ÜHISPÖÖRDUMINE kaasava hariduse teemal

3 minutit
11 vaatamist

Kuigi eri organisatsioonid ja sihtrühmad on oma ettepanekud käesoleval aastal nii suuliselt kui ka kirjalikult Riigikogu kultuurikomisjonile edastanud, peame vajalikuks esitada oma ühispöördumise Riigikogule, haridus- ja teadusministrile, peaministrile ja vabariigi presidendile.

Me ei toeta põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise ja sellega seoses teiste seaduste muutmise seaduseelnõu SE519 vastuvõtmist, kuna puudub muutuste prognoos ja mõjuanalüüs ning kaasava hariduse dokumendi koostamisse ja seaduseelnõu menetlemisse ei ole ametlikult (mh eelnõuga kaasasoleva seletuskirja põhjal) kaasatud seadusemuudatuste ühte peamist osapoolt ehk õpetajaid. Oleme arvamusel, et käesolev seaduseelnõu

ei toeta iga lapse arengut, kuna omavalitsuste erineva sotsiaalmajandusliku seisukorra, koolipidaja rolli mõistmise ning käesoleva teema oskusteabe tõttu on lapsed ebavõrdses olukorras ning me ei näe sellel tasandil konkreetse lapse vajadustest lähtuvat paindlikkust. Planeeritavad regulatsioonid ei arvesta laste vajaduste ega koolide võimalustega;

ei loo selgust, kuidas riik tagab selle regulatsiooniga kõigile inimestele kvaliteetse ja valikurohke hariduse omandamise võimalused (tugispetsialistid, abiõpetajad, lisaruumid, õppevahendid – sh eri raskusastmega õpikud igas aines ja igale klassile), kuidas on võimalik kavandatavat rakendada ja kuidas eraldatav raha tegelike abivajajateni jõuab;

ei anna kindlust, et seaduse rakendamine aitab reaalselt kaasa koolis ja ühiskonnas laiemalt kujunenud probleemide lahendamisele, kuna puuduvad lähteanalüüsid ja süsteemsed plaanid, rääkimata uuringutest. Kui elukestva õppe strateegia üldeesmärk sedastab, et kõigile Eesti inimestele on loodud nende vajadustele ning võimetele vastavad õpivõimalused, siis kõnealune seaduseelnõu ei arvesta reaalse olukorraga ega aita riiklikku strateegilist eesmärki täita.

Teeme oma ettepaneku:

1) muuta tõenduspõhine otsustamine ning hariduspoliitikate toimimise hindamine normiks,

2) korraldada riiklik haridusjuhtimine läbipaistvalt ning vajadus- ja tõenduspõhiselt, tehes lähteandmed, prognoosid ja mõjuanalüüsid kõigile osapooltele kättesaadavaks,

3) koostada kaasava hariduse põhimõtteid järgides riiklik koolitus- ja rakendusplaan hariduseesmärkide elluviimiseks,

4) luua riigi üldhariduselust lihtsasti mõistetav tervikpilt, mis hõlmab kõiki haridustasandeid, osapoolte koostööd ja toimivaid praktikaid olemasoleva ressursiga hakkamasaamisest.

Seda kõike selleks, et sisuliselt toetada iga õpilase arengut Eesti Vabariigis.

 

Eesti Õpetajate Liit
Eesti Klassiõpetajate Liit
Eesti Sotsiaalpedagoogide Ühendus
Eesti Lasteaednike Liit
Eesti Lastevanemate Liit
Eesti Lastekaitse Liit
Teise Keele Õpetajate Liit
Eesti Bioloogiaõpetajate Ühing
Eesti Kunstihariduse Ühing
Eesti Puuetega Inimeste Koda
Õpetajate Ühenduste Koostöökoda
Eesti Kehalise Kasvatuse Liit
Eesti Tööõpetajate Selts
Eesti Tehnoloogiakasvatuse Liit
Eesti Emakeeleõpetajate Selts
Eesti Prantsuse Keele Õpetajate Ühing
Eesti Maakoolide Ühendus

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajad Toompeal: vaja on siduvat palgakava ja väiksemat töökoormust

Õpetajad avaldasid koos päästjatega taas Toompeal meelt, et survestada riiki kindlustama neile järgnevateks…

6 minutit

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on põhikooli korduseksamite kaotamise vastu

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda saatis Haridus- ja Teadusministeeriumile arvamuse seoses põhikooli korduseksamite kaotamise ning põhikooli…

3 minutit

Aasta e-rehkendusest: kirg peab jõudma kooli!

Kümnete tuhandete e-rehkendajate õhin möödunud aastast annab märku, et matemaatika tase määrab paljude noorte tuleviku nii kõrghariduses kui…

5 minutit
Õpetajate Leht