Mark Le Messurier ja Madhavi Nawana Parker, „Sõbralikult suhtlema! Sotsiaalsete oskuste õpe väikestele lastele“. Kirjastus Studium, 2024. 250 lk.

RAAMAT ⟩ Õpetame ja õpime sõbralikult suhtlema

Mark Le Messurier ja Madhavi Nawana Parker, „Sõbralikult suhtlema! Sotsiaalsete oskuste õpe väikestele lastele“. Kirjastus Studium, 2024. 250 lk.
3 minutit
96 vaatamist

Suvi on aeg, kui saab rohkem lugeda ja loetu üle mõelda. Teiste hulgas sattus mu lauale raamat õpetajatele ja lapsevanematele „Sõbralikult suhtlema!“ alapealkirjaga „Sotsiaalsete oskuste õpe väikestele lastele“, autorid Mark Le Messurier ja Madhavi Nawana Parker. 

Raamatu lood, tegevused ja mängud suunavad 4–8-aastaseid lapsi kuulama, kaasa mõtlema ja õigesti käituma. Kuna minu seitsmest lapselapsest kuuluvad kolm just sellesse vanusegruppi, siis pakkus raamat mulle eriti huvi. Leidsin nii mõtlemisainet kui ka ideid ja kasutusvalmis materjali. 

Iga raamatus oleva 16 õppetunni peategelane on Ardi, kes käib Kivikantsi lasteaias. Tund algab Ardi loo kuulamisega. Lugesin kõik jutukesed ühe soojaga läbi ja mulle meeldisid need kohe väga – tundusid olevat lustlikud ning kuulajaid kaasavad. Ardi loo kuulamise järel saavad lapsed näidata mõne tegevuse või mängu kaudu, kuidas nemad käituvad. Mängule või tegevusele järgnevad küsimused või väited ja nendele heade vastuste andmine või kohaselt reageerimine näitab, kas lapsed on teemast aru saanud. Harjutamisosas suhtlevad lapsed omavahel, et kinnistada äsja õpitud sotsiaalseid oskusi. Mängude ja harjutuste valik on väga mitmekesine – on palju liikumist ja eneseväljendusvõimalusi pakkuvaid tegevusi. Õppetund lõpeb Ardi loo lõpu osa kuulamisega, mis aitab lastel rahuneda ja keskenduda.

Täiskasvanud kipuvad pahatihti laste emotsioone alahindama ning nende tujutust või rahutust lihtsalt jonniks pidama. See raamat aitab mõista, et laste käitumise taga on sageli oskamatus suhelda, enda ja teiste emotsioone mõista ning oma tundeid ja soove väljendada.

Raamatus kirjeldatud mängude ja tegevuste eesmärk on arendada lastes kolme olulist pädevust: sotsiaalset jälgimist, kus laps õpib vaatlema enda ümber toimuvat ja ennast toimuvaga sobitama; sotsiaalset mõtlemist, kus laps õpib aru saama, miks teised teatud viisil käituvad, ning sotsiaalset tegutsemist, kus laps õpib sobivalt käituma. Kõik loodud materjalid on teaduspõhised ning toetuvad kliinilistele uuringutele. Materjalide kasutamist hõlbustab õppetundide sarnane ülesehitus. Igal tunnil on teema, nt kuidas sujuvalt mänguga liituda, kuidas võita ja suuremeelselt kaotada, kuidas enda eest seista, kuidas tulla toime vihaga jne. Iga õppetunni alguses on sõnastatud edu kriteeriumid. Lisaks pakutakse õpetajatele ja lastevanematele nõuandeid ja lisategevusi, et õppetunni teemaga süvitsi edasi tegeleda.

Nii koolieelses lasteasutuses kui ka kodus on oluline, et grupil (lasteaiarühm või perekond) oleksid ühised väärtused (olen lahke, olen sõbralik, küsin abi jne) ning laps saaks nende järgimise kohta positiivset tagasisidet – ka sellekohased materjalid ja näpunäited on raamatus olemas.

Nii nagu ka Ardi lood, on õppetundide illustratsioonid lõbusad, lihtsad ja lastepärased. 

Sotsiaalsete oskuste õpetamise ja õppimise käsiraamat ei ole kaanest kaaneni läbi lugemise raamat – see on uuesti ja uuesti lugemise ja avastamise raamat. Mina ootan kannatamatult, et saaksin mõnda raamatu osa oma lastelastega läbi teha, sest nii mõnigi neist õppetundidest tundub väga vajalik olevat.

Raamatu tagakaane viimane lause ütleb: „Raamat on asendamatu abivahend kõigile, kes õpetavad 4–8-aastastele lastele sotsiaalse suhtlemise oskusi“. Mina kirjutan sellele kahe käega alla!

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajate täienduskoolitus: pärimuspärastlõuna Taevaskojas

Esmaspäeval, 25. augustil kl 15 toimub põhikooli- ja gümnaasiumiastme emakeeleõpetajatele Taevaskodade matkarajal pärimuspärastlõuna. Kolme kilomeetri…

2 minutit

Artome S1 võlu peitub kasutamise lihtsuses ja paindlikkuses

Artome S1 on kasulik abivahend koolidele, muutes õppimise kaasahaaravaks nii klassis kui klassist väljas.

Kompaktsesse ja…

2 minutit

Eestist minnakse vahetusõpilaseks nii Jaapanisse kui ka Ecuadori

„YFU Eesti kaudu välismaale õppima läinud noored on tagasi Eestisse tulles muutunud: nad on tolerantsemad…

3 minutit
Õpetajate Leht