Toomas Raag.

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Toomas Raag.
2 minutit
1745 vaatamist

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha: tugiteenused ei ole kutseõppes piisavalt ega võrdselt kättesaadavad. Ligikaudu 90%-s kutseõppeasutustest tõdeti, et nad ei suuda ressursipuuduse tõttu pakkuda kõiki vajalikke tugiteenuseid – see tähendab, et tuhanded noored jäävad ilma vajalikust abist, mis aitaks neil õpinguid edukalt lõpetada ja tööle siirduda.

Probleem ei seisne ainult tugispetsialistide nappuses, vaid ka süsteemis, mis ei ole piisavalt paindlik ega kaasav. Kui kool ei suuda tuvastada HEV-õpilase toevajadust või sellele reageerida, võib noor koolist välja langeda või sattuda tööturule vajalike oskuste ja enesekindluseta. Riigikontrolli andmetel pole ligi pooled teise ja kolmanda taseme kutseõppe lõpetanutest pärast kooli päevagi töötanud. See on murettekitav signaal, mis peegeldab kutsehariduse suutmatust olla sotsiaalselt kaasav ja tööturu vajadustega seotud.

Ministeeriumi esindajad on tõdenud, et auditis välja toodud mured ei ole olnud neile üllatus. Mitmed meetmed on käivitatud: uued vastuvõtujuhised, tugispetsialistide kaasamise kohustus ja uute õppekavade arendus. Kuid suur osa kavandatust on alles plaani tasandil või sõltub teiste osapoolte, näiteks tööandjate ja omavalitsuste koostöövalmidusest. Kriitiline küsimus on, kas ja kuidas jõuab planeeritu HEV-õppijani konkreetse ja usaldusväärse toena.

Kui hariduspoliitika seab eesmärgiks kohustusliku koolis käimise 18. eluaastani, peab riik tagama ka selle, et iga noor, sõltumata oma erivajadusest või keeleoskusest, leiaks enda võimetele vastava õppimisvõimaluse ja sellele järgneva tööväljundi. Selle saavutamiseks ei piisa pelgalt auditeerimisest ja kavade koostamisest. Vajalik on järjepidev rahastuse suurendamine, regionaalne kättesaadavus ning süsteemne juhtumikorraldus, et mitte ükski noor ei jääks toetuseta.

Kui jätame HEV-õppijad kutsehariduses ilma reaalse toetuseta, ei loo me mitte kaasavat kooli, vaid kujundame hariduslikke tupikteid. Tugiteenused ei ole lisateenus – need on kvaliteetse hariduse osa. Kuni see mõistmine ei juurdu kõigil tasanditel, jääb kutseharidus paljudele noortele võimaluseks ainult paberil.

Kommentaarid

  1. Ma tänan. Olen 100% nõus artikli autoriga. Eriti jõhker on veel see mil viisil seatakse kriteeriume sisseastumisel HEV noortele.Kuidas HEV noored kutsekoolides ukse taha jäetakse ja siis kui noored heituvad,näidatakse veel näpuga nende ja vanemate peale. Riik ei taga hetkel kõigile HEV noortele haridust, edasiõppimisvõimalusi,ei arvesta HEV eripärade ja HEV noorte erinevate arengutasemetega,see on fakt. Eriti kummaline on veel see,et riigis ja kutsekoolides toimub senini suhtumine- eelistame parimaid. Mis mõttes nagu?Isegi HEV õpilaste puhul? Hev noored pole kaitstud ja nende huvide ja õigustega on käidud Haridusministeeriumis ikka väga lohakalt ümber. Mitte keegi ei vastuta senini,aga kahju on tekitatud juba me järeltulevale põlvele. Suur hulk noori on juba heitunud.Kes selle kahju korvab? Kindlasti mitte üks haridusametnik ega mitte üks kutsekooli direktor kellel on aega olnud maailm tegeleda kõigega hoolsalt,välja töötada koos Haridusministeeriumiga uusi õppekavasid väga erineva tasemega hev noortele,ka hev noorte vajaduste põhiselt läheneda. Miks seda senini tehtud pole? Mida kõik need aastad tehtud on ???Sest kõik mis toimub kutsekoolides on olnud riigi huvides pigem kui nende hev noorte huvides. See et pole senini hev õpilastele tugiõpet kõikides kutsekoolides ja pole individuaalseid õppekavasid rakendatud on lubamatu. Häbi on oma riigis olla hev lapse lapsevanem. Tõsiselt. Häbi on oma välissõprade ees kes näevad mil viisil Eestis on korraldatud hev õpilastele edasiõppimine kutseõppeasutustes- seda praktiliselt pole korraldatudki,on lihtsalt tuimalt paari eriala pakutud näit LÕKi ja TÕKiga lõpetanud õppuritele ning siis tullakse rääkima HEV noortele pakutud valikutest. Ka LÕKiga ja TÕKiga õppinud noored soovivad kutset omandada ja soovivad end teostada. Miks riik seda takistanud on koos kutsekoolidega? On õiguslik ka küsimus? Piinlik,väga piinlik et keegi on võtnud palga iga kuu selle eest,et kõik need loetud asjad toimiksid me riigis,aga no ei toimi. Seda võib nimetada teatud mõttes ka HEV noorte diskrimineerimiseks ja kui tuua võrdlusi mida kõike võimaldatakse mitte hev õpilastele- siis diskrimineerimisilminguid on ja mitte vähe. Mitte üks Eesti Valitsus pole seni hoolt kandnud,et HEV õpilaste õigused ja huvid oleks lõpuni kaitstud.


  2. Kolleegid!
    HEV-laste üle ei tohi arutleda EMOTSIONAALSELT (või ideoloogiliselt!) vaid TEADUSPÕHISELT. On põhimõtteline erinevus vaimsete ja füüsiliste erivajaduste vahel. VAIMSETE erivajadustega õpilasi tuleb õpetada ERALDI, sest õpetaja didaktiline lähenemine on (peab olema) erinev normlastest. Ka ei sobi kõik erialad neile. Eesti koolil on ses osas olemas ka suurepärased kogemused…
    Füüsiliste erivajadustega õpilasi saab õpetada koos normlastega, kuid ka neile ei sobi kõik erialad.

    Peep Leppik

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit

Mulle palun puust ja punaseks

Õpetaja ülesanne on selgitada oma õpilastele täpselt, detailselt ja järk-järgult, mida miski tähendab, mil viisil see toimib ja milliste tulemusteni viib….

3 minutit
Õpetajate Leht