Raivo Juurak.
Raivo Juurak.

Õpetaja palvehelmed

Raivo Juurak.
Raivo Juurak.
3 minutit
1210 vaatamist

Mul on ka isiklik tööalane eetikakoodeks. Kümmekond põhimõtet, mida ma nimetan õpetaja palvehelmesteks, sest eetilised printsiibid on ju palvetamist väärt. Need põhimõtted kinnistusid mul töö käigus. Lihtsalt märkasin, mis töötab. Seega on mu palvehelmed suures osas koolielu esile kutsutud. Ühe helme – kiida avalikult, kritiseeri nelja silma all – leidsin  siiski keevitajate brigadiri tööjuhendist, mis oli kirjas Toivo Kitveli „Tööstuspsühholoogias“.

Hiljuti tutvustasin õpetaja palvehelmeid oma Facebooki sõpradele ja sealt tulid mõned helmed veel juurde. Aga vaatame neid helmeid lähemalt. 

LAISKUS

  • Mitte õpilane ei ole laisk, vaid õpetajal on valed meetodid.
  • Õpilane on nii laisk, kui laisk tal lastakse olla. (Meri Heinsalu lisandus FB-s)

KÄRKIMINE

  • Kärkida võib, kuid seda tuleb teha rõõmsalt, sisemise muhelusega.

KIITMINE

  • Kiida avalikult, kuid kritiseeri nelja silma all. Kogesin, et see Toivo Kitveli raamatust leitud põhimõte töötab väga hästi ka õpilaste puhul, rääkimata kolleegidest. 

DISTSIPLIIN

  • Ära kutsu tunni segajat üle klassi valju häälega korrale, sest see on avalik kriitika. Mine nagu muuseas tema juurde ja küsi, kuidas saad teda aidata. Temaga võib rääkida ka pärast tundi nelja silma all.  

OTSUSTAMINE

  • Pane õpilased oma õppimise asju ise otsustama ning oma otsuste eest ise vastutama.
  • Paku õpilastele valikuvõimalusi. (Meri Heinsalu lisandus FB-s)

EKSIMUS

  • Tee eksimusest kasulik õppetund.

DELEGEERIMNE

  • Veereta võimalikult palju oma töid õpilaste kaela.

KANNATLIKKUS

  • Treeni endas kannatlikkust, see on iga õpetaja tähtsaim omadus. (Egon Metsa soovitus FB-s)

KAHTLUSTAMINE

  • Kahtlusta õpilasi heades kavatsustes. Samuti kolleege.

PAHA TUJU

  • Mine tundi alati rõõmsa tujuga, ka siis, kui oled mustas masenduses. Nimetasin seda põhimõtet töiseks optimismiks. 

HEASOOVLIKKUS

  • Hea sõna ei võta tükki küljest!

Igal õpetajal on ju oma pedagoogilised põhimõtted, kuid vahel ei tule mõni õigel hetkel meelde. Õpetajakoolituses soovitatakse üle viie punkti korraga tahvlile mitte kirjutada, sest rohkem ei jää õpilasele meelde. Seega vajab kümmekonna põhimõtte meelespidamine palvehelmeste tuge. Libistad helmed hommikul sõrmede vahelt läbi, tuletad kõik põhimõtted värskelt meelde ja tunned end koolis terve päev sõiduvees. 

Kuid tõsi, vahel ei aita palvehelmedki. Nimelt olevat mingist eksperimendist selgunud, et mõnigi palvehelmestega varustatud piiskop ikkagi ei suuda ühe hooga kõiki kümmet käsku üles öelda.


Loe samal teemal:

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht