps soovib olla päriselt ära kuulatud, tunnustatud, meiega võrdne partner.
Aga kui panna fookus päriselt ka lapse toetamisele ja kasutada oskuslikult olemasolevaid võimalusi ja ressursse, hakatakse nägema rohkem võimalusi. Eesmärk on luua lapse ümber turvaline ja tugevatel suhetel põhinev pesa, kus laps on päriselt hoitud. Valdkonnaülene koostöö lapse toetamisel ongi kõige olulisem alustala.
Nii nagu perekonnas on tähtis, et vanemad oleksid lapse kasvatamisel ühel meelel, on täiskasvanute head suhted lapse kujunemisel olulised igas valdkonnas. Ja mitte ainult head suhted, vaid ka ühised kokkulepped, eesmärgid ja rollide selge jagunemine juhtkonnani välja. Alati polegi vaja appi kedagi väljastpoolt. Meie enda spetsialistid on väärtuslik ressurss, lihtsalt on vaja kedagi, kes neid veidi toetaks. Kui üks last toetav keskkond, näiteks kodu, on nõrk, peavad teised olema seda tugevamad. Spetsialistidena ei saa me peresid muuta, küll aga saab iga spetsialist, kes lapsega suhtleb, luua muutusi last ümbritsevas keskkonnas.
Üheksanda klassi lõpus seisab noor inimene valikute ees. Tahaks küsida, kas need valikud, mida ta teha saab, on ikka kõik ta enda omad?
Kui noor on saanud täisealiseks ja valmis päriselt hakkama tulevikule mõtlema, on tema unistustest saanud just selline reaalsus, mille meie, täiskasvanud, oleme talle loonud. Kui tihti me sellele tegelikult mõtleme?
Lisa kommentaar