Priit Pärnapuu.
Priit Pärnapuu.

Valida saab seda, mida on

Priit Pärnapuu.
Priit Pärnapuu.
2 minutit
15 vaatamist
Priit Pärnapuu.

Inimelu võtmise otsust ei tohi iial delegeerida masinale,“ on lühidalt pöördumise sisu, millele tänavu juulis kirjutasid alla paljud tuntud IT-arendajad üle terve maailma. Teiste seas kirjutas alla ka Eesti taustaga Jaan Tallinn – Skype’i üks asutajatest. Kaks ja pool kuud hiljem on pöördumisele alla kirjutanud üle kolme tuhande inimese.

Tuumapommi ei tohi iial luua,“ oleks sobinud ideaalselt mõnda 1930. aastate lõpu või 1940. aastate alguse füüsikute pöördumisse. Sellist pöördumist ajaloost paraku ei leia. Michael Frayni näidend „Kopenhaagen“ põhineb Natsi-Saksamaa tuumaprogrammi vedanud Werner Heisenbergi ja sõja ajal okupeeritud Taanist Ameerika Ühendriikidesse põgenenud tuumafüüsiku Niels Bohri päriselt aset leidnud kohtumisel. Kuid näidendi fookuses olev Heisenbergi katse kutsuda teisi füüsikuid üles moraalsetel kaalutlustel loobuma tuumapommi loomisest, kuulub pigem fiktsiooni või peategelase sõjajärgsesse katsesse selgitada Natsi-Saksamaa tuumaprogrammi luhtumist.

Ajaloost leiab hoopis vastupidise pöördumise: Albert Einstein selgitas augustis 1939 USA presidendile Franklin D. Rooseveltile adresseeritud kirjas tuumapommi loomise võimalusi ja kutsus üles uuringuid rahastama. Einstein ei ütle seda küll välja, kuid ridade vahel on selgelt tunda sõnumit: kui Ameerika Ühendriigid tuumapommi ei loo, teeb seda Natsi-Saksamaa.

Valikut tuumapomm või mitte tuumapomm polnud. Oli valik: meie tuumapomm või nende tuumapomm. Samamoodi on inimelu üle otsustavate masinatega praegu. Kumba soovite: meie omad või nende omad?

Küllap on õpetajakutsega matemaatikaõpetaja, kellel on matemaatikaharidus, parem kui ajaloolase taustaga matemaatikaõpetaja. Häda on aga selles, et matemaatikataustaga õpetajat ei pruugi valikute hulgas olla. Seda, keda ei ole, ei saa ka valida. Kumba soovite: ajalooõpetaja või inglise keele õpetaja taustaga matemaatikaõpetaja?

Tulevik võib avada uusi uksi õpetajate valikul: õpetajad, kes õpetavad videosilla vahendusel. Kumba soovite: ajalooõpetaja taustaga matemaatikaõpetaja siinsamas klassi ees või Hugo Treffneri gümnaasiumi matemaatikaõpetaja video vahendusel?

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht