Enn Kirsman.

Õpetajate karjäärimudel: mitte hüpe tulevikku vaid kukkumine minevikku

Enn Kirsman.
7 minutit
4129 vaatamist
  • Haridus- ja teadusministeerium ning Eesti Haridustöötajate Liit arvavad, et munenud kuldmuna. Tegelikkus on, et arvatava munemise tulemusel on hoovi peale tekkinud järjekordne hunnik, mille sisse kellelgi astuda ei soovita.

Kui HTM ja EHL räägivad õpetajate karjäärimudelist või ametijärkudest, võib tegelikkust mitte tundvale publikule esmapilgul tunduda, et tegemist on millegi uue ja progressiivsega. Tegelikult meenutab kavandatav süsteem üsna täpselt seda süsteemi, mis Eestis kehtis kuni 2013. aastani ning mis pärast kümmet tegutsemisaastat vaikselt ära lõpetati, kuna see ei õigustanud ennast.

“Kavandatav süsteem meenutab seda süsteemi, mis Eestis kehtis kuni 2013. aastani ning mis pärast kümmet tegutsemisaastat vaikselt ära lõpetati, kuna see ei õigustanud ennast.

Tollal olid õpetajatel neli ametijärku: nooremõpetaja – anti pärast ülikooli lõpetamist automaatselt; õpetaja – omistati mõneaastase töötamise järel samuti automaatselt; vanemõpetaja – selle andis kooli enda atesteerimiskomisjon, ning pedagoog-metoodik – õpetaja karjääriredeli kõrgeim aste, mille taotlemiseks pidi õpetaja pöörduma üleriigilise komisjoni poole.

Õpetajatele, kes soovisid oma ametijärku tõsta, tähendas mööda karjääriredelit kõrgemale ronimine aastatepikkust paberite, mappide ja mitmesuguste koolitus läbimist tõendavate tunnistuste kogumist ning regulaarselt iga viie aasta tagant bürokraatiast kubisevate taotluste koostamist. Ei taotlus ega ametijärgu omistamine andnud tagasisidet, kuidas edasi areneda, ega mõjutanud kooli igapäevast õppetööd.

Ajakulukas bürokraatia

Enamik kadalipu ette võtnud õpetajatest tunnetas seda ajakuluka bürokraatina, mis oli pigem vormitäide kui sisuline kvaliteedihinnang. Tean paljusid koole, kus õpetajatele, keda õpilased, lapsevanemad ja kolleegid kõrgelt hindasid, suruti sisuliselt vanemõpetaja ametijärk koos sellega kaasnenud pisikese palgakasvuga sunniviisiliselt peale, neile selleks vajaminevaid dokumente sisuliselt fabritseerides. Ainus eesmärk oli maksta hinnatud õpetajatele pisutki kõrgemat töötasu, et motiveerida teda töötama edasi just selles koolis.

Eelkirjeldatu tõttu loobutigi 2013. aastal ametijärkudest lootuses, et koolid ja omavalitsused loovad kohalikud, paindlikumad õpetajate motiveerimise ja arengu toetamise süsteemid. Nüüd on haridusministeeriumis valminud aga uus karjäärimudel, mis sisuliselt taastab selle vana süsteemi, lihtsalt uue nime ja veelgi tsentraliseerituma korraldusega.

Kui kunagi toimusid vanemõpetaja hindamised (koos sellega kaasnenud anomaaliatega) kooli sees, siis nüüd soovitakse juba vanemõpetaja tasemest alates koondada otsustamine riikliku komisjoni kätte ning muuta see taotlejate jaoks tasuliseks. Tundub mitte progressi, vaid tagasipöördumisena vanasse sängi, mis kuivendati põhjusega.

Tekib küsimus: kui 2013. aastal jõuti järeldusele, et see mudel ei töötanud (kunagi), siis miks peaks sisuliselt sama loogika järgi loodav uus mudel nüüd ootamatult tööle hakkama?

