Priit Pärnapuu.

Valida saab seda, mida on

Priit Pärnapuu.
2 minutit
23 vaatamist
Priit Pärnapuu.
Priit Pärnapuu.

Inimelu võtmise otsust ei tohi iial delegeerida masinale,“ on lühidalt pöördumise sisu, millele tänavu juulis kirjutasid alla paljud tuntud IT-arendajad üle terve maailma. Teiste seas kirjutas alla ka Eesti taustaga Jaan Tallinn – Skype’i üks asutajatest. Kaks ja pool kuud hiljem on pöördumisele alla kirjutanud üle kolme tuhande inimese.

Tuumapommi ei tohi iial luua,“ oleks sobinud ideaalselt mõnda 1930. aastate lõpu või 1940. aastate alguse füüsikute pöördumisse. Sellist pöördumist ajaloost paraku ei leia. Michael Frayni näidend „Kopenhaagen“ põhineb Natsi-Saksamaa tuumaprogrammi vedanud Werner Heisenbergi ja sõja ajal okupeeritud Taanist Ameerika Ühendriikidesse põgenenud tuumafüüsiku Niels Bohri päriselt aset leidnud kohtumisel. Kuid näidendi fookuses olev Heisenbergi katse kutsuda teisi füüsikuid üles moraalsetel kaalutlustel loobuma tuumapommi loomisest, kuulub pigem fiktsiooni või peategelase sõjajärgsesse katsesse selgitada Natsi-Saksamaa tuumaprogrammi luhtumist.

Ajaloost leiab hoopis vastupidise pöördumise: Albert Einstein selgitas augustis 1939 USA presidendile Franklin D. Rooseveltile adresseeritud kirjas tuumapommi loomise võimalusi ja kutsus üles uuringuid rahastama. Einstein ei ütle seda küll välja, kuid ridade vahel on selgelt tunda sõnumit: kui Ameerika Ühendriigid tuumapommi ei loo, teeb seda Natsi-Saksamaa.

Valikut tuumapomm või mitte tuumapomm polnud. Oli valik: meie tuumapomm või nende tuumapomm. Samamoodi on inimelu üle otsustavate masinatega praegu. Kumba soovite: meie omad või nende omad?

Küllap on õpetajakutsega matemaatikaõpetaja, kellel on matemaatikaharidus, parem kui ajaloolase taustaga matemaatikaõpetaja. Häda on aga selles, et matemaatikataustaga õpetajat ei pruugi valikute hulgas olla. Seda, keda ei ole, ei saa ka valida. Kumba soovite: ajalooõpetaja või inglise keele õpetaja taustaga matemaatikaõpetaja?

Tulevik võib avada uusi uksi õpetajate valikul: õpetajad, kes õpetavad videosilla vahendusel. Kumba soovite: ajalooõpetaja taustaga matemaatikaõpetaja siinsamas klassi ees või Hugo Treffneri gümnaasiumi matemaatikaõpetaja video vahendusel?

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist…

3 minutit

Mitteformaalõppe arvestamine – võimalus, mis eeldab head koostööd

Septembrist jõustunud seadusemuudatus, mis kohustab üldhariduskoole arvestama huvikoolides ja muudes mitteformaalsetes õppevormides saavutatud…

2 minutit

Kas koolil ja koolil on vahe?

Esimese klassi katsed on teema, mis ikka ja jälle päevakorrale tõuseb. Hiljuti seoses haridusliku ebavõrdsuse kasvuga Eestis, mistõttu haridusministeerium leiab,…

3 minutit
Õpetajate Leht