Ragnar Kaasik.

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

,
Ragnar Kaasik.
3 minutit
1040 vaatamist

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist mingi teksti ikka kirja pandud – ükskõik, mitme kirjaveaga –, siis e-rehkenduses ei ole sugugi välistatud nulli peale jäämine. Arvestades, et test on ehitatud üles klasside kaupa, esimesest kaheteistkümnendani, võib see paljudele täiskasvanutele au pihta käia. Mõeldakse küll, et kui oma lapsed kooli lähevad, saab teda põhikooli keskpaigani matemaatikas abistada ja sealt edasi tuleb endale lihtsalt mõned asjad meelde tuletada. Testi tegema hakates kerkib aga laubale külm higi: „Kas tõesti on need algkooliülesanded?“ 

E-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist mingi teksti ikka kirja pandud, siis e-rehkenduses ei ole sugugi välistatud nulli peale jäämine.

Esimese klassi ülesandest suudab täiskasvanu keskendudes end läbi närida, kuigi sellist ajakulu poleks ta eeldanud – test käib ju ka kiiruse peale. Piinlikult peab ta endale tunnistama, et kaugel ei olnud ruutude väljajoonistamine. Teise ülesande puhul ei jää aga muud üle kui koostada tabel. „Õnneks sai jalgpalliturniiride puhul tabeleid täidetud, et üldse selle peale tulla,“ mõtleb ta. Kolmanda, IQ-testi meenutava ülesande juures käib juba peast läbi endale luiskav mõte, et tegelikult ei ole tal praegu üldse aega testi teha. Kuigi ta suudab sundida end ülesannet vahele jätma ja edasi minema, ei jäta hääl peas neljandat ülesannet nähes talle enam muud valikut kui aken sulgeda. „Mis jääk?“ küsib ta endalt pahuralt veel mitu tundi hiljem. 

Maha rahunenuna võtab ta mitteametlikus formaadis testi uuesti ette ja pärast järgmistes ülesannetes kogetud frustratsiooni jõuab lõpuks ometi liikumisülesande ja protsentideni. „Midagi, millest päriselus ka kasu on,“ nohiseb ta omaette. Avastus, et ka need ülesanded käivad üle jõu, on lõplik nokaut. „Mis jama seal õpitakse?“ kostab nüüd üle kontori juba valjult. „E-rehkendus?“ küsib kolleeg. 

Teist korda maha rahunenud täiskasvanu on nüüd jõudnud juba ükskõiksuse seisundisse. Ei mingit viha enam, ainult valus tõdemus, et tema matemaatikateadmised on ümmargune null. Ülesanne ülesande järel loeb ta klaasistunud pilguga mingitest silindrikujulistest prügikastidest ning töölistest, kes ei tööta koos, aga võiksid. Funktsiooniülesandega tutvudes tekib talle näole juba laisk muie ning ringideni jõudes on ta lihtsalt rõõmus, et nende sisse on joonistatud naeratavad näod. „Äge oleks neid asju tegelikult osata,“ mõtleb ta. 

TalTechi rektor Tiit Land rõhutas e-rehkenduse järel tuleviku ja matemaatika seost: „Meie riigi digipööre, keskkonna ja majanduse kestlikkus sõltuvad reaalainete oskustest. Matemaatika ei ole ainult valemid ja eksamitulemused, see on meie teine riigikeel.“

Kommentaarid

  1. Lahendasin tagantjärele neid e-rehkenduse ülesandeid. Kolmas ülesanne nõudis vähemalt minult natuke mõtlemisaega. Karta on, et kaugeltki kõik ei tarvitse sellega mõistliku aja jooksul toime tulla. Kuues ülesanne tundub kuuenda klassi jaoks üsna keeruline. Kümnes ja kaheteistkümnes on päris rasked ja võib-olla kalduvad pisut olümpiaadiülesannete poole. Eespool nimetamata ülesanded (1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11) peaksid aga vastavate klasside nelja-viielistele õpilastele igati jõukohased olema.
    Arvamusartikkel võiks aga negatiivse alatooni asemel pigem julgustav olla. Elementaarsetest ülesannetest pisut keerulisematega kokkupuutumise kogemused võivad asjakohase suunamise korral motiveerida vähemalt paremaid õpilasi matemaatikaga süvendatumalt tegelema. Ei maksa eelarvamuslikult mõelda, et huvilisi pole.


  2. Mina lahendasin otse ja kohe. Aja peale jooksmist küll ette ei võtnud, sest nii mõnigi ülesanne tahtis ikka ülevaatamist (valesti poleks ka tahtnud teha).

    Põhikooli ülesanded olid enam-vähem mõistlikud. Gümnaasiumi ülesanded olid loogilised, 11. klassi oma oleks nõudnud ka mõne erioskuse meeldetuletamist (tuletis), kuid oli ka palja loogikaga lahendatav (kui graafik ette joonistada, see on ju tegelikult üpris lihtne).

    Ehk kõige keerulisem oli vast koostöö ülesanne. Kuidagi on meeles, et ka kooliaajal olid paljud selle teemaga pahuksis.

    Aega läks ausalt ja kontrollides umbes tunni jagu. Kiiremad olla 8 minutiga lahendanud, mida ei tahaks uskuda.

    Aga see. et testi lahendanutest väga paljud vaid ühe või kahe vastusega piirdusid, paneb küll kulmu kergitama …

    Kalle Kurg

  3. Jah, see on teada mure. Kuskil 5. klassist alates läheb matemaatika (ja ka loodusõpetus) last kodus õpetava täiskasvanu jaoks raskeks, kuna ei ole igapäevast drilli ja põhjust seoseid ja fakte pidevalt meeles hoida. Ehk pilt on nukker. Panen puusalt, aga kui ainult matemaatikat arvesse võtta, siis 75-80% Eesti täiskasvanutest pole lõpetanud enam kui 5 klassi, kuigi neil on taskus põhikooli või keskkooli lõputunnistus.

    Oliver Tomingas

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Aasta e-rehkendusest: kirg peab jõudma kooli!

Kümnete tuhandete e-rehkendajate õhin möödunud aastast annab märku, et matemaatika tase määrab paljude noorte tuleviku nii kõrghariduses kui…

5 minutit

Me ei vaja hariduses uut bürokraatiat, vaid uut ausust

Eesti hariduse lugu on paradoksaalne. Oleme justkui maailma tipus, kuid tundub, et sammume vaikselt mäest alla….

5 minutit

Kui võtame õpilastelt võimaluse näha laia maailma, ei ole meil enam kooli

Kooliekskursioonid pole kulukas kõrvaltegevus, vaid üks kõige mõjusamaid hariduse vorme. Pole vaja reguleerida…

5 minutit
Õpetajate Leht