Koormus aina paisub

Enamik Eesti õpetajaid ei tööta praegu  neile seadusega ette nähtud 35-tunnise tööajaga, vaid nende töönädal kestab palju-palju kauem. Eriti teravalt on seda tunda nn puudusainetes – matemaatikas, füüsikas, keemias –, kus kvalifitseeritud õpetajaid lihtsalt ei jätku. Selle tulemusena õpetavad need, kes veel ametisse jäänud on, sageli ainet mitmes koolis korraga, annavad 30 ja enamgi kontakttundi nädalas, koostavad õpilastele individuaalseid õppekavasid, parandavad kontrolltöid, suhtlevad lapsevanematega ja täidavad lõputuid aruandeid.

Kokku moodustab see koormuse, mis on aastast aastasse üha suuremaks paisunud ning mille eest õpetajad ei saa tegelikult töö väärilist tasu. Paljud teevad mitme koha peal tööd mitte ambitsioonist, vaid soovist elementaarselt ära elada. Paljud ka seetõttu, et neil ei ole südant jätta koolis, kus kvalifitseeritud õpetajat pole, lapsed õpetamata või – mis sageli veelgi hullem –, lubada klassi ette „õpetama“ inimene, kes on õppekava läbimisel „õpetatavas“ aines lastest ühe tunni võrra ees.

Ma ei imestaks, et kui sellisele katkemise piiril töötavale õpetajale pakutakse „karjäärimudelis sammuke kõrgemale liikumist“ – näiteks vanemõpetaja taset –, siis küsiks enamik: „Kust ma selleks aja võtan?“

“Kui katkemise piiril töötavale õpetajale pakutakse „karjäärimudelis sammuke kõrgemale liikumist“ – näiteks vanemõpetaja taset –, siis küsiks enamik: „Kust ma selleks aja võtan?“

Karjäärimudelil tõusmine ja sellel püsimine eeldab mahuka portfoolio kokkupanekut: tõendusmaterjalid, analüüsid, arenguplaanid, tunnivaatluste kokkuvõtted, eneseanalüüsid, koolituste kirjeldused ja veel palju muud. Lisaks tuleb tasuda kutsekomisjonile taotlustasu, mis ulatub sadadesse eurodesse. Kui sellele kõigele lisada, et vanemõpetaja „tiitlit“ omavale õpetajale lubatav lisatasu on umbes paarsada eurot kuus, meisterõpetaja puhul siiski veidi enam, küsibki õpetaja endalt: „Kas see tõesti on seda väärt?“, ja leiab, et ei ole.

Eriti loodusainete õpetajad, kellest märkimisväärne osa on juba pensionieas või sinna lähenemas, eelistaksid kulutada oma vähest vaba aega (ja raha) lapselaste, hobide või lihtsalt puhkuse peale, mitte järjekordsele dokumendipaki või portfoolio koostamisele.

Mudel kogenumaid spetsialiste ei kõneta

Tulemuseks on paradoks: karjäärimudel, mis peaks motiveerima ja hoidma parimaid õpetajaid, ei kõneta just kõige tugevamaid ja kogenumaid spetsialiste, sest nende jaoks on see ajamahukas bürokraatia, mille tööalane ega ka aineline kasu ei kaalu üles ajakulu. Need sadakond eurot, mille „kõrge“ tiitel juurde lisab, saab teenida veel heledamalt põledes, paar tundi nädalas rohkem lapsi õpetades.

Meenub aeg, mil olin veel algaja õpetaja. Millegipärast omistati mulle (küllap tegi toonane koolidirektor seda absoluutselt ebaseaduslikult) kohe ülikoolist tulles õpetaja ametijärk. Minu kõrvalklassis töötas pedagoog-metoodik, legendaarne õpetaja Tõnu, kes nüüd juba aastaid taevases koolis õppijaid harib.

Elasime mõlemad Kuusalu alevikus, mis asub umbes 1,5 kilomeetri kaugusel koolimajast, ning tookord oli kombeks kodust koolimajja jalutada.

