Tiina Vapper.

Lastest ja kokkuhoiust

Tiina Vapper.
2 minutit
77 vaatamist

Märtsis korraldas ASSITEJ Eesti keskus huvitava veebiseminari „Kes vastutab lapse kultuurikogemuse eest õppeasutuses“. Muuhulgas käidi seminaril välja kultuuriranitsa idee.

Mõte ei ole uus, juba mõned aastad tagasi räägiti vajadusest luua rahastusprogramm, mis aitaks kaasa, et igal lapsel, sõltumata tema elukohast ja vanema rahakotist, oleks võimalus saada osa heal kunstilisel tasemel kultuurielamustest. 

Praegu piirdub paljude laste kultuurikogemus kooli või lasteaeda külla tulnud truppide esinemisega, samas jäävad neil nägemata professionaalsete teatrite lavastused, mida mängitaksegi ainult teatrimajas. Harva satuvad õpilased kunstinäitustele, muuseumitundidesse, kontsertidele.

Hea uudisena tehtigi seminari lõpus teatavaks, et valitsuse koalitsioonilepingus on kultuuriranitsa kokkulepe sees ja kultuuriministeerium taotleb selle tarvis riigieelarvest 2022. aastaks ligi seitset miljonit eurot. See teeb iga põhikooliõpilase kohta umbes 50 eurot, mille eest saaks pakkuda kaks-kolm tasuta teatri-, kontserdi-, muuseumi-, näituse-, kino- jne külastust õppeaasta jooksul. Raha jagataks kohalike omavalitsuste kaudu nii munitsipaal-, riigi- kui ka erakoolidele ning kultuurisündmused valiksid õpetajad. Programm puudutakski esialgu üksnes põhikoole, lasteaiad jääksid välja.

Õpetajate hinnangul on selline programm suurepärane võimalus tutvustada õpilastele eri kultuurivaldkondi, avardada nende silmaringi, suunata kunstimaitset ning hiljem koos nähtu-kuuldu üle klassis arutleda. Kõige suurem roll õpilaste kultuuri juurde juhatamisel ongi praegu õpetajal. Oluline on seegi, et osaleda saab kogu klass, keegi ei pea kõrge piletihinna tõttu loobuma. 

2022. aasta riigieelarve seaduse eelnõu seletuskirjas torkab paraku silma, et kultuuriranitsa toetust on vähendatud ligi seitsmelt miljonilt ühele miljonile eurole aastas, seitsmele eurole õpilase kohta, mille eest ei saa soetada isegi üht piletit. Rääkimata seatud eesmärkide täitmisest.

Kultuur ja haridus on omavahel lahutamatult seotud ning teadmisi ei omandata ju üksnes koolis, pealegi on asju, mida koolipingis õppida ei saagi. Vähe tähtis ei ole seegi, et kultuuriranitsa toetus aitaks vähendada õpilaste kultuurist osasaamise võimaluste ebavõrdsust Eesti eri piirkondade vahel.

Kahtlemata on tähtis kulusid kokku hoida, aga kas see on kõige mõistlikum kokkuhoiukoht? 

17. novembril läheb riigieelarve eelnõu teisele lugemisele ja veel ei ole hilja otsus üle vaadata. Hea riigikogu, mõelge veel, enne kui otsustate! 

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Lastevanemate isekuse eest maksavad kõige haavatavamad

Viimase kahe aasta jooksul on ametit vahetanud umbes pool lastekaitsetöötajatest. Ühe varasema uuringu järgi lahkub aastas…

3 minutit

Mis on eesmärk?

Matemaatika riigieksamil spikerdamisest rääkides on oluline rõhutada, et keelatud abi kasutavaid eksaminande pole palju ja ka kahtlusaluseid on väga vähe. Kui mõeldagi, millised…

2 minutit

Koolide õppevara sõltub liialt postiindeksist

Õppevara tellimisest ja kasutamisest joonistub välja ebamugav pilt: süsteem püsib suuresti heade inimeste entusiasmil. Õpikud rändavad klassist klassi…

2 minutit
Õpetajate Leht