Eesti bioloogiaolümpiaadi mikrobioloogia praktikum, kus õpilased pidid saama hakkama uurimisviiside ja töövahendite virvarris.
Foto: Sulev Kuuse

Gümnasistid võistlesid Eesti ja rahvusvahelisel bioloogiaolümpiaadil

Eesti bioloogiaolümpiaadi mikrobioloogia praktikum, kus õpilased pidid saama hakkama uurimisviiside ja töövahendite virvarris.
Foto: Sulev Kuuse
3 minutit
34 vaatamist



8. ja 9. märtsil võtsid Eesti gümnasistid taas mõõtu bioloogia vallas. Arvutiavarustes peetud piirkonnavooru tulemuste põhjal kutsuti Tartu Ülikooli (TÜ) molekulaar- ja rakubioloogia instituuti 26 koolist 50 gümnasisti ja kaks tublit üheksandikku.

Eesti bioloogiaolümpiaadi (EBO) nädalavahetus algas TÜ tehnoloogiainstituudis, kus molekulaarse taimefüsioloogia kaasprofessor Hanna Hõrak pidas loengu õhulõhede tähtsusest taimede kasvus. Esimene päev jätkus õpilaste praktiliste tööde vooruga. Bioinformaatikatöös tuli osata aru saada ja kasutada veebitööriistu, näiteks joondada mesilaste ja kimalaste fülogeneesipuu alusel tsütokroom C oksüdaasi alaühiku järjestused või teha arvutis linnugripi viiruse H5N1 genoomne analüüs. Hagija soolestiku mikrobioomi metagenoomsel uurimisel selgitati välja soolestikus elutsevad bakteriliigid. Mikrobioloogiapraktikum õpetas kasutama mikropipetti ja mikroskoopi. Õpilastel tuli mikroobe eristada kindlate tunnuste järgi. Spektrofotomeetriga määrati kindlaks soolebakteri Escherichia coli puhaskultuuri bakterite arvukus.
Botaanikakabinetis määrati taimi ning vastati ökoloogiaküsimustele. Oli vaja teha lehest preparaadid ja neist aru saada. Samuti pidi tundma puittaimede oksi. Taimede levikukaartide põhjal analüüsiti tekkinud kohastumusi ja levikumustreid.
Kõige keerulisemaks ja töömahukamaks osutus loomaanatoomia ja -ökoloogia praktikum. Õpilased lahkasid sea südant ja pidid leidma pärgarterid, kopsuarteri, poolkuuklapid, hõlmklapid, näsalihased jt osad. Ühtlasi tuli aru saada südame erutus- ja juhteteedest ning südametööst. Praktikumis hinnati märgistamise ja taaspüügi meetodil loomapopulatsiooni suurust. Loomakoljude välistunnuste alusel koostati loomade arengupuu. Kui oli suudetud saada aru hambavalemitest ja kolju parameetritest, tuli andmete põhjal koostada vähima parsimoonia meetodil fülogeneesipuu.
Teisel päeval olid keerulised teooriaülesanded, mille lahendamine nõudis peale nupukuse funktsionaalset lugemisoskust ja kella vaatamise tarkust, et oma aega oskuslikult jagada. Kasutada võis ainult oma teadmisi!

Pidulikul lõputseremoonial tegi Eesti bakteriofaagidest ettekande TÜ molekulaar- ja rakubioloogia instituudi geneetika kaasprofessor Hedvig Tamman.
Pärast kahepäevast pingutust saavutas lõppvooru üldparemusjärjestuses parima tulemuse Tallinna Reaalkooli abiturient Mia Marleen Rahe, kes võitis nii teooriavooru kui ka praktiliste tööde osa. Teine oli Karl-Erik Volberg Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasiumi 12. klassist ja kolmas Hugo Treffneri Gümnaasiumi lõpetaja Violeta Jürgens. EBO täismahus tulemused koos žürii otsusega on avaldatud TÜ teaduskooli kodulehel.
EBO korraldamist toetas haridus- ja teadusministeerium ning TÜ asutustena teaduskool, molekulaar- ja rakubioloogia instituut, genoomika instituut, ökoloogia ja maateaduse instituut ning loodusmuuseum. Hingega olid abis Eesti Looduse toimetus ja Toomas Kukk ning Tartu Antoniuse gildi keraamikud. Õpilaste toitlustamise võttis enda kanda TÜ kohvik.
Olümpiaadi aitasid teoks teha TÜ üliõpilased Karl Valter Oja, Mari Remm, Vesta Selg, Annika Rääbis, Ene Kook, Silvia Pihu, Emma Goos, Liisa Pata, Triinu Visnapuu, Reidar Andreson, Age Brauer, Karl Jürgenstein jpt. Korraldajad tänavad kõiki osalejaid ja õpilaste vanemaid ning häid koole ja tublisid õpetajaid.
 


Sulev Kuuse (1962) on Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudi vivaariumi juhataja ja Eesti bioloogiaolümpiaadi žürii esimees.

Artikkel on ilmunud Horisondi 5/2025 numbris.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tartlased olid vaheajal taas haridusfestivali lainel

21.–23. oktoobrini toimunud Tartu haridusfestivali läbiv teema oli „Targad ühendused“. Enam kui sajas õpitoas-ettekandes arutleti, kuidas tehisaru…

5 minutit

Kuidas jätkus 2025. aasta bioloogiaolümpiaadi lugu?

Pärast märtsis toimunud Eesti gümnasistide 64. bioloogiaolümpiaadi kutsuti parimad osalejad rahvusvahelise olümpiaadi valikvõistlusele. Bioloogiatundjate edasine õpetus ja…

2 minutit

Koolijuhi arenguvestlus vajab uut hindamist

Arenguvestlusi peetakse üha olulisemaks, kuid nende pidamisel jääb puudu süsteemsusest. Seni on vestlusi kujundanud personalijuhtimise loogika, õppimist toetav…

4 minutit
Õpetajate Leht