Nii juhtusime sageli hommikul kohaliku Nurga poe juures kokku ning kõndisime koos kooli, ise samal ajal nii kooli kui maailma asju puudutavatel teemadel arutledes. Mina ei jõudnud ära imestada kui tore, inimlik ja heas mõttes lapsemeelne oli Tõnu (oma pedagoog-metoodiku staatusest hoolimata), Tõnu aga ei unustanud pidevalt rõhutada ja imestada, kui tark ja laia silmaringiga noor inimene olen mina. Tundsin end seda kiitust kuuldes sõna otseses mõttes kõrvust tõstetuna. Nii me siis kõndisime koos kooli ikka kohe mitu-mitu aastat. Ühel hetkel sain Tõnu jutust teada, et ta ei olegi enam pedagoog-metoodik, vaid „kõigest“ vanemõpetaja.

Mäletan, et küsisin tookord üllatusega, miks küll nii läks. Tõnu rehmas käega ja ütles, et ei viitsinud selle paberimajandusega, mis „kõrge ametikoha“ ja „suure palgaga“ kaasas käis, jamada, vaid pühendas oma aja pigem lastele keemia, bioloogia ja rahvatantsu õpetamisele.

Viie aasta möödudes sai Tõnust vanemõpetaja asemel „lihtne“ õpetaja, sest ka vanemõpetajaks saamiseks tuli läbida kümneid ja kümneid tunde enamasti sisutuid, suure kogemusega õpetajale väikese kasuteguriga koolitusi, ning täita tonnide kaupa dokumente.

Kas nende umbes seitsme aastaga, mille jooksul pedagoog-metoodik Tõnust sai õpetaja Tõnu, tema õpetamise tase langes? Väidan, et mitte! Küsimus on prioriteetides. Kas pidada oluliseks  ametijärgu ning kõrgema palga säilimist või pühendumist õpilastele? Selles on küsimus!

Ja nüüd plaanib ministeerium sajad, kui mitte tuhanded meisterlikud, laste, vanemate ja kolleegide poolt palavalt armastatud õpetajad panna valiku ette: kas pühenduda õpilastele või ametijärgu taotlemisele? Ilmselt on enamiku, nagu ka allakirjutanu jaoks vastus lihtne: ikka lastele, sest niikaua kuni juba algajale õpetajale elamisväärset palka maksta ei kavatseta, jäävad palga ja karjäärimudeli pärast kooli tööle mõned üksikud.

