Anna-Liisa Jõgi.

Kasulik viide: Sekkumiste võimalikult tõhus planeerimine

Anna-Liisa Jõgi.
2 minutit
151 vaatamist

Me tahame tihtipeale midagi muuta, nii teaduses kui koolipraktikas. Tore oleks, kui muutus oleks tõenduspõhine, sest tõestuseta ei saa öelda, et just meie tegevus midagi muutis.

Ning veel toredam, kui muutus oleks teaduspõhine ehk sel oleks mingi põhjendus suuremas teoreetilises raamistikus, sest nii on sellest lihtsam mõelda. „Wise interventions“ on üks väga tore raamat! Esiteks antakse seal kompaktne ülevaade viimase paarikümne aasta mahukatest sekkumisuuringutest hariduspsühholoogias ja heaoluteaduses. Teiseks korratakse üle, ja üsna inimkeeli, et paljud asjad inimese tunnetuses ja käitumises sõltuvad mõtteviisist. Kolmandaks kirjeldatakse väga struktureeritult, kuidas kujundada sekkumisi ehk tegevusi inimeste õppimise või heaolu muutmiseks ja mil moel nende mõju tõendada. 

Üks keerulisemaid kohti sekkumiste planeerimisel nii teadlaste kui praktikute jaoks on noppida sekkumist vajavast suurest konstruktist või teoreetilisest raamistikust välja see komponent, millele võiks saada küüned taha. Ning seejärel mõelda välja, kuidas komponent inimkäitumises avaldub ja kuidas see kvantifitseeritaval moel kinni püüda ehk kuidas oleks võimalik muutust tõendada. 

Igasugune sekkumine on väga ressursimahukas ning „Wise interventionsi“ raamatus toodud artiklid aitavad ressursse säästa, olles toeks sekkumiste võimalikult tõhusal planeerimisel.

Walton, G. M. ja Crum, A. (2021). Handbook of wise interventions: How social psychology can help people change. The Guilford Press.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht