Mulle tundub, et viimasel ajal on kasvanud haridusliku erivajadusega ning madalama võimekusega õpilaste arv. Kõik see paneb suure koormuse õpetajale. Nimelt soovib õpetaja tulla õpilasele igati vastu ja teeb seetõttu lisakonsultatsioone, mis suurendavad oluliselt õpetaja töökoormust. Seetõttu on paljud õpetajad haiged, tööl käivad õpetajad asendavad haigeid õpetajaid, mis asetab veelgi suurema kandami õpetaja õlule. Väidan seda kõike, toetudes enda kogemusele ja õpetajatööle, näen sellist olukorda iga päev. Olgugi, et oma väikese staažiga, aga sellegipoolest on kõik eelpool nimetatu selgelt nähtav.
Olen mõelnud hariduse tulevikule ja võimalikule arengule. Pakun siinkohal välja lahenduse, mida ise olen juba kasutanud ning mis ei pruugi lahendada kogu eelpool nimetatud probleemide jada, aga ehk pakub õpetajale siiski leevendust. Nimelt võiks kõikides vähemasti põhikooli tasemel antavates ainetes põhiteemad olla kaetud videotundidega.
Videotunnid või videoõpetused annavad õpetajale võimaluse paluda õpilasel vaadata kodus või koolis tunni/konsultatsiooni ajal põhimaterjal videona. Seejärel saab õpilane pöörduda õpetaja poole vaid täpsustavate küsimustega või konkreetsete probleemidega. Julgen arvata, et video on traditsioonilisest õpikust parem õppevahend, kuna see on uus, innovaatiline, interaktiivne õppevahend, mis sobib tänapäevase õpilase ja tema harjumustega rohkem (tänapäeva noor on harjunud vaatama YouTube’i videoid ning lugema teksti arvutiekraanilt, mitte paberkandjalt). Teiseks on õpiku tekst tihti suunatud üle keskmise või keskmise võimekusega õpilastele, kuid paraku ei saa madalama võimekusega õpilased sellest ka mitmekordsel lugemisel abi. Kolmandaks tundub õpiku tekst kuiv ja puine õppematerjal, kuid video võimaldab teemat selgitada sellisel kujul, nagu seda tehakse tavapäraselt igas õppetunnis. Neljandaks asendab video parimal võimalikul viisil puudutud tundi – õpilasel on video abil võimalus siiski tunnist osa saada.
Selliseid õppevideoid peaksid kindlasti tegema spetsialistid, kes jälgiksid kõikvõimalike seletuste metoodikat ning sobivat didaktikat. Videod ei tohiks igapäevasest ainetunnist oluliselt erineda. Need peavad olema arusaadavad ka kehvemate võimetega õpilastele. Videod peaksid tegema/koostama/looma õpetajad ise.
Meie, kes me oleme aktiivsed, innovaatilised ja võimekad – võtkem ideest kinni ja tehkem oma elu paremaks. Ärge jätkem loodud õppematerjali vaid enda kasutada. Jagagem seda, sellest on abi nii meile endale kui ka meie õpilastele.
Lisa kommentaar