Kommentaarid

  1. Õpetajale tuleb maksta staažitasu nagu tehakse seda näiteks Soomes, mitte ahistada ülekoormatud kõrgharidusega tippspetsialiste veel mingi müstilise karjäärimudelist tuleneva portfoolio täitmise nõudega, mis pigem viivad kogenud ja metoodikuoskustega vanemõpetajad kooli igapäevatööst eemale ja panevad peale põhjendamatult aeganõudva, kuluka ja vähemotiveeriva pädevuse tõestamise kohustuse. On ju selge, et südamega oma tööd tegev koolijuht hindab oma õpetajate pädevust ja toetab õpetajate enesetäienduse vajadust niiehknaa iga-aastaste tunnivaatluste, arenguvestluste ja õpilaste tulemuste mõõtmisega (kooli esindamine olümpiaadidel, eksamitulemused jne) ja tagasiside andmisega. Pikema staažiga Soome õpetajad saavad ka kõrgemat töötasu – sarnane võiks olla süsteem ka Eestis:
    • Põhikooliõpetajad: pärast 5 tööaastat suureneb töötasu 4%, pärast 8 aastat 3%, pärast 10 aastat 6%, pärast 15 aastat ja 20 tööaastat 6%.
    • Gümnaasiumiõpetajad: pärast 5 tööaastat suureneb töötasu 6%, pärast 8 aastat 2%, pärast 10 aastat 10%, pärast 15 aastat 4% ja 20 tööaastat 6%. Töötasu on kumulatiivne, nii et äsja kvalifitseeritud gümnaasiumiõpetaja teenib 3192,13 € ja pärast 20-aastast kogemust 4185,22 € kuus (sama palju töötunde nädalas). (vt lisa https://etag.ee/wp-content/uploads/2023/10/Kogumik-2023-web.pdf) Teine küsimus puudutab hoopiski seda, et on üllatav, kuidas saab avalikkuses Eesti õpetajaskonda esindada, kogu haridussektori nimel sõna võtta ja ministeeriumiga läbi rääkida peamiselt ainult Eesti Haridustöötajate Liit (EHL), mis koondab kutseühingusse ju vaid umbes 20% kogu riigi töötavast õpetajaskonnast, samas Soomes kuulub aga õpetajate ametiühingusse 90% ja Läti õpetajate ametiühingusse 42% haridus- ja teadustöötajatest. (Vt lisa Elis Culleni magistritööst https://dspace.ut.ee/server/api/core/bitstreams/d9a3925c-2495-4213-9ffd-7b5ecee4611a/content). EHL lööb lokku karjäärimudeli ümber, kuigi põhiaur peaks minema pigem staažitasude süsteemi väljatöötamisele ja rakendamisele, ka praeguses majanduslikus olukorras ei saa pugeda raha vähesuse taha, sest vastasel juhul ootab meid 10 aasta pärast ees tõeline “must auk”, kus koolid on kogenud õpetajatest tühjaks jooksnud ja ka alustavad õpetajad lahkuvad koolist pärast paariaastast ponnistamist (kui jätaks mh ära need haridus- ja kultuuriministrite “ajan-tühja-tuult-taga-reisid” nagu näiteks need hiljutised komangeeringud Uus-Meremaale või Lõuna-Koreasse, jääks ehk riigieelarvesse hariduse põhiülesannete jaoks rohkem ressurssi?). Oleks aeg ka Reemo Voltril peeglisse vaadata ja mõelda, miks kuulub EHL-i vaid iga viies õpetaja, miks tema esindatava organisatsiooni sõnum ei kõneta? Seevastu on EÕL (juba sõjaeelsel ajal suuremat osa Eesti õpetajaskonnast kokku koondanud Eesti Õpetajate Liidu õigusjärglane) algatanud suisa rahvaalgatuse õpetajate planeeritava karjäärimudeli peatamiseks (vt lisa https://opetajateliit.ee/?p=3322) – kaks haridustöötajate esindusorganisatsiooni, kuid täiesti vastanduvate suundadega? Kui juba õpetajate ühenduste tasemel on karjäärimudeli üle vastuolulised arvamused, kas ei oleks aeg teemale pidurit tõmmata ja mõelda, mis päriselt õpetaja motivatsiooni üleval hoiaks, et tänapäevases ülikiirelt muutuvas hariduspoliitilises tõmbetuules üldse sooviks oma ametis veel jätkata?

    Agnes Tambet

  2. Igati nõus nii artikli autori kui ka eelkommenteerijaga. Ei oska midagi lisada. Ainult imestada, kuidas me niikaugele oleme jõudnud siin riigis, et tegelike probleemide lahendamise asemel mängitakse mänge, udutatakse ja tehakse asendustegevusi. Ja seda kõige kõrgemal tasemel.

    Üks õpetaja

  3. Õpetajate tasustamine olgu hariduse ja väljatöötatud aastate eest,mitte vaid bürokraatidele mugava paberimäärimise eest,mis töökoormust veelgi suurendaks. Nagunii on välja mõeldud igasuguseid koosolekuid ja muid lisakohustusi.Õpetajatel pole enam ka vaheajad vabad – nad istugu koolis ja olgu kättesaadavad.

    Arvamus

  4. Aitäh selle artikli eest. Miks keegi seda niiöelda “karjäärimudelit” koostades ei kaasanud sinna õpetajaid? Kuidas on võimalik, et me paneme ühele palgaastmele hariduseta, äsja gümnaasiumi lõpetanud õpetaja ja magistriharidusega õpetaja, kellel suur kogemustepagas. Mina olen õpetajana töötanud 25 aastat, kunagi olin ka 5 aastat vanemõpetaja, läbisin selle atesteerimise ainult sellepärast, et noore inimesena oli mulle seda palgalisa väga vaja, et pangast kodulaenu saada. Kui see 5 aastat läbi sai, siis enam ei viitsinud sama kadalippu läbida. Kas ma olin edaspidi kuidagi viletsam õpetaja….?
    Niikaua, kui olen õpetaja olnud on alati valimistel räägitud, kuidas kõik uued valitsused tõstavad õpetaja palga riigi keskmisele tasemele. Paraku peale valimisi selgub, et raha pole…. Ja nüüd siis selline “karjäärimudel” peaks õpetajaid motiveerima seades samale palgaastamele keskhariduse- ja magistrikraadiga, kogemustega õpetaja. Motiveeritud pole ka kvalifikatsioonita õpetajad edasi õppima, kui palk sellest ei muutu.
    Ometi mulle meeldib minu töö, tean, et teen seda tööd edasi, aga kurb on, et seda tööd ei väärtustata.

    Õpetaja

  5. Omal ajal oli mul nii vanemõpetaja kui metoodiku ametijärk. Oli tõesti üksjagu rabelemist, et pabereid kokku saada. Kirjutadin artikleid, käisin keeleeksamil jne. Enam küll ei viitsiks sellega tegelda. Kusjuures kutsejärgu määramine oli siis ja küllap ka nüüd täiesti suvaline – keegi kusagil kõrgel-kaugel otsustab, vedades paberil punkte kokku! Usun küll, et kes ikka koolis 10-15 aastat vastu pidanud, see peab olema asjatundja, meister ja väätibki suuremat palka.

    Tiina V

  6. Ülikoolides on akadeemiliste ametikohtade arv päris suur. Kuna avalikku kriitikat pole kuulda, siis tundub, et sealne karjäärisüsteem töötab vähemalt rahuldavalt.

    Üldhariduslikus koolis peaks siiski ka olema võimalik mingisugune mõistlik karjäärimudel. Ühe komponendina staaži arvestamine tundub asjakohasena. Kuid ainult sellest ilmselt ei piisa. Kui vajalikke pedagoogilisi eeldusi lihtsalt pole, siis ei aita ka pikk staaž tippu jõuda. Bürokraatia tuleb muidugi maha suruda, kuid mingeid näitajaid annaks siiski arvestada. Kasvõi näiteks pühendumust õppetööle, mida artiklis on rõhutatud. Küll direktor näeb ja hindab, kes on kes. Ega koolis pole saladus, kes on suurepärane õpetaja, kes tubli keskmik ja kellel on veel palju arenguruumi.

    Magistrikraadi nõuet pole eriti vaidlustatud, kuigi selle omandamine nõuab oluliselt suuremat vaeva kui pedagoogilise võimekuse tõestamine. Kuna kõrgkooli õppejõududelt ei nõuta mingisugust pedagoogilist haridust ja vähemalt enamus neist tuleb edukalt toime, siis võiks ka kooliõpetajaks karjääripöörajatele leida kaheaastase pedagoogilise magistrihariduse kõrvale mingeid paindlikumaid kompromisslahendusi, mis võimaldaksid näiteks ühe aastaga järje peale jõuda.

    Lubage kaugeid aegu kõrvutada. XX sajandi alguses võis algkooliõpetajaks saada linnakooli haridusega: kolm aastat alusharidust + kuus aastat linnakooli + üks lisa-aasta õpetajakoolitust linnakoolis. Täpsustan, et see ei olnud isegi mitte keskharidus.


  7. Kui õp Tõnu loeb keemia tunnis õpilastele “Tõde ja õigust” ja “unustab” ära, et ta peaks keemiat õpetama või räägib selkest kui tähtis on rahvatants ja nii tunnist tundi, kas ta siis peab olema kõrgema kvalifikatsiooniga õpetaja või mida me peaks sellest järeldama?
    Lõpuks sõltub kõik sellest kuidas sellel paista lastakse. Ja seda artikli kirjutaja kindlasti teab oma kogemusestki.


  8. Tahaks kommenteerida põhjalikult ja ülevaatlikult aga selle kasutegir on väga väike. HTM tuleb välja hariduse kosmeetiliste parandustega, millest enamus on suunatud õpilastele ja juba mitu aastat pole mitte ühtegi nn parendust tehtud õpetajate jaoks. 2026 tuleb hariduse jaoks tõenäoliselt murranguline, sest kvalifitseeritud õpetajate osakaal väheneb kriitilise tasemeni.

    Kvalifitseeritud õpetaja definitsioon on määratlemata ja ka statistiliselt hämav. Kui õpetajal on magistrikraad või sellega võrdsustatid haridus ning sinna juurde lisaeriala kasvatusteadustes aga õpetajal pole Kutsekoja kvalifikatsioonitõendit, siis kuidas seda õpetajat statistiliselt käsitletakse?

    Endiselt pole ka selgust selles, millise tulemuseni jõudis Aaviksoo, kes pidi uurima, kuidas täpselt kasutatakse riigieelarvest KOV-idele eraldatud hariduse jaoks mõeldud raha?

    Pole ka selge, mis rolli täidab Tallinna Haridusamet ja Harno ning mis juhtub, kui need ametid likvideerida ning suunata see raha õpetajate palkade restruktureerimiseks.

    Vassimist rahade ümber on palju ning seda on olnud lihtne teha, sest Eestis on enamus õpetajaid naised, kes töötavad suurel määral missioonitundest ajendatuna. Mingit laadi emainstinkt, kus tahetakse järeltulevat põlvkonda ellujäämiseks ettevalmistada ning iseenda vajadused surutakse suurema eesmärgi nimel alla.

    Õpetaja

  9. See karjäärimudel tekitab väga suuri pingeid. Kindlasti on selle tulemuseks palju lahkujaid.


  10. Olen ka üks õpetajatest, kes Aaviksoo 2013 reformiga enda nii “kõrgest kategooriast” kui “kõrgest töötasust” päevapealt ilma jäi. Tagantjärgi hinnates kahetsen sügavalt nende mõlema korduvatele taotlemistele mõttetult raisatud aega enda elus. Sest tegelikult asendasin sel moel oma tööandja poolt saamata jäänud tunnustust. Bürokraatlik sublimatsioon, ei muud. Mineviku saavutused (aukirjad/tunnistused/analüüsid) tänases hetkes ei päde. Sest kõik õpetajad ehitavad enda tegevusväljundid muutuvatesse tingimustesse, iga päev. Vaid kogemusbaas annab siin vaieldamatu eelise + laiema pildi. Tuulises tänapäevas ongi ainus adekvaatselt motiveeriv tunnustus õpetajale tema staaži, s.t. kogemuse koefitsiendipõhine arvessevõtt töötasu arvestamises. Toimiv kool vajab püsikaadrit, kes suudab õppetöö püsiväärtusi muutumatus rahus realiseerida + endale järeltulija kasvatada. Muu ei loe. Katkestatud sisekultuuriga kool jääb keerlema näiliste asendustegevuste ringi.

    ka üks õpetaja

  11. Saba tuli tõesti palju kergitada. Sai tehtud metoodik ja viie aasta pärast ka seda kaitsta. Palju oli ärakäimisi tundide arvelt. Näitused, koolitused, liidu üritused.Kõik oli tore, kaastöötajad kiitsid jne, oli palju tunnustust. Nüüd pühendudes lastele ja minnes süvitsi ei märka enam keegi, kuigi minu silmis on õpetamise kvaliteet tõusnud.
    Hetkel olen tegevõpetaja pooleteise koormusega, et ellu jääda ja oma arved ära maksta. Riiklikult peaks olema tuntav staasitasu töötatud aastate eest.

    Urmas Pohlak

  12. Staažitasud oleks tunduvalt õiglasem lahendus. Seda ei rakendata aga seetõttu, et enamus meie õpetajaid ongi juba üsna pika staažiga. See tähendaks, et riik peaks terviksummana õpetajate palkadeks märksa rohkem raha välja käima, kui ta seda teha plaanib. Seetõttu eelistatakse Haridusministeeriumis bürokraatlikku atesteerimistaotluste mudelit, arvestades, et paljud kogenud õpetajad loobuvad bürokraatia keerukuste tõttu taotluste esitamisest. Samuti on selline diferentseerimine kasulik ka õpetajate ühtsuse murdmisel ja tulevaste streikide murdmisel. Sest nii saab kollektiivse palganõudmise summutada häma ajamise abil: ” näete, me oleme ju süsteemi tekitanud kõrgema palga taotlemiseks. Miks te seda ei kasuta siis?”
    Toetan täielikult artikli autori seisukohti, ta juhib tähelepanu õigetele asjadele.

    30 aastase staažiga õpetaja

  13. Jah. See kärjäärimudel on välja mõeldud selleks , et bürokraadid saaksid rohkem tegeleda oma asendustegevustega. Ainuke õiglane lahendus on palga sõltuvus staažist. Ja veel tahaks lisada, et ära tuleb lõpetada vaheaegadel direktorite poolt korraldatavad sundkoolitused.


  14. Tänud Enn Kirsmanile teema täieliku valgustamise eest! Ja ka mõnedele kaaskommenteerijatele!
    Kuidas siis tekivad äkitselt sellised õhku täis karjäärimudelid? Arvata on, et kas minister, kantsler või mõni poliitik viskab sellise populistliku loosungi õhku, siis luuakse ja komplekteeritakse osakond ning mudeldamine hakkab pihta! Varasema perioodi tõestatud negatiivsed näited, praktikad, heidetakse kõrvale ja astutakse sama reha otsa, selmet arvestada kogemustega õpetajate ja koolijuhtide arvamusi.
    Ja üldse võiks kogu sellest üleshaibitud, kõrgelennulisest õpetajate koolitamise süsteemist veidi ratsionaalsema, odavama süsteemi poole liikuda. Selleks väike tagasipõige ajalukku. Tartu Pedagoogilise Kooli Pärnu filiaalist said 1967-1978 võimlemisõpetaja kutsetunnistuse 386 õpetajat. Põhikooli baasil oli õppeaeg 4 aastat, keskhariduse baasil 2 aastat. Ka enda õpetaja oli selle kooli lõpetanud, hiljem mitu kolleegi samast koolist. Sobis küll! Aga nüüd äkki , ei sobi! Miks küll! Sellise mudeli põhjal võiks edukalt anda hariduse I -III kooliastme õpetajatele! Ja täiesti mõistetamatu on mulle, miks alushariduse õpetajatel peaks olema kõrgkooli diplom? Kas seal tegeletakse kosmoseteadusega?
    Lugedes ka ÕL mõningaid kõrgelennulisi artikleid hariduselu kohta siis tundub, et nende autoriteks on
    veel targemad ja pühamad isikud, kui Püha Isa ise!

    Viktor Välk

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajate karjäärimudel tekitab endiselt lahkhelisid

Õpetajate karjäärimudelit puudutav seaduseelnõu ootab Riigikogus teist lugemist. Paraku sisaldab see kohti, mis endiselt kõigile asjaosalistele meeltmööda…

14 minutit

Kas Riigikogu tõesti toetab „pikka plaani“ õpetajate järelkasv hävitada?

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõu ei toeta ühegi õpetaja karjääri.

Haridusorganisatsioonide hiljutine ühispöördumine,…

3 minutit

Ülikoolist peab saama innovatsiooni sünnipaik

Eestis räägitakse sageli, et ettevõtted liiguvad kiiremini kui ülikoolid. Ühed tegutsevad turu survel, teised kulgevad oma akadeemilises ajarütmis,…

5 minutit
Õpetajate Leht