Kollegiaalsuse mõju õpetaja võimestamisel

3 minutit
126 vaatamist
Katrin Aava.

Paratamatus elada ebakindlal ajal paneb organisatsioonidele vastutuse toetada inimeste toimevõimet tugevale stressifoonile vaatamata. Oleme viimastel aastatel kokku puutunud suurte väljakutsetega, kogenud palju määramatust ja ebaturvalisust. Õpime kohanema kiiresti muutuvas elu- ja töökeskkonnas ebastabiilse geopoliitililise ja majandusliku olukorraga, kus ühelgi eksperdil pole enam anda tuleviku tarbeks valmis lahendusi.

Muutlike olude ja kasvava tööpingega toimetulekuks vajavad õpetajad strateegiaid õppijate arengu ja ka turvatunde toetamiseks. Vaimsele tervisele ja heaolule keskendunud Eesti 2023. aasta inimarengu aruande järgi on kriisidega toimetulekuks vaja nii inimeste kui ka ökosüsteemide suuremat säilenõtkust ja koostoimimist. Seetõttu on oluline toetada kollektiivset turvatunnet olukorras, kus asjad ei ole üksikisiku kontrolli all. Keerulistel aegadel on vaja tähelepanu pöörata toetavatele ja lahenduskesksetele suhtevõrgustikele. Ökoloogiline süsteemiteooria rõhutab, et just sotsiaalsed võrgustikud võimaldavad inimestel paremini tegutseda muutuvas keskkonnas, luua tähendust, organiseeruda ja lahendada probleeme aina keerukamates vastastikuses mõjutamise protsessides. Inimese tegutsemisvõimekust mõjutavad tema suhted teiste liikmete, rühmade, struktuuride ja keskkonnaga, kuna suhted seovad süsteemi tervikuks.

Personaalse konkureerimise asemel tuleb keerulistel aegadel suurendada kollektiivset tegutsemisvõimekust.

Uurijad osutavad mitte niivõrd personaalse enesetõhususe, kuivõrd kollektiivse tegutsemisvõimekuse suurendamise olulisusele. Oleme viimastel kümnenditel keskendunud kollektivistlike väärtuste asemel individualistlikele, õhutades inimestevahelist konkurentsi ning nõudes neilt erakordset efektiivsust. Konkureerimine ja eksimishirmus elamine viib aga liigse stressini. Uuringud osundavad, et kolleegi toetust mittekogevad õpetajad tunnevad jõuetust, üksildust, usaldamatust. Seega on õpetaja ja ka õppija heaoluks oluline mitte näha ennast teistest väärtuslikumana, vaid koos teistega väärtuslikuna. Konkureerides vähendame ühtekuuluvust ning suurendame lõppkokkuvõttes ebakindlust. Nii jätabki läbipõlemist soodustav konkureerimiskultuur üksikisiku vastutavaks olukordades, kus lahendused peituvad osapoolte koostöös. Rohked uuringud näitavad seost kollegiaalsete suhete ja tööheaolu vahel. Seega lahendused sünnivad inimeste koosloomes parimat kogemust kasutades ja koos õppides, nii suudetakse kohaneda ning muutustele reageerida.

Kuidas aitab õpetaja klassiruumis õppijaid, kui ärevusfoon on kõrge? Kuidas tulla toime enda või siis kolleegi ärevuse ja kuhjunud tööpingega? Esmalt on oluline aktsepteerida, et olukord, milles elame, tekitabki suurt ärevust. Igal inimesel on vajadus olla kuuldud, mitte vaigistatud. Negatiivsete tunnete eskaleerumise asemel on võimalik kaaluda valikuid ja olla lahenduskeskne.

Organisatsioonis on oluline tunnustada üksteist kui ressurssi. Alles siis, kui inimene tunneb, et ta on grupi liikmete jaoks väärtuslik, julgeb ja suudab ta anda endast parima. Muutuste ellukutsumiseks on oluline võimestada kõiki grupi liikmeid, et nad oleksid teadlikud enda võimekusest pingeolukorras toimida. Keerulisel ajal on meil oluline täita enda kohust pere, sõpruskonna, töökollektiivi, ühiskonna liikmena ühiselt panustades toimimisse, keskendudes meelekindlalt sellele, mis on meie võimuses teha. Frustreerunud töötajad võivad koonduda ka negatiivsete teemade ümber ja võimendada pessimismi. Igaühe vastutus on, kas suhtevõrgustikes suurendame hirmu, ärevust, lootusetust või koondame enda jõu ja energia ühisele tegutsemisele, üksteise toetamisele ja võimestamisele. Võimestamise kaudu suureneb enesetõhusus, pühendumus, motivatsioon, mõjuvõim. Nii on tööprobleeme oluline jagada professionaalsetes tugi- ja õpigruppides, suurendades inimeste kokkukuuluvust ja vähendades ärevust suurendavat konkureerimiskultuuri. Oluline on mõelda ja tegutseda lahenduskeskselt, arendades välja kogu organisatsiooni jaoks töötavaid lahendusi, kaasates koostööpartnereid ja sidusrühmi.

Uuri lisa ja telli oma tiimile koolitus “Kuidas võimestada tiimi?” www.tlu.ee/organisatsiooniareng

Lisainfo: https://www.tlu.ee/koolitus

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajate täienduskoolitus: pärimuspärastlõuna Taevaskojas

Esmaspäeval, 25. augustil kl 15 toimub põhikooli- ja gümnaasiumiastme emakeeleõpetajatele Taevaskodade matkarajal pärimuspärastlõuna. Kolme kilomeetri…

2 minutit

Artome S1 võlu peitub kasutamise lihtsuses ja paindlikkuses

Artome S1 on kasulik abivahend koolidele, muutes õppimise kaasahaaravaks nii klassis kui klassist väljas.

Kompaktsesse ja…

2 minutit

Eestist minnakse vahetusõpilaseks nii Jaapanisse kui ka Ecuadori

„YFU Eesti kaudu välismaale õppima läinud noored on tagasi Eestisse tulles muutunud: nad on tolerantsemad…

3 minutit
Õpetajate Leht