Sirje Pärismaa.

Vanamoodi enam ei saa

Sirje Pärismaa.
3 minutit
14 vaatamist
1 kommentaar
Sirje Pärismaa

Võtsin kõik õpetajad endaga linna kaasa,” ütleb aeg-ajalt koolitustel-konverentsidel ühe väikese maakooli söakas direktor. „Mis siis lapsed teevad?” küsisin esimene kord üllatunult. Enam ei küsi, sest nüüd tean: koolis on samal ajal digiõppepäev.

See pole siiski hiirte pidu, kui kassid läinud. Ülesandeid tuleb täita kodus digiseadmeid kasutades, vastavalt õpetajate koostatud kavale. Pedagoogidega saab suhelda veebis, kui peaks tekkima küsimusi, millega ise hakkama ei saa. Kooli ust lukku siiski ei panda, koolipäev toimub õpilastele, kes kodus digiseadmeid kasutades õppetööd teha ei saa.

Digiõppepäevi on nii ülekoolilisi kui ja klassi omi. Õpetajale on kaugõppimine hea võimalus minna koolitusele, ilma et peaks asendustundide pärast muretsema.

Tuttav lapsevanem rääkis, et on imestusega jälginud oma teises klassis õppiva poja tööjõudlust ja kiirust tol päeval. Paari tunniga olid ülesanded täidetud, õpetaja kontrollitud ja saigi õue minna. Kes tahab poole päevani voodis pikutada, võib ka seda teha, sest ülesanded võib ära teha alles õhtul. Nii nagu kellegi südametunnistus lubab.

Õpetajad annavad kaugõppijatele ka tavatunnist erinevaid ülesandeid. Ükskord oli tööjuhend selline: „Väljas on täna sulailm. Mine õue, tee lumememm, pildista ja saada foto mulle.”

Usun, et aastate pärast mäletavad õpilased just neid erilisi ja teistmoodi päevi. Eespool kirjeldatud koolis sünnib kogu aeg midagi põnevat ja harivat. Näiteks ootavad lapsed korra aastas toimuvat öökooli, mil nad ­ööbivad koolimajas ja teevad seal muuhulgas ka teaduskatseid.

Kuu aega tagasi kirjutas Õpetajate Leht PISA tipuriigis Soomes tänavu aset leidnud õppekava muutustest, mis muudavad olulisemaks rühmas õppimise ja võõrkeeled. Eesmärk pole enam kitsad akadeemilised oskused, vaid õpitervikud, kriteeriumiks tuleviku kool.

Soome koolis toimuvad muutused on pannud meie kooliinimesi küsima, miks meie pole pioneerid ja muudkui räägime uuenevast õpikäsitusest, ilma et tipptasemel otsuseid tehtaks.

Õnneks on üsna paljud koolid aru saanud, et kui tahad midagi muuta, alusta enesest. Need, kes tunnevad, et vanamoodi enam ei saa, on kasutusele võtnud teemapõhise ja projektõppe, avatud õpperuumi, kujundava hindamise, klassiruumist ja koolimajast väljas õppe ja mitmeid muid mooduseid.

Asjad maailmas on oluliselt lihtsamad, kui ette kujutame,” kirjutas sotsiaalmeedias hiljuti üks koolijuht. „Teeme ise õigeid asju õigel ajal ja õigesti. See, kuidas miski ametnik mõtleb, on suva, nemad pole kunagi midagi innovaatilist haridusse toonud, kahjuks.”

Kommentaarid

  1. vanamoodi enam ei saa, aga uut moodi ka ei oska. Kooli igavene küsimus, kuna kõik uus on ometi kaugema aja või hiljutine vana. Kas koolijuht ei ole ikka ka ametnik riigi toimimise ahelas? Kool on üks vististi kõige kiiremini muutuv süsteem, kui just uutma asuda näiteks tehnoloogia kõrval. Aga värskeid mõtteid on alati ja kõigil ühiskonna tasanditel vaja, st igavuse kätte mitte känguda. nii on see ka alati olnud.
    „Asjad maailmas on oluliselt lihtsamad, kui ette kujutame,” kirjutas sotsiaalmeedias hiljuti üks koolijuht. „Teeme ise õigeid asju õigel ajal ja õigesti. See, kuidas miski ametnik mõtleb, on suva, nemad pole kunagi midagi innovaatilist haridusse toonud, kahjuks.” Ei tea, kelle tsitaat see on, aga suureliselt kõlab küll, nii ma arvan.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht