
Usume, et suur hulk õpetajaid soovib pühenduda täiskoormusega ühele koolile. Ühes koolis töötamine ei tähenda ainult mugavamat töökorraldust – see loob eelkõige sügava sideme organisatsiooni, õpilaste, kolleegide ja koolikultuuriga. Kui õpetaja ei pea jagama oma energiat mitme töökoha vahel, saab ta enam keskenduda sellele, mis on tema kutse tuum: õpilaste arengu toetamisele. Samas tuleb meeles pidada, et on ka märkimisväärne hulk õpetajaid, kelle tööharjumused ja soovid on teistsugused, ning ka seda tuleb aktsepteerida.
SAMAL TEEMAL
Õpetajate töökorralduse kujundamisel on väga oluline roll kohalikel omavalitsustel, koolijuhtidel ning õpetajatel endal. Alles hiljuti selgitasid Märjamaa, Järva, Kambja ja Lääneranna valla esindajad meedia vahendusel, kuidas on võimalik töö- ja palgakorraldus ümber kujundada õpetaja terviktööajast lähtuvalt. Mitu kohalikku omavalitsust on seadnud fookusesse õpetajale valdavalt täistööajaga täiskoormuse tagamise. Mõnel juhul annab selleks tõuke koolivõrgu ümberkorraldamine.
“6-klassiline kool võimaldab klassiõpetajal töötada täiskoormusega, sest klassiõpetajad on pädevad põhiaineid õpetama kuni kuuenda klassini.
Õpetaja töö kui terviku mõtestamisele aitab kaasa karjäärimudel, mis on plaanis kehtestada juba järgmisest aastast. Karjäärimudel võimaldab jaotada tööülesanded vastavalt õpetajate pädevustele. Karjäärimudeli rakendamisel saavad koolijuht ja õpetaja koostöös süstematiseerida ülesanded, mida õpetaja juba praegu teeb ja mida praegu tõenäoliselt hüvitatakse osaliselt kui lisaülesandeid. Karjäärimudeli rakendamisega kaasnevatel infoseminaridel ja juhendmaterjalides plaanime rõhutada muuhulgas, kui oluline on märkida info EHIS-esse täpselt.
Nagu mainisin, saavad õpetajad ise samuti palju ära teha, et töökorraldus vastaks nende ootustele. Uuendatud kutsestandardites on värske rõhuasetusena õpetaja enesehoid ja professionaalne areng. Kuigi oma rolli mängib viimaste kujundamises organisatsioonikultuur, tuleb õpetajalgi olla teadlik enda õigustest, kohustustest ja võimalustest. Uuendatud kutsestandardid tõstavad need teemad esile.
Oleme loonud toetusmeetme kodulähedaste 1–6-klassiliste algkoolide toetuseks. Eesmärk on motiveerida kohalikke omavalitsusi tagama kodulähedast õpet kodulähedastes algkoolides ja tegutsemiskohtades ning seeläbi soodustada kolmanda kooliastme õppe koondumist omavalitsuse keskustesse. 6-klassiline kool võimaldab töötada klassiõpetajal täiskoormusega, sest klassiõpetajad on pädevad põhiaineid õpetama kuni kuuenda klassini. Kolmanda kooliastme koondumine keskustesse võimaldab ka põhikooli mitme aine õpetajatel suurema tõenäosusega täiskoormusega töötada.
Koalitsioonileppes on kokku lepitud, et luuakse selgus üld- ja kutsehariduse andmise kohustustes, õigustes, ressurssides ja vastutuses. Sätestame haridusseaduses ja teistes seadustes, et alus- ja põhihariduse andmise eest vastutab kohalik omavalitsus ja põhiharidusjärgse hariduse andmise eest riik. Muudatuse põhieesmärk on saavutada rahvastiku muutustega arvestav koolivõrk, mis tagab võrdse ligipääsu kvaliteetsele haridusele kõigis Eesti piirkondades.
Haridusvõrgu korrastudes töötavad koolides õpetajad, kes saavad pühenduda täistööajaga õpetamisele ja panustada kooli arengusse. Koostööl põhinev õpikultuur motiveerib noorte õpetajate järelkasvu.
Lisa kommentaar