Madli Leikop
Madli Leikop

Meeril on üks väike robot …

Madli Leikop
Madli Leikop
5 minutit
40 vaatamist
Madli Leikop

Edisoni haridusrobotite komplekte peaks meie koolides-lasteaedades olema juba sadakond. Seda statistikat, kui aktiivselt neid õppetöös kasutatakse, paraku veel ei peeta, aga kindel on, et iga uus tahab harjumist.

Martna põhikooli matemaatika-, arvutiõpetuse ja robootikaõpetaja Kairi Mustjatse ütles, et kokkupuude Edisoniga on üsna lühiajaline − ta on robootikaringis 3.−6. klassi õpilastega seda robotit katsetanud ja enne ise veidi robotiga tegutsemist õppinud.

Kirjutasimegi Edisoniga muusikat. Mulle tundub, et see pakkus poistele-tüdrukutele huvi. Pidin sinna juurde üsna palju noodiõpetust seletama, nii väikesed lapsed ei teadnud midagi sellest, et heliredelit on võimalik kirjutada ka c, d, e, f jne. Siin näen küll võimalust Edisoni robotit õppetööga siduda,” sõnas Mustjatse. „Edaspidi kavatsen Edisoni ainetundides kasutada. Küll aga pean ütlema, et see on üsna kapriisne sell. Ta saab oma voolu patareidest ja need saavad väga ruttu tühjaks.”

Mis on Edison?

Edison on Lego klotsidega ühilduv programmeeritav väike robot, millel on kohe olemas ribakoodidest ülesõitmise abil aktiveeritavad püsiprogrammid. Ehk siis Legoga saab robotit isikupäraseks disainida, püsiprogrammide käivitamiseks on vaja välja printida neid aktiveerivad ribakoodid paberil või kasutada roboti õppematti – ja võibki esimeste sammudega robootikas alustada.

Näiteks juhtida robotit käteplaksu abil, panna ta valguse suunas liikuma, kõndima joonel või hoopis joone taha seisma jätta. Suurematele lastele pakub rõõmu roboti programmeerimine rakendusega või arvutis. Iseprogrammeerimine vajab tarkvara, mida saab installeerida äpina või kasutada otse internetis (Edware).

Edisoni haridusroboti eesmärk on äratada lastes huvi robootika ja programmeerimise vastu. Edisoni püsiprogrammide eesmärk on tutvustada lastele roboti andureid ja keskkonnale reageerimist lihtsa, arusaadava tegevuse kaudu.

Esimesed sada

Suurem huvi nende kasutamise vastu õppetöös tekkis siis, kui robotivõistlus Robotex kuulutas juulis välja taotlusvooru haridusasutustele saja Edisoni robotikomplekti jagamiseks. Et Robotexil on tänavu esmakordselt kavas ProgeTiigri haridusrobotite võistlus kuni 12-aastastele lastele, innustas see samm kindlasti mõndagi meeskonda osalema. Ja et praeguseks on komplektid kätte jagatud, siis juba ka harjutatakse.

Haanja kooli õpetaja Triinu Gross­mann: „Olen Meet Edisoni katsetanud 1.−3. klassi õpilastega. Esimeses tunnis tutvusime robotitega ribakoodide abil eelprogrammeeritud programme katsetades. Õpilastele väga meeldis, eriti robotite sumo. Proovisime läbi kõik matil olevad koodid.

Teises tunnis tutvusime Edware’i tarkvara veebiversiooniga. Kõigepealt programmeerisime muusikapala. Tunni lõpuks mängisid kõik neli Edisoni robotit „Rongisõidu” laulu. Kõik viis õpilast, kellele Meet Edisoni õpetan, käivad ka muusikakoolis, ning meloodiastringi c5d5e5f5g5g5g5 … jne loomine oli neile põnev. 

Kolmandas tunnis panime roboteid liikuma. Sidusin tunni alguse matemaatikaga. Tuletasime meelde, mis on sirgjoon, kõverjoon ja murdjoon. Seejärel asusime roboteid liikuma programmeerima, esialgu otse ja seejärel pöörama vasakule ning paremale. ­Uurisime, kuidas liiguvad mootorid pööramise korral. Kasutasime ka Loopi, lõpmatuseni kordamise funktsiooni. Kinnitasime robotite külge vildikad ja nii oli veel põnevam jälgida roboti liikumist. Tunni lõpuks valmis lausa kunstiteos.

Robotexile läheme, kuna saime Robotexi kaudu kaks robotit. Võistlustööd saab siduda mitme ainega ja see on loov ning põnev väljakutse õpilastele. Programmeerimisega tegelen üks tund nädalas mina ja meisterdamises aitab üks algklassiõpetaja.”

Võistlust toetab HITSA

Haridusrobotite (BeeBot, Ozobot, Edi­son ja muud sarnase taseme ning keerukusega robotid) võistlust korraldatakse Robotexil Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse eestvedamisel ProgeTiigri programmis eesmärgiga toetada laste ja noorte huvi, oskusi ning kaasatust tehnoloogia kasutamisel ja loomisel. Võistlusel esitatakse vastavalt etteantud teemale („Tore päev robotiga”) programmeeritud robotit, mis sooritab kindlat tegevust. Loovus ja uuenduslikkus on sellel võistlusel tähtsamad kui kiirus ja jõud. Võistluse täpsed reeglid leiab Robotexi kodulehelt ja registreerimine on avatud 1. novembrini.

ProgeTiigri programmijuhi Mari-Liis Peetsi sõnul on HITSA viimased kolm aastat taotlusvoorude kaudu toetanud lasteaedu ja koole haridusrobotite soetamisel. „See tuli täiesti loomulikult, et aitame Robotexil ProgeTiigri haridus­robotite võistlust korraldada. Et robotid ja laste oskused ei jääks ainult õpetajate teada, vaid lastel oleks võimalus omandatud oskused proovile panna. Haridusrobotid on üldjuhul kompaktrobotid, mis pakuvad robootikas esimeste sammude tegemiseks, loovuse ja abstraktse mõtlemisviisi arendamiseks suurepäraseid võimalusi.”

Möllame edasi!

Rääma põhikooli haridustehnoloog Mart Kimmel katsetas 4. ja 6. klassi õpilastega robootikaringis Edisoni roboteid päris esimest korda. „Näha oli, et lapsed oskasid lugeda juhendit ning kõdida Edisoni nii kõhu alt (sisselülitus) kui ka seljalt (salvestusnupp ja käivitusnupp),” kõlas Mart Kimmeli esmane kommentaar vahetult pärast katsetust. Laste reaktsioonid olevat ka väga vahvad olnud: „Juba ta vilgub, juba ta liigub, juba ma plaksutan ja ta liigub. Väga äge!”, „Nonii, kas sa, Edison, saad hakkama takistuse vältimisega?”, „Mmm, minisumot julged?”, „Jälle see Edison, kellest üks teeb ringe ja teine paneb plehku!”, „Tänaseks puhka ja varsti möllame edasi!”.

ProgeTiigri haridusrobotite võistlust toetab HITSA Euroopa sotsiaalfondi meetme „Kaasaegse ja uuendusliku õppevara arendamine ja kasutuselevõtt” raames.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht