Foto: Elina Siilbek

Hindamine sööb õppimise ära

Foto: Elina Siilbek
2 minutit
707 vaatamist

Olen õpetajana üle neljakümne aasta näinud, kuidas hindamine muudab õppimise rõõmu pingeks ja sildistamiseks. Olen kogenud kõiki neid laineid: viiepallisüsteemist kujundava hindamiseni. Mäletan eriti hästi, kui pidin täitma kümnete õpilaste kohta sõnalisi trimestrivorme: paber kuhjas, aeg otsas, sõnad õõnsad. Tulemuseks ei olnud õppija areng, vaid väsinud õpetaja ja õpilane, kes luges hinnet ridade vahelt.

Me räägime kujundavast hindamisest ja eneseanalüüsist, aga lõpuks määrab kõik ikkagi eksamipunkt. See on silmakirjalik süsteem: ühelt poolt kutsume noort reflekteerima, teisalt sunnime teda ühe soorituse järgi määratlema. Nii kasvatame perfektsioniste, kes kardavad eksida ja põlevad läbi juba gümnaasiumis.

Kas hindamine toetab õppijat või kooli kontrolli? Waldorfi koolid ja kood/Jõhvi näitavad, et saab ka teisiti – ilma numbrilise hinde või punktitabelita. Kui eesmärk on õppija areng, siis peaksime küsima, kas meil on üldse vaja nii palju hinnata. Või hoopis õpetada last ennast hindama, ausalt ja realistlikult?

Õppimise tuum ei ole hinne, vaid areng. Kuni me seda ei mõista, jääb hindamine hariduse kõige kallimaks, aga ka kõige mürgisemaks tööriistaks.

Hinneteta kool on parem koht õppimiseks.

Kommentaarid

  1. Kolleegid!
    Süstemaatilise hindamise kaudu luuakse motivatsiooni õppimiseks ja tehakse kindlaks õpilase õpitulemuste tase… Kõik muud variandid on pedagoogika ajaloos läbi kukkunud! Küll vajab igapäevane õpilaste hindamine erinevates ainetes psühholoogiliselt põhjendatud METOODIKAT… Sellega peaks just õpetajakoolitus tegelema.

    Peep Leppik

  2. P.S.
    Minu 60-aastane õpetajatöö praktika näitas lõpuks, et õpilased lausa ootasid õpetaja hinnanguid (ja hindeid) oma tööle…. Ja selle nimel ka pingutati!

    Peep Leppik

  3. Õppimise eesmärk on areng teatud tasemele.
    Kuskohas sellega võrreldes ollakse, näitab hinne.
    Tase on see, mis lõpuks loeb.

    Mitte kedagi ei huvita päriselus, et õpilane aina arenes ja arenes, aga protsenti arvutada ei oska ja loetust õieti aru ei saa.
    Leitakse need, kes oskavad ja saavad.
    Kui nad Eestis otsa saavad, leitakse mujalt.

    Heiki Epner

  4. Austatud õppejõud Peep, Teie pikaajaline kogemus on kahtlemata väärtuslik. Samas näitavad John Hattie metauuringud, et õppimist toetav tagasiside omab oluliselt suuremat mõju õpilaste arengule kui traditsiooniline hindamine. Uuringud rõhutavad, et õpilased ei vaja niivõrd hinnet, vaid selget arusaama, kuidas edasi liikuda. Kujundav hindamine, mis keskendub protsessile, mitte tulemusele, aitab vähendada ärevust ja toetab enesejuhtimist. Seega ei ole küsimus hindamise olemasolus, vaid selle sisus ja eesmärgis.

    Urmas H

  5. Väga hea kui õpilane saab kasvõi uduselt aru, kuidas edasi liikuda. Hinnet vajab ta nagu õhku, et aru saada, kuhu ta parajasti on jõudnud.
    See ongi hindamise eesmärk!
    Muidugi kui lähtuda HTM poolt viljeldavast “kaasaegsest õpikäsitlusest ”
    siis ei ole tõesti kõiki õpilasi hinnata ….tulevikus peaks hinne muutuma boonuseks parimatele ja mille põhjal saab õpilane järgmisele haridustasemele…

    Aare Külaots

  6. Mis asi on “traditsiooniline hindamine”?
    60 aasta eest pandi hinne ja seletati, miks just see hinne ja mõni vennike kuulati veel üle ka, et kas sai aru, millest ta aru ei saanud.
    50 aasta eest õpetati tulevastele pedagoogidele, et hindest tähtsamgi on see, et õpilane saaks oma puudujääkidest aru.
    Nn kujundavast hindamisest konkreetsem ja vähem paberimäärimist, muud vahet ei näe.

    Heiki Epner

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Heategevuslik jõululaat Tartu Maarjamõisa lasteaias

Meie lasteaiapere otsustas sel aastal enne jõule pidada maha ühe meeleoluka jõululaada. Jõululaat toimus esmaspäeval, 8….

2 minutit

Mis juhtub, kui andekad ise õppele suuna annavad?

2025. aasta kevadel viisin põhikooli 9. klassis läbi tegevusuuringu, kaasates andekad õpilased nende õpiotsuste tegemisse. Uuringu eesmärk…

2 minutit

Vaimse tervise toetamine koolides sõltub laiast partnerite võrgustikust

Tõhusaim viis vaimse tervise probleeme vähendada on keskenduda ennetusele. Kõige paremini saab seda…

3 minutit
Õpetajate Leht