Haridusprogramm „Süvenemise kunst“ näitusel „Elementaarsed vormid ja tunnete anatoomia“.
Fotod: Olesja Katšanovskaja-Münd

„Surve all“. Kuidas õpetada headust, kui normid teevad haiget

Haridusprogramm „Süvenemise kunst“ näitusel „Elementaarsed vormid ja tunnete anatoomia“.
Fotod: Olesja Katšanovskaja-Münd
2 minutit
44 vaatamist

Mis on normaalsus ja kes selle määratleb? Kuidas tunneb end õpilane, kelle „vorm“ ei sobi süsteemi? Näitus „Surve all / Under Pressure“ (13.09–23.11) Tallinna Kunstihoone Lasnamäe paviljonis kutsub vaatama inimest väljaspool nn keskmistatud mudeleid – mitte kui süsteemi „edukat toodet“, vaid kui ainulaadset tegelast, kelle väärtus peitub tema teistsugususes.

Koolile on see elav väärtuskasvatuse tund: mida tähendab olla hea ja hooliv, kui selleks on vaja julgust jääda iseendaks? Milliste takistustega meie eripära silmitsi seisab? Kuidas rääkida väärikusest, empaatiast ja õiglusest, kui „normi“ surve dikteerib standardeid, mitte tähendust?

Leiame mitmeid seoseid riikliku õppekava ja näituse kontseptsiooni vahel:

üldinimlikud väärtused ja universaalsed inimõigused,

psühhosotsiaalne tervis ja isikupära toetamine,

eetiline mõtlemine, normide kriitiline analüüs,

arusaam säästvast arengust ja sotsiaalsest vastutusest.

Meie haridusprogrammid annavad õpetajale tööriistad, et rääkida keerulistel teemadel – kunsti kaudu, mis ei paku vastuseid, vaid õpetab küsima. Teekond läbi näituse koos kunstiteoste, interaktiivsete ülesannete, töövihikute ja ruumilise kogemusega aitab õpilastel minna õpikust kaugemale ja tulla klassi tagasi uue arusaamisega endast ja teistest.

Tähtis on ka see, et õpetaja ise on sageli surve all. Olla õpetaja tähendab mitte ainult teadmiste edastamist, vaid ka tähenduse loomist ja kaitsmist olukorras, kus ühiskond kahtleb, mõistab hukka ja nõuab sobitumist.

Keda me nimetame eriliseks? Kas „probleem“ seisneb inimeses või süsteemis? Kuidas toetada iseennast, kui sa ei mahu raamidesse, aga oled siiski teistele toeks?

Meie programmid ei ole mõeldud ainult õpilastele. Need toetavad ka õpetajaid, pakkudes ruumi mõtlemiseks ja taastumiseks.

Kutsume teid koos klassiga külla. Loome koos ruumi, kus ei pea sobituma – piisab, et sa lihtsalt oled. Ja sellest omakorda piisab, et olla aktsepteeritud.

Kohtumiseni Tallinna Kunstihoones!

Registreeru
kunstihoone.ee/haridus; haridus@kunstihoone.ee.

Haridusprogrammid toimuvad E–R kl 10–16. Lasnamäe paviljon töötab K–P kl 12–18. 

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Emotsioon teatrinukus

Nukuteatrimuuseum kuulutab taas välja teatrinuku leiutamise konkursi 1.–12. klassi õpilastele. Mullu esitati ligi 60 omanäolist tööd, mis tõestas, et selline loominguline ülesanne…

2 minutit
Õpetajate Leht