Foto: Pixabay / Alexandr Ivanov

Värskendav vaade loovainete õpetamisele

Foto: Pixabay / Alexandr Ivanov
4 minutit
317 vaatamist

Kuidas muuta kooliharidus selliseks, et see noortele päriselt korda läheks? Kuidas aidata loovainete lõimitud õpetamisega mõista, et kõik on kõigega seotud? Õpetajaile on nüüd abiks loovainete lõimitud õpetamise ja õppimise mudel.

Loov eneseväljendus on noorte seas üha populaarsem. Multidistsiplinaarsed nüüdistehnoloogia meediumid võimaldavad mitmesuguste vahendite kaudu tehtud loomel – alates tänavakunstist ja lõpetades heliloomingu, tantsu, filmiga – levida üle ilma. Õpetajad ja õppejõud on sageli dilemma ees, kuidas ühendada aine spetsiifika õpetamine multidistsiplinaarse tervikliku maailmapildi tajuga. 

Koolis on sageli nii, et lõiming toimub eriprojektide raames, loovainete lõimitud õpetamise mudel aga julgustab iga õpetajat koos õpilastega leidma loomevaldkondade ühisosi ja selle kaudu uut vaadet ka enda ainele. Selgub, et loovuse rakendamiseks ei ole alati vaja eriprojekte. TLÜ Balti filmi, meedia ja kunstide instituudis valminud loovainete lõimitud õpetamise ja õppimise mudel pakub õpetajatele suurepärase võimaluse tutvustada terviklikku maailmapilti lähtuvalt mitmesugustest loovtegevustest, rikastab sel viisil ainetunde ning süvendab eri õppeainete mõistmist. Mudeli keskmes on õppeainete seostamine loovuse ja loominguliste väljendusviisidega. 

Miks on oluline loovaineid lõimida?

  • Süvendab mõistmist. Õpilased hakkavad looma seoseid õppeainetes omandatud teadmiste vahel.
  • Arendab loovust. Õpilased saavad väljendada oma teadmisi, mõtteid ja ideid mitme meediumi kaudu.
  • Suurendab motivatsiooni. Lõimitud tegevused muudavad õppimise huvitavamaks ja meeldejäävamaks.
  • Parandab koostööoskusi. Õpilased töötavad meeskonnas.
  • Valmistab ette tulevikuks. Loova mõtlemise arendamine, oskus märgata ja pakkuda lahendusi kerkivatele probleemidele on praeguses maailmas võtmetähtsusega.

Loovainete lõimitud õpetamise ja õppimise mudel on tööriist peamiselt õpetajatele. Mudel inspireerib looma õpistsenaariume, mille rakendamine aitab õpilastel loomevaldkondi sügavamalt mõista ja luua õppijatele põneva, inspireeriva ja arendava õpikeskkonna. Mudeli rakendamine aitab omandada olulisi tulevikuoskusi.

Mudeli põhiprintsiibid

Loovainete lõimitud õpetamise mudel tugineb neljal peamisel lõimingutsentril: rütm, kompositsioon, narratiiv ja kontseptsioon. Need keskmed on justkui sillad loomevaldkondade vahel, võimaldades õpilastel näha ühiseid jooni ja seoseid näiteks kunsti, muusika, tantsu ja filmi vahel. Need aitavad tõmmata paralleele ka teiste õppeainetega. Need neli printsiipi on kõigis loomevaldkondades olulised, aga samas ka erinevad. Nii on põnev avastada, mida näiteks kompositsiooni all mõistetakse visuaalses kunstis, tantsukunstis, muusikas või filmis.

  • Rütm − korduvuste muster, mis esineb kõikides kunstivormides. Muusikas on see järgnevuste muster, tantsus liikumise kordumine, kunstis värvikasutus ja kujundite kordumine ning filmis stseenide vaheldumine.
  • Kompositsioon − viitab sellele, kuidas eri elemendid teoses paiknevad ja millised on nende omavahelised seosed. Oluline on nii visuaalne, heliline kui ka ajas kulgev kompositsioon.
  • Narratiiv − lugu või jutustus, mis võib olla pandud heli, visuaali, liikumise või audiovisuaalsesse väljendusvormi.
  • Kontseptsioon − idee või mõte, mida teoses väljendatakse. See võib olla abstraktne või konkreetne.

Kuidas lõimingutsentrid toetavad õppimist?

Need neli lõimingutsentrit pakuvad õpilastele tuge arusaamisel, et kirjeldatud tsentrid on olemas kõikides kunstiliikides ja loomevormides. Nimetatud tsentrite uurimine aitab eri kunstivorme omavahel seostada.

Näited

  • Rütmi uurimine aitab õpilastel mõista muusika, tantsu ja poeesia seoseid.
  • Kompositsiooni analüüs aitab mõista kunsti, muusikat, koreograafiat, filmi ja arhitektuuri ning seda, kuidas vorm ja sisu seostuvad.
  • Narratiivi loomine võimaldab õpilastel väljendada oma emotsioone loovtegevuse kaudu, arendab loovkirjutamise ja loogilise mõtlemise oskust.
  • Kontseptsioonide uurimine stimuleerib sügavat, abstraktset ja mitmel tasandil mõtlemist ja eri vaatenurkade kaalumist.

Mudeli eelised õpetajale

Mudel on raamistik, mis toetab õppimist ja loovust. Õpetajad saavad seda kohandada oma õpilaste vajaduste ja huvidega.

  • Õpilaste kaasamine. Lase õpilastel ise aktiivselt mudelit rakendada, valida, milliseid lõimingutsentreid uurida või mis projekte teha. Loo omalt poolt mänguline ja loovust toetav keskkond.
  • Mitmekülgsus. Paku õpilastele kasutamiseks eri materjale ja tehnikaid.
  • Tagasiside. Anna õpilastele regulaarset ja toetavat tagasisidet.

Mudeli eelised õpilasele

  • Arendab loovust. Õpilane saab oma ideid väljendada enda valitud meediumi kaudu.
  • Süvendab mõistmist. Õpilane seostab eri õppeainete teadmisi.
  • Tõstab motivatsiooni. Loovtegevus on haarav, emotsionaalne ja selle käigus õpitu jääb paremini meelde.
  • Parandab koostööoskust. Õpilased töötavad koosloome projektides meeskonnana, lahendavad jooksvalt loomeprotsessis esile kerkivaid probleeme.
  • Valmistab ette tulevikuks. Loova mõtlemise ja probleemilahendamisoskused on olulised baasoskused nii praeguses kui tulevikutöös.

Loovainete lõimitud õpetamise mudeli neli peamist lõimingutsentrit pakuvad õpetajatele ja õpilastele suurepäraseid võimalusi arendada loovust ja mõista sügavamalt seoseid ainete vahel. Mudelit rakendades saab õpetaja olla paindlik ja avatud ning kaasata aktiivselt õpilasi, lisades nende õppetegevusse inspireerivaid ülesandeid.

Mudel koos lisamaterjalidega: https://www.tlu.ee/bfm/teadusmedit/loovainete-loimitud-opetamise-ja-oppimise-mudel#kunst.

Õppematerjal on koostatud Tallinna Ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse projekti „Haridusuuenduse kompetentsikeskuse arendamine Tallinna Ülikoolis alategevuse „Loovainete lõimitud õppimine ja õpetamine“ raames“ Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituudis.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht