„Tuleb tõesti teistmoodi kevad. Seda eeskätt kooli vaates, sest üheksandike jaoks on igal aastal lõpetamine see üks ja ainuke. Ülemineku keskmes on noor inimene ise ja kõige olulisem on vähendada tema pinget või ärevust,“ selgitab põhikooli lõpetamise muudatusi haridus- ja teadusministeeriumi keskhariduse arendusjuht Mari Tikerpuu.
Tikerpuu sõnul on muudatuse peamine ülesanne seada kooli lõpetamine ja järgmisse astumine õppija vaates loogilisse järjekorda.
„Ühtlasi vältida samade pädevuste korduvat hindamist järgmisele õppeastmele liikumisel,“ selgitab ta. „Seega algab lõpueksami periood järgmisel kevadel varem ja lõpeb mai keskpaigas. Jah, üheksanda klassi õpetajatel on sel sügisel ülesanne vaadata senine praktika õpiväljundite saavutamisel üle – mis järjekorras ja mida koostöiselt õppima asuda. Töö hõlbustamiseks on Haridus- ja Noorteamet täpsustanud ka põhikoolieksamite eristuskirjad ehk selle, mis aasta lõpus keskselt hindamisele ei kuulu. Eristuskirjad on koolidele saadetud ja kättesaadavad ka Harno kodulehel https://harno.ee/eksamid-testid-ja-uuringud/eksamid-testid-ja-lopudokumendid/pohikooli-lopueksamid#materjalid.“
Tikerpuu toob esile, et põhikooli viimaste nädalate fookus on õppija õpitee jätkamise toetamine. „Vajadusel kavandada aega õpitulemuste omandamiseks, kuid jätta seda ka paindlikus vastuvõtuprotsessis osalemiseks,“ selgitab ta. „Kutseõppeasutused ja gümnaasiumid saavad vastuvõtutegevustega alustada järgmisel kevadel 17. mail. Siin on selge soovitus kasutada sisseastumisel ära võimalikult palju olemasolevat teavet. Hea sisukas infokandja saab olla avalduse vorm, mille kaudu selgitada välja huvialad või tugevused. Üheksanda klassi aastahinnete väljapanek õppeinfosüsteemi hiljemalt 1. juunil annab vastuvõtvale koolile ühelt poolt juba vastuvõtuprotsessis kindluse, et noore põhiharidus saab omandatud, ning teisalt võimaluse hoiduda pädevuste korduvhindamisest.“
Õppekorralduse kavandamisel on hea tutvuda soovitustega HTM-i kodulehel ning registreerida end HTM veebiseminaridele, mis toimuvas sellel sügisel. Anname nendest koolidele täpsemalt teada.
Tikerpuu sõnul on põhikooli lõpetamise ja uude õppesse asumise järjestamine esimeseks sammuks õppimiskohustuse jõustumisel. „Viimane omakorda on eeldus, et saaksime Eesti noored õppesse ja hõivesse. Nende õlgadel on ka meie tulevikuvalikud,“ tõdeb ta.
Lisa kommentaar